Jak najlepiej wykorzystać otwartą bankowość? Najważniejsze zalety rozwiązań open banking – tłumaczy Adam Wojtkowski, senior regional manager CEE, Red Hat.

Rozwój platform cyfrowych i ich szybkie przyjęcie przez konsumentów stworzyły znaczące możliwości dla sektora finansowego. Liderzy branży, dzięki inwestycjom w ten kanał dystrybucji, już dziś generują  dzięki niemu dodatkowe przychody. Do udziału w otwartej bankowości zachęcają również regulatorzy – poprzez opracowywanie wytycznych lub przepisów mających na celu zwiększenie konkurencji na rynku usług finansowych. Ponadto tempo innowacji technologicznych obniża barierę wejścia na rynek, co zwiększa zainteresowanie otwartą bankowością zarówno wśród przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji, jak i nowych firm rewolucjonizujących rynek. Poniżej pokazujemy pięć korzyści dla firm, które płyną z otwartej bankowości.

 

1. Wyższe przychody

Interfejsy API umożliwiają tworzenie nowych kanałów dystrybucji i kierowanie oferowanych produktów oraz usług do szerszego grona klientów. W ten sposób firmy, wykorzystując open API, mogą wygenerować dodatkowe przychody. Badanie przeprowadzone przez Boston University wykazało, że wdrożenie API generuje wzrost wartości rynkowej firmy o 10,3 proc[1]. Oczekuje się, że do 2025 r[2]. dzięki temu nowemu kanałowi sprzedaży wygenerowane zostanie 30 proc. światowej puli przychodów.

 

2. Nowe rynki

Klienci poszukują wygody, dostępu i szybkości w cyfrowym świecie aplikacji, usług czy zakupów. Coraz częściej banki i instytucje finansowe uczestniczą w cyfrowych projektach, takich jak Uber, Airbnb czy Houzz. Otwarta bankowość pozwala bankom rozszerzyć swój zasięg działania poza tradycyjny model działania znany do tej pory.

 

3. Szybka reakcja na nowe potrzeby klientów

Otwarta bankowość daje możliwość szybkiego reagowania na potrzeby klientów oraz integracji nowych rozwiązań pochodzących od zewnętrznych dostawców z istniejącą infrastrukturą banku. Instytucje te mogą pozostać konkurencyjne dzięki szybkiemu rozszerzeniu funkcjonalności istniejących aplikacji cyfrowych – bez konieczności samodzielnego tworzenia rozwiązań od podstaw.

 

4. Lepsze relacje z klientami

W odpowiedzi na pytanie o najważniejszy czynnik, który pogłębi ich relacje z dotychczasowym bankiem[3], 37% klientów podało personalizację. Udział w transakcjach obejmujących coraz więcej cyfrowych punktów kontaktu może mieć efekt mnożnikowy, przejawiający się w generowaniu większej liczby spersonalizowanych ofert, częstszych interakcjach, większej popularności, możliwości sprzedaży produktów dodatkowych lub produktów wyższej klasy oraz zwiększeniu zadowolenia klientów.

 

5. Bycie istotnym elementem w oczach klientów

Dzięki otwartej bankowości instytucje finansowe mogą rozbudować swoją ofertę o usługi dodatkowe, takie jak zarządzanie finansami osobistymi, premie za lojalność i edukacja finansowa. Usługi te pomogą bankom zachować konkurencyjność i zmniejszyć ryzyko, że klienci będą szukać tych usług gdzie indziej.

 

Budowa strategii otwartej bankowości

Ważnym etapem tworzenia strategii otwartej bankowości jest wybór otwartej platformy, która będzie wspierać elastyczność i innowacje. Nie chodzi tu jednak tylko o to, aby bank zapewnił zewnętrznym firmom techniczny dostęp do swoich wewnętrznych systemów za pomocą interfejsów API. Istotną rolę w wykorzystaniu pełnego potencjału otwartej bankowości odgrywa również budowa społeczności i sieci partnerów.

 

Największy sukces osiągną banki, które wdrożą platformę technologiczną eliminującą problemy z udostępnianiem oprogramowania i realizującą architekturę mikrousług, a jednocześnie niewymagającą wiązania się z jednym dostawcą. Dzięki temu elastycznie i szybko będą mogły reagować na potrzeby rynku. Taka platforma musi również wykorzystywać możliwości skalowania dostępne w środowisku chmurowym oraz spełniać wymagania operacyjne jak choćby bezpieczeństwo i stabilność.

 

 

Stwierdzenia wybiegające w przyszłość

Niektóre stwierdzenia zawarte w niniejszej informacji prasowej mogą stanowić „stwierdzenia wybiegające w przyszłość” w rozumieniu ustawy Private Securities Litigation Reform Act z 1995 roku. Stwierdzenia wybiegające w przyszłość opisują bieżące oczekiwania wobec przyszłych zdarzeń oparte na pewnych założeniach i obejmują każde stwierdzenie, które nie ma bezpośredniego związku z historycznymi lub bieżącymi faktami. Rzeczywiste wyniki mogą różnić się od wyrażonych w stwierdzeniach wybiegających w przyszłość wskutek różnych ważnych czynników, takich jak: zdolność firmy do skutecznego konkurowania; zdolność do stymulowania i terminowego zaspokajania popytu na nowe produkty i innowacje technologiczne; opóźnienia lub ograniczenia wydatków na technologie informatyczne; integracja przejętych firm oraz zdolność do skutecznej sprzedaży nabytych technologii i produktów; zagrożenia związane z błędami w naszych rozwiązaniach oraz w produktach firm trzecich, od których zależne są nasze rozwiązania; zagrożenia związane z bezpieczeństwem naszych rozwiązań i innymi lukami w ochronie danych; ryzyko związane z błędami lub wadami naszej oferty i produktów firm trzecich, od których zależy nasza oferta; ryzyko związane z bezpieczeństwem naszej oferty i innymi podatnościami w zakresie bezpieczeństwa danych; wahania kursów walut; zmiany i zależność od kluczowego personelu; efekty konsolidacji branży; niepewność i niekorzystne wyniki postępowań sądowych oraz powiązanych ugód; niezdolność firmy do adekwatnej ochrony własności intelektualnej oraz możliwość naruszenia lub złamania warunków licencyjnych dotyczących własności intelektualnej firm trzecich; zdolność do rozwiązywania problemów finansowych i operacyjnych w naszej międzynarodowej działalności; nieefektywne zarządzanie i niedostateczna kontrola nad rozwojem firmy i jej międzynarodową działalnością; a także inne czynniki opisane w naszym najnowszym raporcie rocznym na formularzu 10-K (którego kopię można uzyskać za pośrednictwem witryny Komisji Papierów Wartościowych i Giełd pod adresem www.sec.gov), w tym wymienione pod nagłówkami „Risk Factors” oraz „Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations”. Ponadto rzeczywiste osiągnięcia, wyniki i rezultaty mogą różnić się od oczekiwanych ze względu na bardziej ogólne czynniki, takie jak (bez ograniczeń): ogólna kondycja oraz tempo rozwoju branży i rynku; warunki gospodarcze i polityczne; zmiany polityki rządowej i publicznej; oraz skutki katastrof naturalnych, w tym trzęsień ziemi i powodzi. Stwierdzenia wybiegające w przyszłość zawarte w niniejszej informacji prasowej reprezentują poglądy firmy w dniu publikacji, które mogą ulec zmianie. Jednakże, choć firma może w przyszłości zaktualizować te stwierdzenia, to nie jest do tego w żaden sposób zobowiązana. Nie należy zakładać, że stwierdzenia te reprezentują poglądy firmy w jakimkolwiek okresie następującym po dacie publikacji niniejszej informacji prasowej.

[1] Benzell, Scott, LaGuarda, Guillermo, Van Alstyne, Marshall. “The Impact of APIs in Firm Performance.” Boston University. 2017. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2843326                 

[2] Atluri, Venkat, Dietz, Miklos, Henke, Nicolaus. “Competing in a world of sectors without borders.” McKinsey Quarterly. 2017. https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-analytics/our-insights/competing-in-a-world-of-sectors-without-borders

[3] Marous, Jim. “The Psychology of Personalization in Banking.” The Financial Brand. 2018

https://thefinancialbrand.com/74465/the-psychology-of-personalization-in-banking/