Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jeden z europejskich retailerów urażony, że UE trajtuje go tak samo, jak Amazon czy AliExpress

Zalando, niemiecki wysyłkowy sklep internetowy, skrytykował unijnych regulatorów za zaliczenie go do tej samej kategorii co Amazon i AliExpress. Firma twierdzi, że nie powinna podlegać tak surowym regulacjom, jak wspomniane platformy.

Unijna ustawa o usługach cyfrowych (DSA) wymaga od bardzo dużych platform internetowych (VLOP) większego zaangażowania w zwalczanie nielegalnych treści pod groźbą grzywien do 6% rocznych przychodów. Zalando argumentuje przed Sądem UE, że nie powinno być objęte tą klasyfikacją.

„Amazon, AliExpress, Booking.com – Zalando zasadniczo różni się od tych modeli biznesowych. Firma łączy sprzedaż własnych produktów z ofertą partnerów, nie będąc czysto marketplace’em” – powiedział prawnik Zalando, Robert Briske.

Briske podważył również obliczenia KE dotyczące liczby aktywnych użytkowników Zalando, twierdząc, że wynoszą one 30,8 mln, a nie zaś 83 mln, jak podaje Komisja. KE uznała jednak, że model Zalando nie różni się od Amazona czy AliExpress. „Te platformy działają podobnie” – argumentowała prawniczka KE, Liane Wildpanner.

Niemieckie stowarzyszenie e-commerce BEVH poparło Zalando, natomiast Parlament Europejski i Rada UE stanęły po stronie KE. Sąd wyda wyrok w nadchodzących miesiącach. Amazon również zaskarżył Komisję i tak samo czeka na rozprawę.

Przypomnijmy, że unijna ustawa o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) to rozporządzenie Unii Europejskiej, które weszło w życie w 2022 roku i ma na celu regulację działalności platform internetowych. DSA nakłada na firmy cyfrowe nowe obowiązki związane z moderacją treści, przejrzystością algorytmów i ochroną użytkowników. Najważniejsze założenia ustawy to:

  • Zwalczanie nielegalnych treści – platformy muszą szybko usuwać nielegalne treści, np. mowę nienawiści, dezinformację czy materiały naruszające prawa autorskie.
  • Odpowiedzialność dużych platform – bardzo duże platformy (tzw. VLOP, czyli Very Large Online Platforms) muszą podejmować dodatkowe działania w zakresie bezpieczeństwa użytkowników i przeciwdziałania nadużyciom.
  • Przejrzystość algorytmów – firmy muszą ujawniać, jak działają ich algorytmy rekomendacji treści oraz reklamy.
  • Zakaz ukrytej reklamy i dark patterns – użytkownicy muszą wiedzieć, kiedy widzą reklamę, a platformy nie mogą stosować manipulacyjnych interfejsów.
  • Łatwiejsze zgłaszanie nadużyć – obowiązek wprowadzenia jasnych procedur zgłaszania nielegalnych treści oraz skuteczniejszej współpracy z organami ścigania.