Kilka ważnych zasad dotyczących pracowania z domu, które mogą przydać się teraz niemal każdemu. Microsoft przekonuje: praca z domu może być efektywna i przyjemna.

Sytuacja wypchnęła nas zza korporacyjnych biurek. Praca zdalna jest teraz jednym z wiodących tematów, często jednak zapominamy, że praca z domu to nie tylko laptop używany na kanapie. Jak efektywnie pracować z domu i czego się wystrzegać?

Praca z domu jeszcze do niedawna była obiektem marzeń wielu osób, dla których codzienne dojazdy do biura albo trudności w skupieniu się na open space stanowiły spory problem. Obecna sytuacja sprawiła, że dla dużej części z nas nie jest to już kwestia wyboru czy wygody, ale podyktowanej odgórnie konieczności. Przestawienie się na taki tryb pracy wymaga zmiany wielu nawyków i nałożenia na siebie rygoru oraz ustalenia na nowo porządku dnia. Równie ważne jest zbudowanie przestrzeni, która sprawi, że praca będzie nie tylko wygodna, ale i efektywna. Odpowiednia aranżacja biurka czy wydzielenie odrębnego miejsca ułatwi nam wykonywanie obowiązków zawodowych, poprawi koncentrację i pobudzi kreatywność. Z pomocą przychodzą tutaj nowoczesne urządzenia z systemem Windows 10. Są zgrabne i poręczne, często ważą niewiele ponad 1 kilogram (a czasem nawet mniej, jak mój Acer Swift 5), a to wszystko sprawia, że zbudowanie w domu przystępnej przestrzeni do pracy zdalnej jeszcze nigdy nie było tak proste i przyjemne.

Acer Swift 5 nie waży nawet kilograma, zachowując przy tym niezłą wydajność (fot. Acer)

Jak sobie poukładasz, tak będziesz pracował

Najlepszym rozwiązaniem byłoby zorganizowanie domowego biura w oddzielnym pomieszczeniu. Niestety – może sobie na to pozwolić tylko niewielu szczęściarzy. Często praca z domu polega więc w praktyce na przenoszeniu laptopa z pomieszczenia do pomieszczenia – popularnym miejscem pracy w nowej rzeczywistości stało się tym samym łóżko, stół kuchenny lub kanapa w salonie, co gorsze, często z towarzyszącym nam rozpraszaczem w formie włączonego telewizora. Nie sprzyja to ani zwiększeniu naszej efektywności, ani zdrowiu psychicznemu, na które duży wpływ ma zachowanie balansu między życiem domowym i rodzinnym a obowiązkami służbowymi. Tymczasem zorganizowanie przestrzeni dedykowanej pracy wcale nie jest aż tak skomplikowane i kosztowne, jakby mogło się wydawać.

Coraz częściej decydujemy się na biurka regulowane elektrycznie. Wiele z nich umożliwia np. prace na stojąco. Część oferuje, jak modele Mobiusdesk, specjalne udogodnienia dla graczy (fot. Mobiusdesk)

Podstawowym elementem jest oczywiście biurko. Nie posiadacie w domu wolnej przestrzeni w pobliżu gniazdka elektrycznego? To żaden problem! Najnowsze notebooki z Windows 10 po odłączeniu od ładowania są w stanie wytrzymać nawet 8 godzin ciągłej pracy. Nie macie wystarczająco dużo miejsca w domu lub mieszkaniu, aby wstawić dodatkowy stacjonarny mebel z wieloma szufladami i miejscem na dokumenty? Nic nie szkodzi – w dzisiejszych czasach z łatwością można nabyć biurka składane. Ważne, aby postawić je w nasłonecznionym miejscu. Słońce sprzyja dobremu samopoczuciu, a to przekłada się na naszą efektywność. Dodatkowo nie musicie przejmować się tym, że w pełnym słońcu nie będziecie w stanie zobaczyć niczego na ekranie swojego laptopa. Nowoczesne notebooki, np. Lenovo IdeaPad S145 czy Asus VivoBook 15 X512 posiadają matowe matryce LED. Dzięki nim będziecie mogli kontynuować pracę nawet, jeśli postanowicie na chwilę udać się na balkon czy taras.

Nie tylko lekkie, ale i kolorowe – nowe laptopy, jak ten ASUS VivoBook S14, pojawiają się czasami w niecodziennych barwach (fot. ASUS)

Wygodna pozycja do pracy

Skoro ustaliliśmy już, że biurko stanowi podstawę naszego domowego biura, to nie możemy zapomnieć, że równie ważny jest ergonomiczny układ ciała w czasie pracy z komputerem – czyli między innymi dobór odpowiedniego fotela. Krzesło powinno oczywiście zapewnić wygodną pozycję ciała oraz swobodę ruchów. W teorii ergonomiczny fotel jest także wyposażony w regulację siedziska (40-50 cm od podłogi) i wysokości oparcia, płytę siedziska wyprofilowaną odpowiednio do odcinka udowego nóg i oparcie wyprofilowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa. Na początek wystarczy, aby nasze krzesło było po prostu wygodne i nie wywoływało bólu pleców po kilkugodzinnej pracy przy komputerze. Na dłuższą metę – należy jednak pomyśleć o zakupie fotela o bardziej biurowym charakterze. Poza doborem odpowiedniego krzesła do pracy, nie musicie martwić się organizacją dodatkowej przestrzeni na analogowe zapiski, jeśli wybraliście urządzenia z dotykowym ekranem. To idealne rozwiązanie dla osób, które nie dysponują sporą przestrzenią – notatki podczas calla wykonacie bezpośrednio na omawianym dokumencie za pomocą cyfrowego pióra, a duże arkusze w Microsoft Excel przybliżycie kilkoma przesunięciami palców po ekranie – dokładnie takim samym gestem, jakiego używacie podczas powiększania zdjęć na ekranie smartfona. To oszczędność nie tylko miejsca, ale i czasu!

Pełna mobilność

Skoro jesteśmy przy oszczędzaniu czasu – zdajemy sobie sprawę z faktu, iż mimo coraz mniejszych gabarytów i wagi naszych komputerów, to smartfon stanowi jednak coraz częściej jedno z podstawowych narzędzi pracy na co dzień. Z aplikacją Twój telefon dla będziesz w stałym kontakcie na różnych urządzeniach! Możecie odbierać i wysyłać SMS-y bezpośrednio na swoim komputerze, a także nawiązywać połączenia oraz przenosić te już trwające między telefonem a urządzeniem z Windows 10. Nie musicie także już nigdy więcej przesyłać do siebie zdjęć mailem. Z aplikacją Twój telefon, najnowsze zdjęcia z waszych smartfonów z systemem Android są synchronizowane z komputerem automatycznie. Pamiętajcie, że zawsze możecie także rozpocząć edycję dokumentu, siedząc przy laptopie, a skończyć na ekranie… swojego smartfona. Gdziekolwiek jesteście!

Odpowiednie oświetlenie

Wspominaliśmy już, jak ważne jest ustawienie biurka w pobliżu źródła światła dziennego. Kolejnym aspektem jest także odpowiednie zaaranżowanie oświetlenia. W strefie poświęconej pracy zdalnej idealnie sprawdzi się lampka biurowa o regulowanym ramieniu, co pozwoli na ustawienie odpowiedniej odległości między pulpitem biurka a źródłem światła. Dystans uznawany przez ekspertów za prawidłowy oscyluje między 35 cm a 50 cm. Istotnym jest, aby światło miało naturalny, subtelny odcień, który nie będzie męczyć wzroku rano czy w późniejszych godzinach popołudniowych. Tutaj idealnie sprawdzi się źródło światła typu LED, którego temperatura barwowa waha się między 4000 a 5000 K. Pracę w godzinach wieczornych umili na pewno funkcja podświetlanej klawiatury, w którą wyposażony jest chociażby laptop Acer Swift 1.

Porządek i estetyka

Jedni lubią, kiedy dookoła jest dużo zieleni – inni preferują ascetyczny wręcz minimalizm. Dziś sprzęty elektroniczne, w tym laptopy, których używamy do codziennej pracy, m.in. urządzenia z systemem Windows 10 jak Acer z serii Swift czy Asus VivoBook lub ZenBook oferują nie tylko dużą wydajność, ale także miły dla oka design, co sprawia, że przestały być już tylko zwykłymi urządzeniami do pracy, a stały się także elementem eleganckiego wystroju.

Niewiele rozpraszających elementów na biurku to oczywiście dobre rozwiązanie… ale zasilacz i mysz się przydadzą (fot. Windowcentral)

Nieaktualnym jest również przekonanie, że laptopy muszą być czarne, szare lub srebrne. Np. dzięki Surface Pro 7 możecie ożywić przestrzeń za pomocą oryginalnej, czerwonej klawiatury! Posiadanie dobrego komputera to jednak tylko część sukcesu, jeśli przestrzeń w której go używamy jest chaotyczna lub po prostu nieestetyczna. Dostosujcie ją do swoich preferencji. Dodajcie rośliny, usuńcie niepotrzebne przedmioty z zasięgu wzroku lub udekorujcie biurko np. stylową podkładką czy miło kojarzącym się zdjęciem lub grafiką. Podczas aranżacji prywatnej strefy home office pamiętajcie, że jesteście u siebie i możecie sprawić, że miejsce dedykowane wykonywaniu obowiązków zawodowych będzie po prostu… fajne!

Źródło: Microsoft

https://itreseller.pl/itrnewintel-oglasza-procesory-xeon-w-1200-i-procesory-comet-lake-10-generacji-zarowno-desktopowe-jak-i-mobilne-z-obsluga-vpro/