Jak chronimy swoje smartfony? Blisko połowa badanych przyznaje, że uszkodziła ekran swojego telefonu na przestrzeni ostatnich 2 lat – wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek Ipsos.
Trzy czwarte Polaków obawia się uszkodzenia ekranu swojego smartfona, a prawie połowa badanych przyznaje, że uszkodziła ekran swojego telefonu na przestrzeni ostatnich 2 lat – wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek Ipsos na zlecenie Huawei[1]. Co więcej, 9 na 10 Polaków chciałoby, by wymiana uszkodzonego ekranu smartfona była tańsza niż w tej chwili – podobną opinię wyrażają respondenci w innych przebadanych przez Ipsos krajach, takich jak Austria, Kanada, Grecja, Turcja czy Szwecja.
Ponad połowa polskich respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ciężko dziś wyobrazić sobie życie bez smartfona. W zeszłorocznym badaniu Ipsos dla Huawei, opisującym stopień przywiązania Polaków do smartfonów, 95% pytanych przyznało, że zabiera smartfon ze sobą wychodząc z domu, a aż 43% jest gotowych wrócić po zapomniany telefon ryzykując spóźnienie do pracy czy szkoły.
Najnowsze badanie Ipsos dla Huawei opisuje nasze lęki związanie z ewentualnym uszkodzeniem smartfona, które mogłoby utrudnić nam kontakt ze światem. Z badania wynika, że aż 41% użytkowników smartfonów w Polsce doświadczyło uszkodzenia ekranu na przestrzeni ostatnich 2 lat, na przykład na skutek upadku telefonu. Podobne doświadczenia dzielą respondenci krajów takich jak Grecja (40%), Czechy (44%) czy Turcja (46%).
Niewiele mniej Polaków (39%-40%) twierdzi, że jako konsumenci doświadczyli problemów związanych z działaniem baterii oraz trudności związanych z działaniem sieci komórkowej – jak chociażby brak zasięgu.
Czy Polacy dmuchają na zimne?
Jak podaje Ipsos, trzy czwarte (76,5%) badanych obawia się uszkodzenia ekranu smartfona. Co drugi boi się awarii telefonu wynikającej z zalania urządzenia wodą. Taki sam odsetek respondentów obawia się utraty cennych danych – jak zdjęcia czy wideo – przechowywanych na telefonie. Co więcej, 7 na 10 użytkowników smartfonów w Polsce deklaruje, że trzyma w ich pamięci ważne dane – dla 75% z nas ich utrata byłaby ogromnym ciosem. Co ciekawe, 8 na 10 Polaków tworzy kopie zapasowe swoich danych na innych nośnikach, takich jak komputer, lub w chmurze.
Konsumenci chcą więcej ochrony
Zważywszy na fakt, iż zdaniem 8 na 10 Polaków smartfony są zbyt delikatne i łatwo je uszkodzić, warto odnotować, że 70% posiadaczy smartfonów w naszym kraju używa do ich ochrony specjalnych etui, a 60% stosuje folię ochronną na ekranach telefonów.
Z badań zleconych przez Huawei wynika także, że 9 na 10 Polaków uważa, że wymiana uszkodzonego ekranu jest zbyt droga. Prawie dwie trzecie badanych (62%) deklaruje, że nigdy nie skorzystało z usługi wymiany uszkodzonego wyświetlacza. Natomiast jedna czwarta z tych, którzy skorzystali, twierdzi, że koszt wymiany zamknął się w kwocie do 600 złotych.
Respondenci w 10 krajach przebadanych przez Ipsos dla Huawei są zgodni, że producenci smartfonów powinni robić więcej, by zapewnić konsumentom ochronę urządzeń przed konsekwencjami ludzkich błędów i losowych wypadków. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 87,5% zapytanych, w przypadku Polski było ich nieco więcej – 88,3%.
[1] Badanie zostało przeprowadzone w na początku czerwca 2019 roku na reprezentatywnej grupie osób w 10 krajach: Austria, Szwecja, Turcja, Grecja, Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Kanada, Serbia.