Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kalifornia – liczba ładowarek dla EV przekroczyła liczbę dystrybutorów na stacjach

samochód elektryczny

Stan Kalifornia, lider transformacji transportowej w USA, po raz pierwszy odnotował więcej publicznych i współdzielonych ładowarek do pojazdów elektrycznych niż dystrybutorów paliwowych. To symboliczny, ale też praktyczny krok na drodze do przyszłości wolnej od emisji spalin.

Kalifornia, od lat na czele krajowych wysiłków na rzecz elektromobilności, ogłosiła właśnie przełomowy moment: liczba publicznych i prywatnych współdzielonych ładowarek do pojazdów elektrycznych (EV) osiągnęła poziom 178 549, czyli o 48 procent więcej niż liczba dystrybutorów benzyny w stanie, których jest około 120 tysięcy. To wyraźny sygnał, że infrastruktura dla pojazdów elektrycznych rozwija się dynamicznie i zyskuje przewagę nad tradycyjnymi formami transportu.

Dane opublikowane przez California Air Resources Board oraz biuro gubernatora Gavina Newsoma wskazują, że Kalifornia, mimo że zamieszkuje ją jedynie 11,3 proc. populacji Stanów Zjednoczonych, odpowiada za aż 30 proc. wszystkich nowych sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych (ZEV) w kraju. Przez dwa ostatnie lata co czwarty nowy nabywca samochodu w stanie wybierał model elektryczny lub wodorowy.

 

 

Spośród dostępnych ładowarek ponad 162 tys. to ładowarki poziomu 2, przystosowane do wolnego ładowania, a około 17 tys. to szybkie urządzenia, które umożliwiają znacznie krótszy czas uzupełniania energii – to istotny czynnik w codziennym użytkowaniu EV. Dodatkowo, według szacunków California Energy Commission (CEC), w domach jednorodzinnych zainstalowano już ponad 700 tys. ładowarek poziomu 2.

Na rozbudowę infrastruktury stan przeznaczył 1,4 miliarda dolarów. Środki te wspierają m.in. projekt Fast Charge California w ramach programu CALeVIP, którego celem jest instalacja szybkich ładowarek przy firmach i w przestrzeni publicznej. Władze oferują także system dotacji i rabatów, które mają ułatwić dostęp do pojazdów elektrycznych osobom o niższych dochodach.

Rok 2024 przyniósł rekordowe tempo rozbudowy – w ciągu 12 miesięcy zainstalowano blisko 38 tys. nowych ładowarek, a dodatkowe 35 554 zostały zidentyfikowane dzięki lepszym metodom ewidencji. CEC podjęła działania mające na celu usprawnienie procesu udzielania zezwoleń, poprawę niezawodności infrastruktury oraz przygotowanie sieci energetycznej na zwiększone obciążenia.

 

 

Prokurator generalny Rob Bonta wystosował oficjalne ostrzeżenie do władz lokalnych, przypominając im o obowiązkach wynikających z przepisów stanowych dotyczących wsparcia dla rozbudowy infrastruktury EV. Celem tych działań jest przyspieszenie inwestycji, które do tej pory bywały blokowane przez zawiłe procedury administracyjne.

W samym tylko IV kwartale 2024 roku mieszkańcy Kalifornii zakupili ponad 108 tys. pojazdów zeroemisyjnych – ponad 25 proc. wszystkich nowych rejestracji. Łącznie od początku wdrażania programu ZEV sprzedano już ponad 2 miliony takich pojazdów. Eksperci przewidują, że ten trend będzie się umacniał, szczególnie w kontekście nowych regulacji i intensyfikacji wsparcia rządu stanowego.