Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Polskie firmy IT potrzebują wsparcia, na koniec września firmy świadczące usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, miały zaległe zobowiązania na 320 mln zł

Od lat branża IT postrzegana jest jako stabilny sektor, notujący wzrosty i oferujący dobre perspektywy zawodowe. Aż 51 proc. Polaków uważa, że firmy IT gwarantują najbardziej atrakcyjne miejsca pracy. Choć według analityków globalne wydatki na IT miały w 2024 roku osiągnąć aż 5,1 biliona dolarów, to na polskim rynku sektor ten nadal odczuwa skutki inflacji i stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają z dynamicznego rozwoju technologii oraz zmieniających się warunków rynkowych. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK wynika, że na koniec września firmy świadczące usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, miały zaległe zobowiązania na 320 mln zł.  

Polskie firmy IT przez lata cieszyły się stabilnym wzrostem i coraz większym uznaniem na arenie międzynarodowej, a liczba specjalistów i startupów znacząco wzrastała. Oprócz rosnącej konkurencji krajowe przedsiębiorstwa stają dzisiaj przed wyzwaniami związanymi z inwestycjami w nowe technologie i dostosowywaniem się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku oraz regulacji prawnych dotyczących ochrony danych i cyberbezpieczeństwa. Firmy IT mierzą się dodatkowo z pozyskiwaniem i utrzymywaniem talentów, a przez to rosnącą presją płacową.
– Wysoki poziom wynagrodzeń w sektorze IT, widoczny choćby w danych GUS o medianie płac, sprawia, że istotnym, często największym elementem budżetów firm jest obszar HR. Jednocześnie związany ze spowolnieniem gospodarczym światowy trend ograniczania projektów IT zlecanych przez duże organizacje i mniejsze firmy, powoduje, że nie zawsze udaje się utrzymać pełną rentowność biznesu w tym sektorze i szczególnie dotyczyć to może start-upów. Oznacza to czasami ograniczanie działalności czy rezygnację z niektórych projektów, również tych związanych ograniczeniem zatrudnienia. Firmy czynią to jednak ostrożnie, bo szczególnie wysoko wykwalifikowanych ekspertów łatwo jest do pracodawcy zniechęcić i trudno pozyskać. Do tego są takie specjalizacje, w których nie słabnie zapotrzebowanie na specjalistów, np. cyberbezpieczeństwo, analityka danych czy wdrożenia AI. Nie słabnie też presja płacowa, z którą mierzyć się będą firmy – mówi Mateusz Żydek, rzecznik prasowy Randstad Polska.
Co więcej, według raportu firmy Awareson wynika, że zarządzanie okrojonym budżetem to wyzwanie dla 57 proc. liderów IT. W obliczu trudnych warunków rynkowych 37 proc. z nich planuje zwiększyć liczbę projektów, a 12 proc. zapowiada dalsze cięcia. Z kolei inne badanie wskazuje, że mimo iż w ubiegłym roku podwyżkę otrzymało 67 proc. pracowników branży, to zaledwie 49 proc. jest zadowolonych ze swojej pensji.

 

Coraz więcej nieopłaconych faktur

Dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK pokazują, że w kliku kluczowych podsektorach branży następuje wyraźny wzrost przeterminowanego zadłużenia rok do roku. Jednym z nich jest działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki, która na koniec września 2024 roku była zadłużona na ponad 320 mln zł. Kwota ta powiększyła się o 26,7 mln zł w porównaniu do 2023 r., co oznacza przyrost o 9 proc. r/r. Dla porównania w 2022 roku było to 244 mln zł, a w 2021 roku – 243 mln zł. Warto również zaznaczyć, że problemy finansowe sektora rosną stopniowo od czasu kryzysu związanego z pandemią, bowiem na koniec września 2020 roku poziom nieopłaconych zaległości wynosił 232 mln zł. W ciągu ostatnich czterech lat zadłużenie wzrosło więc o 100 mln zł, co wskazuje na niepokojącą tendencję.
– Zadłużenie w polskiej branży IT, choć nie zagraża jej stabilności, sygnalizuje pewne wyzwania związane z płynnością finansową części firm.  Nasze dane wskazują na wyraźny wzrost nieopłaconych zaległości w kluczowych segmentach rynku, zwłaszcza w branży oprogramowania i doradztwa IT, której zadłużenie na koniec września wzrosło o 9 proc. Może to świadczyć o utrzymującej się tendencji wzrostu zadłużenia, zapoczątkowanej kryzysem po pandemii. W tej sytuacji firmy powinny wdrożyć skuteczne metody zarządzania długiem oraz regularnie sprawdzać sytuację finansową swoich partnerów biznesowych, aby ograniczyć ryzyko opóźnień w płatnościach – podkreśla Sławomir Grzelczak, prezes Zarządu BIG InfoMonitor.

 

_BIG InfoMonitor .png
Uwagę przyciągają także przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem danych, zarządzaniem stronami internetowymi (hostingiem) i podobną działalnością. W tym wypadku zadłużenie wyniosło już 22,6 mln zł. Rok wstecz było to 19 mln zł, co pokazuje skok problemów o 3,6 mln zł (19 proc. r/r). Dług ten należy do 414 podmiotów, co średnio daje prawie 55 tys. zł z nieopłaconych faktur na jedną firmę. Jest to tylko niewiele więcej, niż w bieżącym roku wynosiło najwyższe wynagrodzenie miesięczne dla specjalistów i menedżerów w obszarze sztucznej inteligencji w Polsce.