Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że koszt dostosowania sektora e-commerce do regulacji prawnych to 55,4 mld zł rocznie
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby) roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych przez polski e-commerce odpowiadają 6% rocznej sprzedaży sektora.
Izba Gospodarki Elektronicznej podkreśla w swojej pracy, że nie chodzi o wprowadzanie kolejnych norm prawnych, ale o skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów od podmiotów spoza UE oraz uspójnienie obowiązujących regulacji. Bez takich działań nierówne ramy prawne prowadzą do wzrostu kosztów po stronie unijnych firm i pogłębiają ich nierówną konkurencję z przedsiębiorstwami z Azji, które nie muszą spełniać tych samych wymagań.
Raport wskazuje trudności, z jakimi mierzy się polski sektor e-commerce oraz jakie działania są konieczne, by wyrównać szanse na rynku.
„Z raportu 'e-Accurate 2024′ wynika, że:
– roczne koszty dostosowania do regulacji prawnych w polskim e-commerce wynoszą 55,4 mld zł, co odpowiada 6% rocznej sprzedaży sektora.
– średni koszt wdrożenia regulacji dla jednej firmy to 159,5 tys. zł, a dla dużych przedsiębiorstw wydatki sięgają nawet 1 mln zł.
– wiele firm, szczególnie małych i średnich, zmaga się z czasochłonnymi procesami dostosowania, które w przypadku niektórych trwały ponad dwa lata” – podsumowano w notatce towarzyszącej badaniu.
Nowe regulacje prawne w e-commerce, takie jak RODO, dyrektywa Omnibus czy Akt o Usługach Cyfrowych (DSA), kształtują rynek i relacje między sprzedawcami a konsumentami. Jednak ich implementacja generuje ogromne koszty i wyzwania dla polskich przedsiębiorców. Badanie pokazuje też, że (zorientowani w temacie) konsumenci doceniają efekty wprowadzonych regulacji. 87% świadomych dyrektywy Omnibus pozytywnie ocenia zmiany, takie jak transparentność cen czy eliminacja manipulacji opiniami, natomiast 63% jest zadowolonych z zasad wynikających z RODO, doceniając większą kontrolę nad własnymi danymi.