Kłopoty Apple’a w Chinach trwają
Poziomy wysyłki smartfonów zagranicznych marek do Chin, w tym iPhone’a Apple Inc., spadły o 47,4% w listopadzie w porównaniu z rokiem poprzednim, zgodnie z danymi opublikowanymi w piątek przez powiązaną z rządem firmę badawczą. Spadek został odnotowany czwarty miesiąc z rzędu.
Jak podaje Reuters, obliczenia oparte na danych pochodzących z Chińskiej Akademii Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (CAICT) wykazały, że wysyłki zagranicznych marek spadły do 3,04 mln sztuk w porównaniu z 5,769 mln sztuk rok wcześniej. Apple, dominujący zagraniczny producent smartfonów w Chinach, zmaga się ze spowolnieniem gospodarczym i konkurencją ze strony krajowych rywali, takich jak Huawei.
Huawei stał się silnym konkurentem od czasu powrotu do segmentu premium w sierpniu 2023 r. z lokalnie produkowanymi chipsetami. Apple na krótko wypadło z pierwszej piątki chińskich dostawców smartfonów w II kwartale 2024 r., zanim odbiło w III kwartale.
Chińskie ceny konsumenckie spadły w listopadzie do najniższego poziomu od pięciu miesięcy, ponieważ niepewność gospodarcza i obawy o deflację obciążają wydatki gospodarstw domowych. W związku ze spadkiem udziału w rynku, Apple uruchomiło w czwartek rzadko dotąd spotykaną czterodniową promocję w Chinach, obniżając ceny swoich flagowych modeli nawet o 500 juanów (68,50 USD), co ma pobudzić sprzedaż.
Sprzedaż smartfonów amerykańskiej firmy w Chinach spadła o 0,3% w III kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy sprzedaż Huawei wzrosła o 42%, jak pokazała firma badawcza IDC.