Jaki był rok 2022 w ocenie czołowych managerów z kluczowych dla branży producentów urządzeń IT w Polsce.
Rok 2022 z pewnością nie był najłatwiejszy dla rynku IT. Po sytych latach napędzanych wywołanym ograniczeniami pandemicznymi wzrostem popytu na sprzęt, oprogramowanie i usługi IT, nastąpiła bolesna dla części firm korekta. Niestety, została wzmocniona innymi czynnikami, takimi jak wojna za naszą wschodnią granicą, szybujące ceny surowców oraz uderzająca w wiele gospodarek, w tym tę polską, wysoka inflacja. Jakie piętno odcisnęły te zjawiska na funkcjonowaniu czołowych producentów w branży? Zapytaliśmy u źródła, rozmawiając z czołowymi managerami najważniejszych firm w branży.
By zrozumieć targające rynkiem trendy, potrzeba nieco szerszego, globalnego spojrzenia. W latach 2020-2021 rynek komputerów osobistych (PC) zyskał na znaczeniu, a sprzedaż osiągnęła poziom nienotowany od prawie dekady. Była to sytuacja niezwykła, bowiem aż sześć z dziesięciu ostatnich lat przed pandemia był dla rynku komputerów osobistych latami spadków, a jeden rok oznaczał sprzedaż na stałym poziomie. To tylko wywołało zdwojony efekt podczas pandemicznego boomu komputerowego. Każdy, kto rozumie jak funkcjonuje rynek, rozumiał, że tak intensywny wzrost nie potrwa wiecznie. Efekt? W zeszłym roku zapasy rosły, podczas gdy popyt gwałtownie spadał.
Jak podaje Counterpoint Research, przez cały rok 2022 dostawy komputerów osobistych spadły o 15% rok do roku. Co gorsza, globalne dostawy komputerów osobistych spadły o 27,8% r/r w ostatnim kwartale 2022 r., osiągając poziom ledwie 65,2 mln sztuk. Jako przyczyny zjawiska badacze wskazują kilka czynników: trudności markoekonomiczne, presję inflacyjna oraz nasycenie pewnych części rynku. W omówieniu rocznego raportu Conterpoint podaje:
„(…) konsumenci, którzy kupili nowe komputery, nadal korzystali z najnowszych modeli, podczas gdy przedsiębiorstwa ostrożniej pracowały nad swoimi budżetami. Ponadto brak atrakcyjnych funkcji i wsparcia finansowego nie mógł spowodować wzrostu popytu w 2022 r., nie wspominając już o agresywnym celu trawienia zapasów przez producentów OEM od pierwszej połowy 2022 r.”
Firmy analityczne są w tym względzie bardzo zgodne. International Data Corporation (IDC) uważa, że „pandemiczny boom na rynku PC dobiegł końca”. W raporcie “worldwide quarterly personal computing device tracker”, opublikowanym na początku roku, IDC wskazuje, że globalne dostawy tradycyjnych komputerów osobistych spadły poniżej oczekiwań w 4Q22, wynosząc 67,2 miliona komputerów osobistych, co stanowi spadek o 28,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. Natomiast Gartner Inc, odnotował nieco mniejszą roczną sumę 65,3 miliona sztuk. Dziś więc mamy sytuację, w której wprawdzie nowe urządzenia, nowe modele, trafiają na rynek, ale na magazynach wciąż pozostają niesprzedane sztuki z wcześniejszych kwartałów.
Rynek komputerów osobistych jest swoistym probierzem dla nastrojów zarówno konsumenckich, jak i korporacyjnych, bowiem dotyczy rozwiązań z obu grup. Zahamowanie zakupów konsumenckich zwykle ma inne podłoże niż tych realizowanych przez biznes, jednak tym razem spowolnienie widać w obu tych obszarach, co, teoretycznie, mogłoby być niepokojące. Jednakże czołowi producenci działający na naszym rynku nie wydają się popadać w pesymizm. Wręcz przeciwnie, zdaje się, że w gąszczu raczej nienajlepszych informacji starają się, do tego skutecznie, znaleźć pozytywy. Dla Lenovo z całą pewnością taką informacją jest utrzymanie pozycji globalnego lidera rynku komputerów. Firma może też pochwalić się, stabilnymi, co w obecnej sytuacji nie jest łatwe, wynikami biznesowymi.
Utrzymaliśmy pozycję niekwestionowanego lidera i jesteśmy największym dostawcą komputerów PC na świecie z aż 23-procentowym udziałem. Nasza dominacja w branży trwa już kolejny kwartał, co jest szczególnym powodem do dumy – powiedział Wojciech Zaskórski, General Manager w Lenovo Polska – Duża w tym zasługa nieustannych inwestycji w rozwój i innowacje, które pozwalają nam udoskonalać produkty, ale także wprowadzać na rynek tak unikatowe rozwiązania, jak chociażby elastyczny ekran OLED w laptopie ThinkPad X1 Fold. Nie tak dawno informowaliśmy też, że rentowność Grupy Lenovo poprawiła się rok do roku dziesiąty kwartał z rzędu, co przekłada się na stabilność biznesową. Pokazaliśmy również, że jako Lenovo jesteśmy w stanie zaoferować naszym Partnerom na tyle dużo, by owocowało to coraz lepszymi wynikami na naszym lokalnym rynku.
Szef Lenovo w Polsce słusznie zwraca uwagę na propozycje biznesowe dla partnerów. Dziś bowiem niewiele firm resellerskich opiera się na jednym czy dwóch producentach, na ogół starając się zdywersyfikować ofertę. Problemy z dostępnością produktów w 2021 roku tylko to zjawisko pogłębiły. Dlatego obecnie vendorzy muszą jeszcze bardziej ściśle współpracować z kanałem partnerskim, by zachować zdolność przekonania do swoich rozwiązań i produktów. Pokuszę się o stwierdzenie, że w przypadku Lenovo poważnym zastrzykiem dodatkowego zaufania rynku mogą być oferowane przez tego producenta usługi zabezpieczenia serwisowego sprzętu. Przy wolniejszej rotacji komputerów, tak u użytkowników prywatnych, jak i w firmowych flotach, znaczenie serwisu może systematycznie rosnąć.
Jednakże produkt pozostaje ostatecznie podstawą działalności firmy Lenovo, nawet jeśli znaczenie warstwy usług rośnie. Z produktów zaś, Lenovo z pewnością może być dumne. W minionym roku na rynek trafiło sporo nowości od czołowego producenta komputerów, wśród których nie zabrakło konstrukcji innowacyjnych. Warto odnotować, że lenovo oficjalnie wkroczyło też na rynek rozwiązań wideokonferencyjnych działających pod Windows.
Myślę, że możemy czerpać dużo inspiracji z naszych inżynierów i designerów – powiedział Wojciech Zaskórski, General manager Lenovo w Polsce – Pokazaliśmy niezwykle smukłe, lekkie i nowoczesne laptopy z Yoga 7. generacji, usprawnione i szalenie wydajne Legiony 7. generacji z najwyższym TGP kart graficznych na rynku czy odświeżone ThinkPady z serii X i L stanowiące uzupełnienie portfolio najwszechstronniejszych laptopów biznesowych. Dostarczyliśmy na rynek niezwykle innowacyjne urządzenia, takie jak ThinkSmart One czyli pierwszy na świecie All-in-One Collaboration Bar oparty o system Windows czy ThinkReality VRX będące nowym rozwiązaniem do wirtualnej rzeczywistości zaprojektowanym z myślą o przedsiębiorstwach i pracy z każdego miejsca na świecie.
Globalny wicelider, HP, także ma powody do zadowolenia, przynajmniej w obliczu warunków rynkowych panujących obecnie na świecie. W obszernym wywiadzie okładkowym w bieżącym numerze Andrzej Sowiński, Country Managing Director w HP Inc Poland wyjaśnia swoje podejście do aktualnego stanu rynku:
Osobiście patrzę na te prognozy nieco z obawą, bo jednak chodzi tu o spadki. Jednocześnie też z dużym spokojem, dlatego, że nie są one wywołane jakąś kompletną katastrofą na rynku. Porównałbym to bardziej do schematu funkcjonowania giełdy, kiedy po hossie następuje automatycznie korekta kursu. I dla mnie ten 2023 rok jest taką postcovidową korektą. Prognozy na lata 2024 i 2025 są znów bardzo optymistyczne. Czyli po boomie i olbrzymim zapotrzebowaniu na sprzęt komputerowy wywołanym pandemią i pracą zdalną, nastąpi w bieżącym roku korekta w dół. Co ciekawe, mimo wszystko na poziomie nieco wyższym niż przed pandemią, jeśli chodzi o sprzedaż ilości sprzętu. Oznacza to, że gdybyśmy zrobili uśrednienie, to okazałoby się, że trend jest pozytywny. Paradoksalnie możemy więc patrzeć w przyszłość optymistycznie. – podkreślił Andrzej Sowiński, Country Managing Director w HP Inc Poland.
HP mogło rok 2022 zaliczyć do udanych także z innego, ważnego powodu. Finalizując transakcję przejęcia Poly, jednej z czołowych firm w obszarze wideokonferencji i pracy zdalnej, amerykański producent komputerów i urządzeń drukujących zapewnił sobie znakomitą pozycję, umieszczając się w samym środku trendu, który pozostanie z nami na dłużej.
Czymże komputer był bez pamięci? Lider rynku tej kategorii podzespołów Samsung, mimo globalnego spadku zapotrzebowania na komputery może miniony rok uznać za udany. Przede wszystkim firma pozostaje niekwestionowanym, globalnym numerem jeden produkcji pamięci, zostawiając w tyle konkurencję taką jak Micron czy SK Hynix. Poza tym, globalne zapotrzebowanie na pamięć rośnie, pomimo osłabiającej się sprzedaży komputerów.
Rok 2022 był dla dywizji Memory w Samsung kolejnym dobrym rokiem. Rozwijaliśmy się intensywnie zarówno w Polsce, jak i w regionie CEE. W każdym kwartale realizowaliśmy założone cele i utrzymywaliśmy wysokie udziały rynkowe pozwalające nam nie tylko pozostawać liderem, ale dalej rozwijać się w rynku – zauważa Maciej Kamiński, Dyrektor Samsung Memory w Polsce i regionie CEE.
Lider Samsung Memory w Polsce w wywiadzie dla IT Reseller TV w grudniu ubiegłego roku zaznaczył, jak istotną częścią całości biznesu koreańskiego giganta jest dziś obszar zaawansowanej elektroniki. Jak stwierdził wówczas Maciej Kamiński, ponad połowa globalnego biznesu Samsunga jeśli chodzi o zyski, pochodzi dziś z półprzewodników.
Rok 2022 to rok wychodzenia naszej branży z kryzysu dostępności kości pamięci i rok dynamicznego wzrostu sprzedaży produktów NVMe. 2022, to także rok globalnych obniżek cen kości pamięci, które wprowadziły nas w cykl nadprodukcji. Dla Samsung poprzedni rok, to również udana premiera naszego flagowego, najszybszego dysku, Samsung 990 PRO, dysków zewnętrznych T7 Shield i nowe portfolio kart pamięci PRO Endurance. – dodał Maciej Kamiński mówiąc o czołowych trendach produktowych minionego roku.
ASUS, jeden z czołowych producentów komponentów komputerowych i laptopów, także nie ma powodów do narzekania. Tajwański producent konsekwentnie rozwija swoje portfolio i dziś może pochwalić się dobrą, silną pozycją. Jak widać na przykładzie tego producenta, opłaca się także i dziś silne inwestowanie w gaming, gdzie ASUS jest obecny od bardzo dawna.
Paradoksalnie, mimo wielu kryzysów gospodarczych i zmian rynkowych, rok 2022 zamknęliśmy z dobrym wynikiem.W minionym roku byliśmy liderem wzrostu na rynku sprzedaży, wyprzedzając m.in. takie firmy jak Apple czy Dell – zwróćmy tu szczególnie uwagę, iż pozycja ta wyraźnie wzrosła przy panujących obecnie tendencjach spadkowych, co dobitnie pokazuje sprawność naszego zarządzania i umiejętność przekładania kryzysów i spadków na korzyść firmy – powiedział – Sławomir Stanik, Country Manager w ASUS Polska – Pozostajemy marką najchętniej wybieraną i kupowaną w segmencie konsumenckim – zgodnie z badaniami GFK ASUS odpowiada za 25% całkowitej sprzedaży w Polsce. Co więcej, ASUS jest liderem w segmencie gamingowym i wciąż odpowiada za ok 30% sprzedaży, sprawiając, że Republic of Gamers to niezmiennie topowa, uznana marka wśród polskich graczy. Nie zapominajmy też o segmencie komputerów biznesowych, w których również notujemy wzrost udziałów.
Sławomir Stanik wspomina o laptopach biznesowych nie bez przyczyny. Jest to segment, w którym ASUS ma wciąż pole do wzrostu i może korzystać na systematycznym zacieraniu się jasnych granic pomiędzy segmentami business i consumer premium. Mówiąc o portfolio produktowym, Sławomir Stanik nie kryje dumy z urządzeń ASUS:
Funkcjonalność i wydajność to zdecydowanie wspólne mianowniki dla portfolio ASUS na 2022 rok. – powiedział Sławomir Stanik, Countr Manager ASUSa w Polsce – Jak co roku, ASUS zadbał o szereg nowości i udoskonaleń, które nie tylko odpowiadają na aktualne potrzeby, ale też je wyprzedzają, wytyczając kierunek, w którym podąża elektronika użytkowa. Mam tu na myśli bardzo innowacyjne produkty, jak ASUS Zenbook 17 Fold OLED, ale też funkcjonalne, sprawdzone modele biznesowe jak Expertbook B7 Flip, czy gamingowe „potwory”, jak ROG Scar Strix 17 SE, który swoją wydajnością i konfiguracją zaspokoi nawet profesjonalnych graczy esportowych.
Spokojnie o trudnym 2022 roku mówi także Jeremi Rybak, Head of Marketing w Acer Polska. Tajwański producent nie boi się przy tym wspomnieć o problemie, z którym zmagali się wszyscy – czyli inflacji.
Rok 2022 był rokiem dobrym pod względem planowania i wdrażania naszej strategii biznesowej, choć jednocześnie niełatwym z punktu widzenia gospodarczych trudności. – powiedział Jeremi Rybak, Acer Polska – Po latach dobrej passy, kiedy to w okresie pandemii mieliśmy istny boom na zakup komputerów, nastały czasy niepewne. Wzrost cen i związane z nim ekonomiczne konsekwencje dla osób fizycznych i prawnych w kraju, zmieniły dobre trendy zakupowe w branży. Sam spadek popytu nie był jednak czymś niespodziewanym. Reakcja konsumentów na podwyżki cen była oczywista. Bardziej martwił ciągły brak stabilności rynkowej, wynikający z powszechnego oczekiwania na inflacyjny szczyt.
Rok 2022 może nie był łatwy, ale z pewnością obfitował w interesujące trendy produktowe. Acer, jeden z największych producentów komputerów jest zdecydowanym liderem w jednej, niewielkiej u nas, ale wyraźnie trendującej niszy – chromebookach.
Rok 2022 to dla nas bardzo owocny czas. Jednym z ważniejszych ubiegłorocznych wydarzeń, którego pozytywne skutki odczuwamy dziś, było szerokie wprowadzenie na polski rynek laptopa Acer Chromebook, czyli przenośnego komputera z systemem operacyjnym od Google – powiedział Jeremi Rybak – Pojawienie się Chromebooków w Polsce na tak dużą skalę to efekt naszych szczególnych starań i ambicji. Sprzyjały im zapotrzebowanie na ciągły rozwój produktów oraz popyt na przystępne urządzenia. Dzięki 6 miesiecznej kampani przybliżyliśmy, i wciaż przybliżamy polskim użytkownikom Acer Chromebook. Obecnie Chromebooki są dużo chętniej wybieranym rozwiązaniem niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.
Drugim trendem, na który wskazuje Jeremi Rybak z Acer to gaming. Acer jest w tym obszarze obecny od dawna, a wysoka rozpoznawalność marki Predator tylko potwierdza, że otwarcie się w tym kierunku to słuszny ruch.
W ramach realizacji projektów, wpisujących się w zmianę funkcjonujących od lat trendów, zaczęliśmy organizować turniej e-sportowy Predator Games dla szkół o niespotykanej jak dotąd skali. Wydarzenie to pomaga zrozumieć, że gaming jest wartościową, integrującą pokolenia rozrywką. Dzięki turniejowi granie mniej kojarzy się ze stratą czasu. Rodzice, a także coraz częściej nauczyciele, zaczęli dostrzegać pozytywne strony gamingu, jakimi są wzmacnianie czy wręcz budowanie ważnych kompetencji, tj. zdolność koncentracji, szybkiej reakcji, logicznego myślenia albo wreszcie zdrowej rywalizacji z rówieśnikami. Podsumowując, ubiegłoroczne inicjatywy Acer, przeprowadzone z dużym sukcesem, dały nam energię do dalszej pracy i silnie wpłynęły na pozytywne postrzeganie marki – dodaje szef marketingu Acera w Polsce
O ocenę minionego roku zapytaliśmy także lidera technologii telekomunikacyjnych, firmę Huawei. Tutaj także nie brakuje sukcesów, mimo wyjątkowo złożonych warunków nie tylko rynkowych, ale także tych wynikających z innych czynników, w tym tych natury politycznej.
– Ostatni rok nie należał do najłatwiejszych zarówno dla osób prywatnych, jak i dla biznesu – powiedział Ryszard Hordyński, Senior Director of Strategy and Communications w Huawei Poland – Kryzys postpandemiczny, wojna oraz skutki inflacji widocznie dotknęły każdego sektora. Mimo tego, nasza firma ma wiele powodów do dumy, a za sukces uznajemy zachowanie stabilności i stały wzrost firmy na rynku polskim. Technologie Huawei z zakresu 5G, sztucznej inteligencji, cloud czy fotowoltaiki niezawodnie pomagają w rozwoju zielonej energetyki, automatyzacji i cyfryzacji kopalni, rozwoju logistyki portów czy w zwiększaniu bezpieczeństwa i stabilności rolnictwa. 2022 to także rok wielu współprac i partnerstw, które pozwoliły firmie na działanie na nieeksplorowanych dotychczas w Polsce polach, takich jak na przykład ochrona Białowieskiego Parku Narodowego z użyciem technologii sztucznej inteligencji i chmury.
Huawei może mieć natomiast nadzieję na zastrzyk biznesowy związany z wdrożeniem sieci 5G w Polsce. Wprawdzie w Polsce nadal nie jest jasna kwestia uwolnienia pasma 3,6 GHz dla operatorów, a od 20 grudnia, kiedy Urząd Komunikacji Elektronicznej uruchomił “Konsultacje aukcji na cztery rezerwacje częstotliwości z pasma 3,6 GHz” niewiele się w tej sprawie wydarzyło. Jednakże zapóźnienie, jakie aktualnie mamy w Polsce we wdrażaniu technologii 5G względem reszty Europy, może oznaczać swoiste koło ratunkowe w czasie kryzysu, napędzające inwestycje w tym niełatwym okresie. Pod warunkiem, oczywiście, że polityka nie zablokuje modernizacji telekomunikacyjnej po raz kolejny.
Na niewielu rynkach rozwiniętych technologie 5G napotykają tak przeciągające się w czasie trudności formalne jak w Polsce, co sprawia, że niektórych nowości sprzętowych Huawei w naszym kraju, póki co, nie mogliśmy uświadczyć. Ryszard Hordyński mówi o nich w następujący sposób:
W zeszłym roku Huawei stawiał na wszechstronne użycie swoich technologii 5G, cloud oraz AI, dbając o dostępność mobilnego internetu m.in na terenach wiejskich, dzięki swojemu rozwiązaniu RuralLink. Huawei pracuje także nad nowym standardem 5.5G, który zapewni jeszcze większą prędkość i miliardy nowych połączeń. Huawei ma także w swojej ofercie bogate portfolio urządzeń do budowy sieci radiowych potrzebnych do korzystania z 5G, które zdeklasowały konkurencyjne rozwiązania tego typu innych firm według raportu „GlobalData 5G RAN: Competitive Landscape Assessment”. – podkreślił Ryszard Hordyński.
Jako jeden z liderów branży ICT Huawei nie przechodzi także obojętnie wobec faktu, iż zgodnie z raportem McKinsey, aż 52% budżetów firm przeznaczonych na cyfryzację stanowiły w 2022 inwestycje w sztuczną inteligencję. Dlatego też stale udoskonalamy tę technologię, zestawiając ją także z możliwościami swoich rozwiązań chmurowych. Efektem tego połączenia staje się dużo efektywniejsze zbieranie danych po ich uprzedniej analizie i segregacji. Wspieramy tymi rozwiązaniami zarówno operacje biznesowe, jak i działania na rzecz ochrony przyrody w ramach kampanii Tech4Nature i Tech4All.
Jako odpowiedzialna społecznie firma wykorzystywaliśmy także nasze technologie, by przyczyniać się do transformacji energetycznej w Polsce, głównie w obszarze produkcji falowników fotowoltaicznych i pozyskiwaniu energii solarnej. W związku z dążeniem do rozwoju transportu elektrycznego Huawei prezentował w tym roku również autorski innowacyjny moduł ładujący do pojazdów elektrycznych FusionCharge 40 kW DC. Mając świadomość znaczenia elektormobilności dla zrównoważonego rozwoju podjęliśmy w 2022 r. współpracę z Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności, by zwiększać wśród Polaków świadomość pozytywnych skutków, jakie przyniesie kompleksowa zielona zmiana.
Jaki obraz 2022 roku wyłania się z wypowiedzi naszych gości? Trudny. Pełen wyzwań i spadków. Pragnę jednak zwrócić uwagę na co innego: jaki mindset dominuje wśród czołowych managerów firm technologicznych w Polsce. Jest to nastawienie nie tylko optymistyczne, ale wyraźnie nastawione na skuteczne przezwyciężanie kolejnych problemów, które rzucają zjawiska makroekonomiczne.