Jedynie 15% polskich nauczycieli nie podziela zdania, że nadmiar technologii w szkołach stwarza problemy w nauczaniu

Nowe badania przeprowadzone na zlecenie firmy Epson pokazują, że aż 85% nauczycieli i 70% rodziców w Polsce chce, aby w nauczaniu wykorzystywano materiały drukowane, takie jak podręczniki i karty pracy. Badania jednoznacznie wskazują, że nauczyciele i rodzice oczekują równowagi w stosowaniu technologii i materiałów drukowanych w szkołach, co powinno być uwzględnione w zamówieniach publicznych dla szkół.

Choć badania przeprowadzono po latach inwestycji w wyposażanie szkół i uczniów w nowe technologie, obecnie 34% nauczycieli jest zaniepokojonych potencjalnym negatywnym wpływem używania laptopów i tabletów na proces nauczania. Równocześnie zdecydowana większość zarówno nauczycieli, jak i rodziców (87%) dostrzega pozytywne skutki wykorzystania w szkole tradycyjnych drukowanych podręczników i ćwiczeń.

Aż 83% pedagogów wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji. 28% twierdzi, że zaobserwowało spadek umiejętności czytania, 24% pogorszenie zapamiętywania wiedzy, 30% widzi zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia, a 22% z nich łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów.

Z kolei 63% nauczycieli twierdzi, że tradycyjne papierowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń poprawiają czytanie, podczas gdy 45% z nich i 47% rodziców twierdzi, że pozwalają one na lepsze przyswojenie wiedzy. Ponadto odpowiednio 49% i 46% twierdzi, że materiały te lepiej wspierają różne style uczenia się.

Blisko ⅓ respondentów (30%) sądzi, że władze powinny rozważyć, czy wprowadzenie laptopów czy tabletów jest zawsze dobrym rozwiązaniem, a 42% kadry twierdzi, że decydenci nie mają wystarczającego kontaktu ze środowiskiem szkolnym, by móc formułować najlepsze rekomendacje.

Wielu rodziców twierdzi ponadto, że kwestia zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranem często bywa źródłem konfliktów z dziećmi, a 62% z nich zgadza się, że posiadanie laptopów w szkołach utrudnia im zarządzanie czasem spędzonym przed ekranem w domu, zwłaszcza gdy praca domowa także jest odrabiana online.

„Nasze badania dowodzą, że rodzice i nauczyciele chcą zrównoważenia i większego wykorzystania papieru w salach lekcyjnych – taka informacja ze strony producenta drukarek może wydawać się podejrzana, ale wyniki mówią same za siebie – powiedziała Ewa Pytlak, Marketing Service Manager CEE w Epson Polska. – W opinii większości badanych papierowe materiały edukacyjne, takie jak podręczniki i karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. Technologia ma swoje miejsce w szkole i powinniśmy uczyć dzieci, jak z niej korzystać, należy nią jednak ostrożnie zarządzać, aby wspierała nauczanie, a nie rozpraszała czy hamowała rozwój. Twórcy polityki edukacyjnej powinni wziąć pod uwagę opinie i wyniki badań wskazujące, że dzieci lepiej uczą się z materiałów papierowych niż z ekranów. Również producenci technologii powinni przyjrzeć się tym danym i wyposażyć szkoły w narzędzia, których potrzebują, by jak najlepiej wspierać procesy nauczania”.