Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Japoński rynek robotów usługowych wzrośnie trzykrotnie do 2030 roku

Bellabot

W odpowiedzi na kryzys demograficzny Japonia coraz chętniej wykorzystuje roboty usługowe, których rynek ma do końca dekady potroić swoją wartość do poziomu 400 miliardów jenów (2,7 mld dolarów). Roboty pomagają przedsiębiorstwom radzić sobie z dotkliwym brakiem pracowników.

Według najnowszego raportu firmy analitycznej Fuji Keizai japoński rynek robotów usługowych przeżywa dynamiczny rozwój i w ciągu najbliższych pięciu lat wzrośnie niemal trzykrotnie. Szacuje się, że wartość sektora wyniesie w 2030 roku około 400 miliardów jenów (około 2,7 miliarda dolarów). Przyczyną tego wzrostu jest coraz bardziej odczuwalny brak rąk do pracy, będący konsekwencją pogłębiającego się kryzysu demograficznego.

Według analiz Recruit Works Institute Japonia może doświadczyć niedoboru nawet 11 milionów pracowników już w 2040 roku. Dodatkowo prognozy wskazują, że do roku 2065 średnia wieku mieszkańca tego kraju wzrośnie do 65 lat – obecnie wynosi ona 49 lat. W odpowiedzi na te wyzwania japońskie firmy zaczęły coraz śmielej wdrażać nowoczesne technologie, które nie zastępują człowieka całkowicie, lecz mają za zadanie wspierać pracowników, szczególnie osoby starsze lub imigrantów napotykających bariery językowe czy fizyczne ograniczenia.

 

Pudu Robot

 

Dobrym przykładem praktycznego zastosowania takich rozwiązań jest popularna sieć restauracji Skylark, która już teraz korzysta z około 3000 robotów-kelnerów. W jednym z lokali w centrum Tokio za obsługę klientów odpowiadają jedynie dwie osoby – 71-letnia Yasuko Tagawa oraz 20-letni imigrant Ranjit Dhami Hawas. Tego typu rozwiązania umożliwiają restauracjom skuteczniejsze zatrudnianie osób w podeszłym wieku oraz obcokrajowców, redukując przy tym problemy wynikające z barier językowych i fizycznych wymagań pracy.

Co ciekawe, sieć Skylark obecnie zatrudnia już ponad 4000 osób w wieku 65 lat i starszych, podczas gdy jeszcze w 2020 roku było to około 2270 osób. Rośnie również udział obcokrajowców – obecnie stanowią oni 3,3% zatrudnionych na pół etatu, podczas gdy trzy lata wcześniej stanowili 2,6%.