ISG: W Europie rośnie popyt na cyfrowe usługi w ramach łańcuchów dostaw

Przedsiębiorstwa w Europie zwracają się do dostawców usług, aby zintegrować IoT, analitykę predykcyjną, automatyzację i AI w swoich systemach zarządzania łańcuchem dostaw, aby zwiększyć odporność swoich łańcuchów dostaw i zmniejszyć ryzyko, jak podaje najnowszy raportem badawczym opublikowanym przez Information Services Group (ISG).

Transformacja łańcucha dostaw oparta na danych, mająca na celu redukcję kosztów i optymalizację procesów, pozostaje kluczowym obszarem zainteresowania przedsiębiorstw i ich dostawców usług, jak podano w raporcie.

Raport ISG Provider Lens™ Supply Chain Services dla Europy z 2024 r. wykazał, że dostawcy usług w całej Europie przyjęli bardzo ukierunkowane podejście do projektowania i dostarczania swoich usług łańcucha dostaw w oparciu o cyfrową dojrzałość każdego klienta.

W przypadku przedsiębiorstw o ​​niskiej dojrzałości cyfrowej, jak podano w raporcie, nacisk kładzie się na standaryzację procesów i ustanowienie solidnych cyfrowych fundamentów. Dostawcy priorytetowo traktują szybkie wygrane, zajmując się łatwymi do osiągnięcia celami, takimi jak automatyzacja procesów lub inne inicjatywy o niskim koszcie i niskim ryzyku.

Jeśli chodzi o klientów o umiarkowanej dojrzałości cyfrowej nacisk przesuwa się na udoskonalanie istniejących procesów cyfrowych i optymalizację wydajności.

Natomiast w przypadku klientów na wyższym etapie krzywej dojrzałości cyfrowej dostawcy koncentrują się na maksymalizacji potencjału technologii cyfrowych, jak twierdzi ISG. Współpracują z klientami w celu opracowywania zaawansowanych rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, IoT i inne technologie w celu przekształcania procesów biznesowych i tworzenia nowych możliwości wzrostu. Może to obejmować opracowywanie niestandardowych platform cyfrowych, wdrażanie modeli analityki predykcyjnej i eksplorację nowych technologii, aby wyprzedzać trendy.

„Rynek europejski odnotował ogromny wzrost popytu na usługi cyfrowego łańcucha dostaw w ciągu ostatnich 24 miesięcy, napędzany silnym naciskiem na Przemysł 4.0, rosnącymi niepokojami politycznymi i rygorystycznymi przepisami – powiedział Philipp Glatz, partner ISG i lider Smart Manufacturing na region EMEA. – W porównaniu z rynkiem amerykańskim rynek europejski kładzie większy nacisk na digitalizację, zrównoważony rozwój, zarządzanie ryzykiem, zgodność z przepisami i odporność”.

Technologie takie jak analityka, sztuczna inteligencja i automatyzacja oraz zarządzanie danymi są głęboko zintegrowane z większością rozwiązań. Optymalizacja sieci, cyfrowe bliźniaki i blockchain również zyskały popularność. Ze względu na zdolność przetwarzania i analizowania dużych, tekstowych zestawów danych, generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) jest stosowana w zaopatrzeniu, realizacji łańcucha dostaw i usługach posprzedażowych, jak wynika z raportu. GenAI pomaga również w zwykłych funkcjach łańcucha dostaw, takich jak zarządzanie gwarancjami, zarządzanie umowami i kierowane rekomendacje dla agentów obsługi klienta i oceniających ryzyko dostawców.

„Dynamika globalnego łańcucha dostaw zmienia się dramatycznie, a zaawansowane technologie odgrywają kluczową rolę we wspieraniu transformacji cyfrowej i tworzeniu bardziej responsywnych, cyrkularnych i zrównoważonych łańcuchów dostaw – zauważył Jan Erik Aase, partner i globalny lider ISG Provider Lens Research. – Te technologie będą miały kluczowe znaczenie dla umożliwienia przedsiębiorstwom osiągnięcia znacznej wydajności operacyjnej i optymalizacji”.