Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Jedynie 15% pracowników korzystających z genAI robi to za zgodą firmy

Jak wynika z raportu PwC Polska „Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm” 85% zatrudnionych używa genAI, nawet jeśli regulaminy oficjalnie na to nie pozwalają.

Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu genAI, przy czym aż 69% respondentów twierdzi, że organizacja nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI.

„Ze sztucznej inteligencji korzystają wszystkie grupy konsumentów. Nawet wśród najstarszej grupy respondentów, 56% słyszało o GenAI. Żadna nowa technologia nie zdobywała popularności tak szybko. Potrzeby konsumentów, jeśli chodzi o wykorzystanie AI, są bardzo podobne – są to głównie wyszukiwanie informacji i pomoc w podejmowaniu decyzji, ale młodzi najczęściej szukają pomocy w nauce (56%), a starsi w wyszukiwaniu informacji (78%). Konsumenci oczekują, że AI będzie wykorzystana w biznesie i sektorze publicznym. Zależy im głównie na automatyzacji” – podano w raporcie.

83% badanych oczekuje usprawnienia procedur w sektorze publicznym dzięki AI, a 67% respondentów chciałoby mieć możliwość korzystania z wirtualnych przymierzalni w sklepach internetowych. W badaniach wciąż jednak rysuje się kliencka niepewność co do niektórych rozwiązań i konsekwencji wynikających z ich stosowania. Obawy koncentrują się zwłaszcza wokół braku odpowiedniej kontroli nad AI, a z drugiej strony – wystarczającej dostępności.

Co ciekawe tylko 40% organizacji w sektorze retail oraz finansowym przyznaje, że przeprowadziło lub zaplanowało szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z AI. Najczęściej wskazywane ryzyka związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa to wyciek danych poufnych (57%), brak jasnej odpowiedzialności za wyniki AI (39%), cyberbezpieczeństwo (35%), naruszenie praw własności intelektualnej (31%), zakończono.

„Polscy konsumenci są gotowi na AI. Ponad 60% z nich słyszało o sztucznej inteligencji i większość z nich korzysta już z tej technologii w codziennym życiu. I choć konsumenci zwracają uwagę na kwestie prywatności i dostępu do danych, to zamierzają aktywnie korzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI. Co ciekawe, ponad 80% respondentów oczekuje, że te nowe narzędzia technologiczne usprawnią procedury w sektorze publicznym. Na zmieniające się trendy reagują polskie firmy. Ponad 75% z nich zaczęło wykorzystywać AI w praktyce: od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami” – podkreśla partner PwC Polska, lider zespołu AI & Analytics Jakub Borowiec, cytowany w materiale.

„Pomimo braku ustrukturyzowanego podejścia ponad 75% firm planuje lub zaczęło już wdrażać rozwiązania z zakresu generatywnej sztucznej inteligencji. Najwyższy odsetek firm planujących wdrożenie rozwiązań AI przypada organizacjom z sektorów sprzedaży detalicznej oraz finansowego. Ponad 80% z nich inwestuje w rozwiązania AI, a także co najmniej połowa przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe przy wsparciu AI. Najważniejszym obszarem rozwoju we wszystkich organizacjach była automatyzacja procesów oraz analizy predykcyjne. Prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw (48%) korzysta obecnie z analityki predykcyjnej” – czytamy dalej.

Z badania wynika, że aż 69% ankietowanych twierdzi, że ich firma nie zatrudnia wystarczającej liczby ekspertów z dziedziny AI. Jednocześnie prawie 70% organizacji nie przeprowadziło analizy kompetencji pracowników zaangażowanych w rozwój sztucznej inteligencji.

64% organizacji posiada lub planuje przygotować ścieżki kariery i rozwoju pracowników zaangażowanych w budowę i wykorzystywanie AI. Ponad 50% podmiotów obecnie przeprowadza lub planuje przeprowadzić analizę obowiązujących przepisów prawa lub standardów rynkowych w dziedzinie AI, z czego tylko 44% z nich robi to regularnie, czyli chociaż raz do roku. 37% organizacji nie przeprowadza takich analiz i zaledwie 26% przedsiębiorstw posiada wdrożone wymagania, które powinien spełniać system AI stosowany w organizacji.