Jak rozwija się cyfrowa tożsamość na świecie?
Dynamiczny rozwój rynku weryfikacji tożsamości jest odpowiedzią na skokowy wzrost zapotrzebowania na cyfrowe usługi. Gdy na świecie wciąż dominuje przestarzała technologicznie metoda weryfikacji tożsamości – poprzez wykonywanie zdjęć dokumentów, a następnie twarzy – Unia Europejska przygotowuje się do rewolucji pracując nad cyfrowym dokumentem tożsamości w smartfonie. Klienci oczekują metod weryfikacji tak prostych jak płatności internetowe. Przegląd aktualnej sytuacji w świecie cyfrowej tożsamości przygotowali eksperci Authologic – polskiej firmy rozwijającej platformę do weryfikacji tożsamości online w niemal 200 krajach na świecie.
Siedem twarzy cyfrowej tożsamości
– Weryfikacji można dokonać przy użyciu jednej z siedmiu najpopularniejszych metod, z których każda ma inną moc: poprzez dokumenty cyfrowe, portfel tożsamości, dane bankowe, fizyczne rozpoznawanie dokumentów, biometrię wspomaganą sztuczną inteligencją, przelew natychmiastowy czy potwierdzenie adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego. W Authologic rozwijamy także metodę, którą określamy mianem powtarzalnego KYC (know your customer). Metoda przeznaczona jest dla osób posiadających portfel kryptowalut. Przyspiesza weryfikację bezpiecznie powiązując dane klienta z jego portfelem i przekazując je do firm znajdujących się w naszym ekosystemie – mówi Krzysztof Klimczak, współzałożyciel Authologic.
Modele weryfikacji cyfrowej tożsamości na świecie
Co zmieni europejski portfel tożsamości?
– Mówiąc o systemach identyfikacji elektronicznej myślimy nie tylko o podpisie elektronicznym, ale wykorzystaniu innych tzw. atrybutów cyfrowej tożsamości jak narodowość, stan cywilny, prawo jazdy, dyplom uczelni, pełnomocnictwa czy certyfikaty dotyczące kwalifikacji zawodowych – tłumaczy Krzysztof Klimczak z Authologic.
– Dotąd istniała konieczność skanowania dokumentów i ich przesyłania. Wprowadzenie cyfrowego portfela kończy pewną epokę, umożliwiając transgraniczną wymianą informacji związanych z tożsamością. Ułatwi dostęp do komercyjnych serwisów i platform internetowych, które oczekują np. potwierdzenia wieku użytkownika. Posiadacz sam zdecyduje, jakie informacje udostępnia. Wymiana danych w ramach wielu ekosystemów jest koniecznością, bo samymi funkcjonujemy w wielu domenach tożsamości: raz jesteśmy obywatelem, raz pacjentem, a za moment już klientem – precyzuje ekspert.