Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jak nowe możliwości związane z praktykami CI/CD przynosi rozwój sztucznej inteligencji, jak nowe narzędzia wpłyną na pracę deweloperów i specjalistów DevOps? – odpowiadają eksperci Linux Polska

DevOps to dzisiaj standard branży – badania pokazują, że w praktyki z zakresu rozwoju (eng. development) i eksploatacji (operations) jest zaangażowanych 83 proc. programistów. Co trzeci z nich wykorzystuje ciągłą integrację (CI) do automatycznego kompilowania i testowania zmian w kodzie, z kolei 29 proc. wskazuje, że automatyzuje wdrożenia kodu dzięki ciągłemu dostarczaniu (CD). Zupełnie nowe możliwości w tych i innych aspektach związanych z praktykami CI/CD przyniósł rozwój sztucznej inteligencji. Jak nowe narzędzia wpłyną na pracę deweloperów i specjalistów DevOps? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

 

Sztuczna inteligencja dobrze odnajduje się w praktykach CI/CD

Sztuczna inteligencja znalazła szerokie zastosowanie w zasadzie w każdym aspekcie związanym z praktykami CI/CD. Narzędzia AI stanowią wsparcie w zakresie wykrywania opóźnień i błędów w działaniu systemu. Są w stanie identyfikować przyczyny incydentów, a także przewidzieć awarie wdrożenia, dzięki czemu przyspieszają ich identyfikację i naprawę.

– Analiza wpływu AI na potoki CI/CD wykazała, że sztuczna inteligencja zmniejsza czas kompilacji średnio o 40 proc., współczynnik niepowodzeń zmian – o 53 proc., z kolei średni czas odzyskiwania – o 67 proc. Dane te pokazują, że głównymi korzyściami wynikającymi z zastosowania sztucznej inteligencji w praktykach CI/CD są oszczędność czasu i zmniejszenie ryzyka wystąpienia błędów w kodzie. Jak podkreśla Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska, na tym właśnie polega istota praktyk CI/CD. Korzyści te są zasługą nie tylko poprawy współpracy pomiędzy obszarami development i operations – to także efekt automatyzacji wielu procesów. DevOps i CI/CD pomagają organizacjom ograniczyć koszty związane z wytwarzaniem i utrzymaniem oprogramowania, przy jednoczesnym zwiększeniu jego jakości. Pozwala to na szybsze wprowadzanie na rynek nowych produktów, łatwiejsze wykrywanie luk w kodzie, wdrażanie poprawek i sprawne dostarczanie nowych wersji oprogramowania.

 

 

Ekspert dodaje, że wdrożenie DevOps i CI/CD w organizacji jest jednak procesem, który wymaga konkretnej wiedzy i umiejętności.

Wiemy, że wdrożenie DevOps i CI/CD oznacza spore zmiany w kulturze organizacyjnej, co wiąże się z naturalnymi obawami, czasem nawet oporem pracowników. Dlatego też proces transformacji rozpoczynamy od oceny wyjściowej firmy i wskazania obszarów, które wymagają usprawnienia. Dopiero na tej podstawie opracowujemy standardy związane z wytwarzaniem i wdrażaniem oprogramowania, a także rekomendujemy zastosowanie konkretnych praktyk branżowych– wyjaśnia Dariusz Świąder, Prezes Linux Polska.

 

AI ułatwia ocenę jakości kodu

Sztuczna inteligencja znalazła szerokie zastosowanie w procesie tworzenia i analizy jakości kodu, usprawniając i przyspieszając pracę deweloperów. Narzędzia AI skanują kod pod względem błędów, luk w zabezpieczeniach czy zgodności ze standardami. Są wykorzystywane również w fazie testowania potoków CI/CD – tworzą zróżnicowanie przypadki testowe na podstawie zmian w kodzie, identyfikują niewiarygodne testy, a także priorytetyzują przypadki testowe ze względu na ich znaczenie i wpływ. Nie powinno zatem dziwić, że według badań zastosowanie narzędzi opartych na uczeniu maszynowym zwiększa częstotliwość wdrażania średnio o 300 proc. Jak wskazuje Paweł Straszkiewicz, DevOps Inżynier w Linux Polska, wszystkie te aspekty przekładają się na skrócenie procesu dostarczania oprogramowania i zwiększenie zaufania klientów.

– Automatyczne testowanie zmian to sposób na eliminację błędów jeszcze przed etapem wdrożenia oprogramowania. Zwiększenie jakości kodu ogranicza ryzyko wystąpienia awarii i błędów wdrożeniowych, co oczywiście wpływa na wzrost zadowolenia i zaufania klientów. Nie bez znaczenia jest tutaj szybkość wszystkich tych procesów, w końcu zamawiającym bardzo często zależy na czasie. Warto jednak mieć na uwadze, że każda firma jest inna i nie ma jednego przepisu na wdrożenie narzędzi CI/CD i testowania. W swojej pracy zwracamy uwagę na indywidualne potrzeby i możliwości organizacji. To dzięki nim możemy opracować najlepsze standardy składowania, kontroli i analizy kodu – wyjaśnia Paweł Straszkiewicz, DevOps Inżynier w Linux Polska.

 

AI ułatwia podejmowanie świadomych decyzji projektowych

Modele oparte na sztucznej inteligencji pomagają w podjęciu wielu decyzji projektowych – nie tylko tych związanych z jakością i bezpieczeństwem kodu. Narzędzia AI są wsparciem dla człowieka w zakresie priorytetyzacji poprawek na etapie powdrożeniowym, czego przykładem jest zautomatyzowana analiza nastrojów użytkowników. Działanie to dostarcza szybkiej informacji o obszarach, które wymagają ulepszenia. Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska nie ma wątpliwości, że sztuczna inteligencja będzie wyznaczała kierunek rozwoju CI/CD. Nie zabierze jednak pracy specjalistom – umożliwi im skupienie się na innych działaniach związanych z tworzeniem i utrzymaniem oprogramowania.

– Sztuczna inteligencja to jeden z kilku wiodących trendów w obszarze CI/CD – innymi są przykładowo rosnące znaczenie chmury obliczeniowej w wytwarzaniu oprogramowania oraz nacisk na bezpieczeństwo związane z rosnącą liczbą cyberataków. Nie należy obawiać się rosnącej roli automatyzacji i AI – to właśnie dzięki nim deweloperzy zyskują czas, który mogą przeznaczyć na stworzenie jak najlepszej architektury systemowej i struktury komponentów, a administratorzy mają szansę bardziej zaangażować się w zarządzanie infrastrukturą informatyczną. Usprawnienie procesów, optymalizacja wykorzystania zasobów czy ułatwienie wdrożenia zmian w dostarczanych rozwiązaniach to aspekty, na których organizacja i jej pracownicy mogą tylko skorzystać – podsumowuje Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska.