Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jakiego sprzętu używają gracze grający na komputerach PC? Najnowszy raport przekreśla mit PCMR.

PCMR – żartobliwe określenie funkcjonujące w Internecie, będące skrótem od „PC Master Race”. Termin ten dotyczy postawy (którą sam zresztą prezentowałem przez lata), wskazującą na niekwestionowaną wyższość komputerów nad konsolami w obszarze gamingu. Rzecz w tym, że dawno już pogląd tego typu nie był dalszy od prawdy. Wskazują na to dane sprzętowe z największej platformy gamingowej na PC. 

Oczywiście, nawet nowa generacja konsol, Sony PlayStation 5 i Microsoft Xbox Series X, nie są w stanie wygenerować równie szczegółowej i złożonej, bogatej w efekty grafiki jak współczesne PC. Jest jednak haczyk – tylko marginalna część graczy ma dostęp do takich PC. Większość gra na konstrukcjach, które z zazdrością mogą patrzyć na konsole. Powód stagnacji jest oczywisty. Gracze nie wymieniają sprzętu na PC, bo ten jest trudno dostępny, a w efekcie tego – drogi.

Na czym grał pecetowy gracz we wrześniu 2021?

Jak wskazują dane z raportu Steam, komputer typowego gracza w 2021 roku był… odrobinę przestarzały. Zacznijmy od procesorów. 69,83% graczy korzystało z jednostek Intela, a 30,15% z układów AMD. Dla „czerwonych” oznacza to wzrost o 2,84% względem sierpnia. Nadal dominują procesory 4-rdzeniowe, używało ich aż 37,29% graczy, przy czym jest to wzrost o 0,5%. Niemal tyle samo, bo 32,02% korzysta z układów 6-rdzeniowych. Podium zamykają jednostki 8-rdzeniowe (15,26%), które jednocześnie są grupą rosnącą najszybciej, bo o 1,22%.

Stosowane przez graczy karty graficzne to trudniejszy temat. Liderem popularności nadal pozostaje GeForce GTX 1060, a więc GPU, którego premiera miała miejsce w lipcu 2016 roku. Ponad 5 lat temu! Na tym GPU grało we wrześniu 2021 roku 8,64% graczy.  Nieco mniej, bo 6,16% (ze wzrostem o 0,02%) korzystało z… karty jeszcze słabszej, bo GeForce GTX 1050Ti – pierwotnie zaprezentowanej w październiku 2016 roku, kończącej więc właśnie 5 lat. Trzecim GPU na liście popularności jest jednocześnie ten, którego popularność rosła najszybciej, bo o 0,63%. Jest to GeForce GTX 1650, który gościł w 5,99% komputerów graczy we wrześniu 2021. Jest to układ wyraźnie nowszy bo „ledwie” 2,5-letni. Do tego była to w założeniu karta z segmentu entry-level-gaming.

A jak radzą sobie nowe karty graficzne? Tak, te same, które miały nie trafiać już do koparek kryptowalutowych? Otóż… nienajlepiej. GeForce RTX 3070 jest najpopularniejszym GPU aktualnej generacji kart graficznych NVIDII – znajdował się w 1,69% komputerów graczy (wzrost o 0,10%). Jest to mniej więcej ten sam udział, co w przypadku zyskującego na popularności nieco szybciej (o 0,12%) Radeona RX 580, a więc karty rodem z wiosny 2017 roku. Tak, 5-letni GPU zyskuje udział szybciej niż nowoczesny produkt. Interesujące jest także to, że mobilna wersja GeForce’a RTX 3060, z udziałem 1,34%, jest bardziej popularna od odpowiednika desktopowego (1,07%). Warto zaznaczyć, że udział kart na nowej generacji układów AMD jest w ogóle niedostrzegalny. Na listę „załapała się” tylko jedna karta – Radeon RX 6700 XT. Jej udział to 0,16%. Więcej, bo 0,46% gracz korzystało we wrześniu nawet ze zintegrowanego układu Intel Xe Graphics.

Uśredniając, komputer gracza z września 2021 ma 4-rdzeniowy procesor Intela o bazowym taktowaniu od 2,3 do 2,69 GHz, 16 GB RAM, kartę graficzną GeForce GTX 1060 (na szczęście w przeważającej części w silniejszej wersji, z 6 GB VRAM) oraz 1 TB nośnik danych. Systemem niezmiennie jest Windows 10 w wersji 64-bit.

Przy takiej konfiguracji, współczesne konsole nie tylko nie mają się czego wstydzić, ale mogą wręcz z politowaniem spoglądać na pecetowych kuzynów, z ich 5-letnimi GPU i prawdopodobnie niewiele młodszymi CPU. Oczywiście, w wiele starszych tytułów da się zagrać na takim sprzęcie. Konfiguracyjnie zmiany względem stanu rzeczy sprzed 2 lat są niewielkie. Jest więcej RAMu, widać bardziej pojemne nośniki danych. Ale konsekwentnie widzimy w czołówce te same karty graficzne. Trudno się więc dziwić twórcom gier, że od dłuższego już czasu kolejne produkcje nie są rewolucyjne pod względem graficznym – widzimy głównie ewolucję.

 

https://itreseller.pl/recenzja-actina-4700s/