Karty graficzne Intel Arc, prawie podwajają swoją wydajność w aplikacjach wykorzystujących Api DX9
Intel poczynił znaczne postępy w wydajności DirectX 9 na swoich kartach graficznych Arc Alchemist. Najnowszy sterownik 31.0.101.3959 przynosi do 1,8X wyższy średni FPS i do 2,3X lepszy 99 percentyl FPS na Arc A770.
Kiedy modele Arc pojawiły się po raz pierwszy, było już powszechnie wiadomo, że karty graficzne Intela słabo radzą sobie w grach ze starszymi API. Mimo to Intel zobowiązał się do poprawy wydajności z czasem i producent układów scalonych wywiązał się ze swojej obietnicy. W rezultacie nowy sterownik Arc Display oferuje znaczny wzrost wydajności w tytułach DirectX 9, w tym CS:GO, League of Legends, Starcraft 2, Guild Wars 2, Payday 2 i Stellaris.
W porównaniu do poprzedniego sterownika (31.0.101.3490), nowy sterownik v3953 zapewnił 1,79x wyższy średni FPS w CS:GO w rozdzielczości 1080p przy wysokich ustawieniach. To ogromny skok w liczbie klatek na sekundę, gdy porównamy 177 FPS na starym sterowniku z 318 FPS na nowym sterowniku. W rozdzielczości 1440p przy ustawieniach ultra, mamy do czynienia z 1,77x lepszą wydajnością. Sterownik v3953 nie tylko sprawia, że liczba klatek na sekundę wzrasta. Zapewnia również płynniejszą rozgrywkę. Na sterowniku v3953, Arc A770 wykazał 2,26x wyższy 99 percentyl FPS w 1080p i 2,15x w 1440p.
System testowy Intela był dość standardowy jak na komputer do gier z wyższej półki. Składał się z procesora Core i9-12900K (Alder Lake), 32 GB (2×16 GB) pamięci Dominator Platinum DDR5-5600 C36 oraz płyty głównej Asus ROG Maximus Z690 Hero. Intel wykorzystał do testów model Arc A770; jednak Arc A750, Arc A380 lub ich mobilne odpowiedniki powinny cieszyć się podobną wydajnością dzięki sterownikowi v3959.
Intel wyjaśnił, że nowoczesne API, takie jak DirectX 12 i Vulkan, są nadal w centrum uwagi; firma decyduje się jednak na zastosowanie podejścia hybrydowego. W rezultacie, będą sytuacje, w których tytuł będzie działał na natywnej implementacji DirectX a innych okolicznościach wykorzysta warstwy translacyjne, aby przejść z DirectX 9 do nowoczesnego API.
To co udało się osiągnąć inżynierom Intela w sterowniku Arc w ciągu niespełna dwóch miesięcy od debiutu kart graficznych Arc jest niewiarygodne. Niemniej jednak, Intel obiecał dalsze usprawnienia dla tytułów wykorzystujących starsze API, co oznacza, że może to być tylko kwestia czasu, zanim zobaczymy zwiększoną wydajność dla gier opartych na DirectX 10 lub DirectX 11.