Kanadyjski parlament kontra dyrektorzy Google’a w sprawie udostępniania wiadomości

W piątek Google Alphabet Inc przestanie blokować artykuły z wiadomościami w wynikach wyszukiwania niektórych kanadyjskich użytkowników 16 marca, dyrektor firmy powiedział kanadyjskiemu panelowi parlamentarnemu badającemu firmę technologiczną.

 

Jak informuje Reuters, kanadyjska branża mediów informacyjnych zwróciła się do rządu o więcej regulacji w stosunku do firm technologicznych, aby umożliwić branży odzyskanie strat finansowych poniesionych w latach, w których giganci technologiczni stale zdobywali większy udział w rynku reklamy.

 

Propozycja Ottawy jest podobna do przełomowego prawa, które Australia uchwaliła w 2021 roku, co również wywołało groźby ze strony Google i Facebooka, aby ograniczyć ich usługi. Obaj ostatecznie zawarli umowy z australijskimi firmami medialnymi po zaproponowaniu serii poprawek do ustawodawstwa.

 

W zeszłym miesiącu Google zaczął testować ograniczoną cenzurę wiadomości jako potencjalną odpowiedź na ustawę rządu kanadyjskiego, która ma na celu zmuszenie platform internetowych do płacenia wydawcom w Kanadzie za treści informacyjne. Google twierdzi, że test jest podobny do tysięcy innych testów produktów, które firma przeprowadza regularnie. Testy, które według firmy objęły mniej niż 4% kanadyjskich użytkowników, rozpoczęły się 9 lutego i miały trwać pięć tygodni.

 

W rozmowie z komisją parlamentarną badającą testy, kierownik ds. polityki publicznej w Google, Jason Kee, potwierdził, że testy zakończą się w przyszłym tygodniu. „Chcę podkreślić, że to tylko testy. Nie podjęto żadnych decyzji dotyczących zmian w produkcie” – powiedział Kee.

 

W zeszłym miesiącu premier Kanady Justin Trudeau powiedział, że „okropnym błędem” było zablokowanie przez Google treści wiadomości w reakcji na „Online News Act”, ustawę rządową, która stworzyła zasady dla platform takich jak Meta Facebook i Google, aby negocjować umowy handlowe i płacić wydawcom wiadomości. „Naprawdę mnie zaskakuje, że Google zdecydowało, że woli uniemożliwić Kanadyjczykom dostęp do wiadomości, niż faktycznie płacić dziennikarzom za ich pracę” – powiedział wówczas.

 

Sabrina Geremia, szefowa Google Canada, utrzymuje, że Google jest współtwórcą wiadomości w Kanadzie, generując 3,6 miliarda bezpłatnych wizyt Kanadyjczyków odwiedzających linki do witryn z wiadomościami i ma umowy licencyjne z ponad 150 publikacjami od wybrzeża do wybrzeża. Facebook wyraził również obawy dotyczące przepisów i ostrzegł, że może zostać zmuszony do zablokowania udostępniania wiadomości na swojej platformie.