Jedynie 15% pracowników korzystających z genAI robi to za zgodą firmy
Jak wynika z raportu PwC Polska „Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm” 85% zatrudnionych używa genAI, nawet jeśli regulaminy oficjalnie na to nie pozwalają.
Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu genAI, przy czym aż 69% respondentów twierdzi, że organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI.
„Ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. Nawet wśród najstarszej grupy respondentów, 56% słyszało o GenAI. Żadna nowa technologia nie zdobywała popularności tak szybko. Potrzeby konsumentów, jeśli chodzi o wykorzystanie AI, są bardzo podobne – są to głównie wyszukiwanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56%), a starsi w wyszukiwaniu informacji (78%). Konsumenci oczekują, że AI będzie wykorzystana w biznesie i sektorze publicznym. Zależy im głównie na automatyzacji” – podano w raporcie.
83% badanych oczekuje usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI, a 67% respondentów chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych. W badaniach wciąż jednak rysuje się kliencka niepewność co do niektórych rozwiązań i konsekwencji wynikających z ich stosowania. Obawy koncentrują się zwłaszcza wokół braku odpowiedniej kontroli nad AI, a z drugiej strony – wystarczającej dostępności.
Co ciekawe tylko 40% organizacji w sektorze retail oraz finansowym przyznaje, że przeprowadziło lub zaplanowało szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z AI. Najczęściej wskazywane ryzyka związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa to wyciek danych poufnych (57%), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39%), cyberbezpieczeństwo (35%), naruszenie praw własności intelektualnej (31%), zakończono.
„Polscy konsumenci są gotowi na AI. Ponad 60% z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI. Co ciekawe, ponad 80% respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75% z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami” – podkreśla partner PwC Polska, lider zespołu AI & Analytics Jakub Borowiec, cytowany w materiale.
„Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego. Ponad 80% z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI. Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48%) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej” – czytamy dalej.
Z badania wynika, że aż 69% ankietowanych twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Jednocześnie prawie 70% organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji.
64% organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI. Ponad 50% podmiotów obecnie przeprowadza lub planuje przeprowadzić analizę obowiązujących przepisów prawa lub standardów rynkowych w dziedzinie AI, z czego tylko 44% z nich robi to regularnie, czyli chociaż raz do roku. 37% organizacji nie przeprowadza takich analiz i zaledwie 26% przedsiębiorstw posiada wdrożone wymagania, które powinien spełniać system AI stosowany w organizacji.