Jak zacząć sprzedawać rozwiązania Apple? W rozmowie z IT Reseller o programie iLeader wyjaśnia Paweł Klimek z AB S.A..
Apple jest jednym z najważniejszych producentów elektroniki użytkowej na świecie, jednak wciąż wielu resellerów nie miało możliwości by dodać sprzęt tej marki do swojej oferty. Jest na to sposób. O programie partnerskim iLeader rozmawiamy z Pawłem Klimkiem, product managerem w AB S.A.
Czym jest program iLeader, do kogo jest skierowany i jaka jest jego główna idea?
AB S.A. jako wiodący dystrybutor stworzyło w kwietniu 2020 roku program iLeader, który umożliwia sprzedaż produktów marki Apple do małych i średnich firm. Program należy traktować jako nową okazję biznesową. iLeader daje partnerom AB S.A. dostęp do komplementarnej oferty Apple, zarówno urządzeń, jak i usług. W ramach przedsięwzięcia dzielimy się zasobami marketingowymi z naszymi partnerami. Poza tym, składową częścią programu iLeader jest atrakcyjny system rabatowy.
Czyli, jak rozumiem, mówimy o dostępie do pełnego portfolio Apple, od akcesoriów, przez smartwatche, przez iPhone’y i iPady, aż do komputerów MacBook i Mac?
To jest kompletna oferta, wliczając w to także dodatkowe usługi, takie jak chociażby Apple Care. Dajemy tu więc całościowy dostęp – pełnego portfolio firmy Apple. Jako dystrybutor mamy stale te rozwiązania dostępne na magazynach. Za cel programu iLeader postawiliśmy sobie sprostanie zapotrzebowaniu grupy, z którą wcześniej nie pracowaliśmy – do kwietnia 2020 roku, czyli do startu programu iLeader, współpracowaliśmy jedynie z autoryzowanymi partnerami Apple.
Apple miało świetny ostatni kwartał roku 2020 w sprzedaży smartfonów, zarówno według raportów Canalys i IDC uzyskało najlepszy wynik globalnie. Widać więc na świecie przyrost – czy to samo zjawisko widać z perspektywy dystrybutora operującego na rynku polskim i czeskim?
Apple rośnie, także w strukturach AB. Popularność naszego programu iLeader także nieprzerwanie wzrasta od chwili jego uruchomienia. Z tygodnia na tydzień mamy coraz więcej zapytań i to nas cieszy. W przypadku niektórych urządzeń mamy wręcz nadwyżkę popytu nad podażą. To wprawdzie cecha tylko części linii produktowych, ale wydaje się to być naturalną konsekwencją pandemii – z jednej strony ingerującej w łańcuchy dostaw, z drugiej zwiększającej zapotrzebowanie na sprzęt do pracy i nauki z domu.
Program iLeader wyraźnie napędza zainteresowanie naszych klientów urządzeniami Apple. Teraz coraz chętniej wchodzą w ten obszar, także dzięki naszemu wsparciu merytorycznemu.
Apple w minionym roku przeszło w swoich komputerach na własne procesory, niejako zrywając z zależnością od Intela. Czy z perspektywy dystrybutora widać wzrost zainteresowania komputerami Apple na własnych układach?
Tak. Ze względu na świetną optymalizację sprzętową, zauważamy coraz większe zainteresowanie rozwiązaniami Apple wśród naszych klientów. Popularność procesorów Apple M1 jest wyraźna – użytkownicy cenią sobie długi czas pracy na baterii – nawet do 18-20 h bez ładowania, czyli właściwie dwa pełne dni pracy bez oglądania ładowarki. Nowa architektura CPU to oczywiście wyzwanie dla programistów, ale Apple wspomaga to przejście poprzez oprogramowania Rosetta 2. Szybko powstają też nowe wersje aplikacji. Apple od zawsze dawało także dostęp do szerokiego zakresu konfiguracji – AB przygotowało się na tym polu w nowych, sprzętowych realiach.
Na potrzeby programu iLeader uruchomiliśmy poświęcony temu adres mailowy, dzięki któremu można uzyskać wycenę niestandardowych konfiguracji komputerów Apple CTO np. z 2TB dyskiem SSD czy też wygodnie złożyć zamówienie. Co więcej, dajemy też możliwość zautomatyzowanego śledzenia takiego zamówienia – w każdej chwili klient może otrzymać informację o momencie dostawy. Uruchomiliśmy także, dostępne dla naszych klientów, narzędzie analityczne, pokazując średni czas dostawy, co jest kluczowe np. przy przetargach. Klient posiada więc wgląd w proces realizacji zamówień od początku, do samego końca.
Jakie korzyści płyną dla resellera z programu iLeader i czy każdy może wziąć w nim udział?
Jako dystrybutor możemy pochwalić się wykwalifikowaną kadrą w wielu obszarach. Klienci mogą więc liczyć na wsparcie merytoryczne. Stawiamy na edukację – prowadzimy webinary z sesjami Q&A wykorzystując Centrum Kompetencyjne AB, które powstają we współpracy z autoryzowanymi trenerami Apple – a więc dostarczamy wiedzę na temat rozwiązań Apple w najbardziej przystępnej formie – jesteśmy też do dyspozycji naszych klientów zawsze gdy trzeba wspomóc ich wiedzą. Firmy współpracujące z AB mają dostęp do aplikacji przygotowanej przez Apple z cyklem szkoleń, zbiorami danych, najczęściej zadawanymi pytaniami itd. Można szybko np. porównać różne urządzenia Apple i nauczyć się prezentowania klientom pełnego ekosystemu produktów, usług i akcesoriów. Wiedza jest napędem dla sprzedaży – zapewniamy więc solidne podstawy by zmaksymalizować zysk naszych klientów ze sprzedaży rozwiązań Apple. Sprzedaż wspomagają też inne elementy oferty m.in. dropshipping czy atrakcyjny model finansowania, do którego podchodzimy indywidualnie z każdym partnerem.
iLeader ma jednak ograniczoną liczbę firm, które mogą się do tego programu dostać. Jak to działa, jakie są warunki przystąpienia?
Szukamy lokalnych liderów, którzy są zainteresowani tymi rozwiązaniami, a dotychczas nie mieli okazji by swoim klientom zaoferować urządzenia Apple. Nie zależy nam przy tym na ilości, ale jakości, stąd tak silnie stawiamy na edukację. iLeader jest co kwartał odświeżany – w ostatniej odsłonie brało w nim udział 90 firm. Szukamy przy tym ciekawych nisz, dobry przykład to chociażby firmy dostarczające sprzęt dla osób niepełnosprawnych – gdzie Apple ma wiele usprawnień w swoich rozwiązaniach ułatwiających dostęp. To jest interesujące także na poziomie mniejszych urządzeń – na niektórych rynkach Apple Watch ma już status urządzenia medycznego.
By przystąpić do programu trzeba wypełnić stosowny formularz na stronie https://ileader.ab.pl/ oraz, oczywiście, być klientem AB S.A. Wypełnienie formularza nie jest jednoznaczne z zaakceptowaniem zgłoszenia. Firmy, które spełnią kryteria i dołączą do programu mogą liczyć nie tylko na dostęp do pełnego portfolio Apple, ale też webinarów i sesji Q&A zapewniających wiedzę, która pozwoli na skuteczne sprzedawanie sprzętu Apple.
https://itreseller.pl/itrnewab-s-a-wiodacy-dystrybutor-elektroniki-wychodzac-naprzeciw-potrzebom-rynku-stworzylo-program-ileader-za-pomoca-ktorego-ulatwia-malym-i-srednim-firmom-rozszerzenie-obecnej-oferty-o-produkty-apple/