Jest decyzja UOKiK w sprawie naruszeń UPC i Canal+. Klienci otrzymają rekompensaty
UOKiK wziął pod lupę działania UPC (teraz P4 znany jako Play) oraz Canal+ mające obarczać konsumentów wyższymi opłatami za dodatkowe usługi, na które nie udzielili wyraźnej zgody.
Jak poinformował Urząd, UPC Polska w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” uruchamiało dodatkowe pakiety programów swoim klientom, wskutek czego ich miesięczne opłaty wzrastały o 4 lub 8 zł (w zależności od rodzaju pakietu). Kwoty były naliczane automatycznie. Zrezygnować z jednostronnie wprowadzonych zmian można było jedynie poprzez wyrażenie rezygnacji z nich.
– Konsumenci nie wnioskowali o podwyższenie abonamentu, nie zamawiali nowych produktów i na żadnym etapie nie wyrażali dobrowolnie zgody na związanie się nowym kontraktem z UPC. Dlatego zmiany wprowadzone przez operatora nie powinny mieć miejsca – stwierdził Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
UPC, które zostało przejęte przez Play, zobowiązało się do zwrotu poniesionych przez klientów dodatkowych kosztów (do 9 miesięcy rozliczeniowych, co daje maksymalnie 72 zł) i poinformowania o tym fakcie w korespondencji mailowej, a także na swoich profilach w social media.
Prezes UOKiK postawił również zarzuty Canal+ Polska, który przy zawieraniu umów z klientami nie pytał ich, czy wyrażają zgodę na uruchomienie dodatkowych usług, takich jak „Bezpieczny Internet” lub „Music+ Premium”. Po darmowym okresie próbnym naliczano dodatkowe opłaty do abonamentu. Spółce grozi kara w wysokości do 10% obrotu. Przypomnijmy, że na początku tego roku otrzymała już karę ponad 45 milionów złotych.
Według prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, takie praktyki są niedopuszczalne i to po stronie przedsiębiorcy leży obowiązek uzyskania wyraźnej zgody klienta na uruchomienie dodatkowych świadczeń. Wynika on z artykułu 10. ustawy o prawach konsumenta.