Już nie tylko sprzedajemy – coraz chętniej także kupujemy przedmioty z drugiej ręki. Dlaczego? Odpowiedzi znajdziesz w badaniu Allegro Lokalnie.

W czasach galopującej inflacji zmieniają się nawyki zakupowe Polaków. Rzeczy z drugiego obiegu stają  się atrakcyjną alternatywą – zamiast wyrzucać niepotrzebne przedmioty, coraz częściej chcemy dać im drugie życie i sprzedajemy je online. Według badania Online Resale in Poland 2021 przeprowadzonego przez PMR na zlecenie Allegro Lokalnie wartość segmentu e-commerce w obiegu wtórnym wyniosła aż 5,96 mld zł. Jednak nie tylko sprzedajemy – coraz chętniej także kupujemy przedmioty z drugiej ręki. Dlaczego?

Jak pokazują dane, ponieważ jest taniej. Coraz częściej zwracamy również uwagę na aspekt ekologiczny i nie chcemy generować dodatkowych śmieci. Dodatkowo według badanych, na rynku resale dostępne są produkty unikalne – często znaleźć można kolekcjonerskie perełki, które są niedostępne gdziekolwiek indziej.

 

Wyraźnie widzimy, jak dynamicznie rośnie w Polsce znaczenie rynku rzeczy z drugiej ręki. Według badania, które zrealizowaliśmy wspólnie z PRM, transakcje między osobami prywatnymi odpowiadają za 65,3% internetowego rynku resale. Jeśli chodzi o Allegro Lokalnie, widzimy że nasi klienci coraz chętniej poszukują przedmiotów używanych w kategoriach takich jak dom i ogród czy kolekcje i sztuka – dzięki temu zanotowaliśmy w nich wzrost transakcji odpowiednio o 75% i 50%. Ze względu na nadchodzący okres grzewczy w ostatnim czasie widzimy szczególne zainteresowanie kategoriami, które są z nim związane – opałem, przewodami grzejnymi, kolektorami czy bojlerami. Cieszymy się, że za naszym pośrednictwem konsumenci mogą nie tylko upolować satysfakcjonującą cenowo okazję, oszczędzając w ten sposób pieniądze, ale też z korzyścią uwolnić się od niepotrzebnych rzeczy, dając im nowe życie w rękach nowego właściciela. – Marek Skomorowski, Head of C2C/Classifieds w Allegro Lokalnie.

 

Jak pokazują wyniki badania, robiąc zakupy z drugiej ręki, Polacy najczęściej poszukują produktów w kategoriach, takich jak moda (58%) i elektronika (35%) oraz dom i ogród (30%). Rodzice, którzy mają na utrzymaniu dziecko do 18. roku życia, częściej poszukują produktów z kategorii dziecko. Po jakie przedmioty najchętniej sięgamy? Według respondentów, w przypadku mody jest to przede wszystkim odzież damska (68%), zaś na drugim miejscu plasują się ubrania męskie (34%). W elektronice są to przede wszystkim laptopy (29%) oraz małe AGD (23%) i słuchawki (23%). Zaś w kategorii dom i ogród na podium uplasowały się kolejno – dekoracje i ozdoby (30%), rośliny (27%) i meble ogrodowe (23%).

Infografika_2.png

 

Wyniki badania pokazują również, że zakupy w określonych kategoriach są silnie skorelowane z płcią. Do kategorii chętniej wybieranych przez kobiety możemy zaliczyć modę, zdrowie i urodę oraz artykuły dla dzieci. Takie produkty są kupowane przez nie około dwa razy częściej niż przez mężczyzn. Panowie natomiast dwa razy częściej niż panie kupują z drugiej ręki elektronikę, artykuły motoryzacyjne oraz sportowe.

 

Infografika_3.png

 

Allegro Lokalnie w prosty i wygodny sposób umożliwia obrót przedmiotami z drugiej ręki i oferuje rozwiązania, które zwiększają szansę szybkiej sprzedaży. Biorąc pod uwagę trendy widoczne na platformie, oprócz zauważalnych wzrostów w kategoriach dom i ogród oraz kolekcje i sztuka, popularnością cieszą się również książki i komiksy oraz elektronika. Użytkownicy najczęściej poszukują komiksów. Widać też skutki zmiany obostrzeń związanych z pandemią – po kilkukrotnych znaczących skokach sprzedaży gier wideo w 2021 roku, obecnie utrzymuje się on na poziomie 20%. Jeśli zaś chodzi o elektronikę, to najchętniej z drugiej ręki kupujemy smartfony. Znacząco wzrosła też sprzedaż drukarek i skanerów.

Jak pokazują dane, sprzedawanie i kupowanie rzeczy z drugiej ręki staje się coraz silniejszym trendem. Mimo, że motywacje użytkowników mogą być różne – kupowanie jakościowych rzeczy w niskiej cenie, szukanie unikatowych przedmiotów, chęć bycia eko – to należy się spodziewać, że jest to sektor, który będzie dynamicznie się rozwijał w kolejnych miesiącach.

 

https://itreseller.pl/nadchodza-wiedzonerzy-it-2022-vendorzy-i-resellerzy-lacza-sily-w-szczytnym-celu-aby-zbierac-fundusze-na-wsparcie-polskich-fundacji/