Jakie jest główne ryzyko przy wdrażaniu sztucznej inteligencji?
56% firm przebadanych przez McKinsey pod kątem stanu sztucznej inteligencji wykorzystuje technologię w co najmniej jednej roli. Badanie potwierdza, że od początku pandemii nasiliło się jego stosowanie. Największym postrzeganym ryzykiem pozostaje cyberbezpieczeństwo.
56% respondentów twierdzi, że zastosowało sztuczną inteligencję w co najmniej jednej funkcji, w porównaniu z 50% w 2020 r. McKinsey zauważa, że firmy na całym świecie nadal włączają sztuczną inteligencję do swoich produktów i procesów w 2021 r., co przynosi znaczne korzyści. Nie tylko przyjmują coraz bardziej złożone praktyki, ale efektywniej korzystają z narzędzi i w większym stopniu wykorzystują zasoby chmury. W tym roku wykorzystanie AI rośnie bardziej w firmach z krajów o gospodarkach wschodzących (z 45% w 2020 r. do 57%) niż w gospodarkach rozwiniętych. Z kolei odsetek respondentów przypisujących AI co najmniej 5% swoich zysków wzrósł o pięć punktów procentowych, z 22% do 27%.
Chociaż postrzeganie wkładu technologii w poprawę dochodów pozostaje stabilne, w najnowszej analizie przypisuje się jej znacznie większą rolę w redukcji kosztów. W przypadku niemal wszystkich analizowanych obszarów większość ankietowanych twierdzi, że ich wykorzystanie pozwoliło na obniżenie kosztów o ponad 20%. Zdaniem firmy logiczne jest, że zastosowanie narzędzi sztucznej inteligencji implikuje znaczący bezpośredni efekt redukcji kosztów w pierwszym roku, który można złagodzić w kolejnych latach, jeśli tempo wdrażania nie utrzyma się. W tym sensie dwie trzecie ankietowanych wskazało, że ich firmy zamierzają utrzymać inwestycje w AI przez najbliższe trzy lata, jak już stwierdzono w badaniu opublikowanym w 2020 roku.
Z drugiej strony badanie wskazuje również, że opracowywanie i wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji nie jest pozbawione ryzyka, nad którym firmy muszą pracować, aby złagodzić ten obszar, w którym zawsze jest miejsce na ulepszenia. W rzeczywistości największym postrzeganym ryzykiem nadal jest cyberbezpieczeństwo, chociaż równość i sprawiedliwość zajmują wyższe pozycje w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podkreśla również różnicę między znaczeniem, jakie gospodarki rozwinięte przypisują ryzyku związanemu ze zgodnością z przepisami lub wyjaśnialnością modeli, w porównaniu z gospodarkami wschodzącymi. Te z kolei przypisują większe znaczenie niż zaawansowane ryzyko związane z przemieszczeniem pracowników. Respondenci zwracają uwagę na potrzebę ustalenia priorytetów wśród zagrożeń, którym się zajmują, biorąc pod uwagę brak możliwości zajęcia się wszystkimi z nich. Jednakże,
Ogólnie rzecz biorąc, najbardziej zaawansowane firmy twierdzą, że stosują więcej praktyk związanych z testowaniem i weryfikacją danych, identyfikacją błędów w modelach czy przechowywaniem dowodów i dokumentacji ich działania. Różnice w porównaniu z pozostałymi firmami są istotne w prawie wszystkich przypadkach, choć warto zwrócić uwagę na jeden wyjątek: 24% zaawansowanych firm ma specjalistów w dziedzinie prawa i ryzyka, którzy współpracują z zespołami analityków danych i pomagają im zrozumieć definicje uprzedzeń i grup chronionych. Jednak w mniej zaawansowanych firmach ostrożność tę stosuje 26% badanych.