Kobiety wybierają inne szkolenia IT niż mężczyźni, wynika z raportu Altkom Akademii „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności”
Z raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” wynika, że kobiety wybierają inne szkolenia niż mężczyźni. W większości dotyczą one umiejętności miękkich i są prowadzone w formie online. Ze szkoleń IT korzysta jedynie 19 proc. kobiet – wynika z danych Altkom Akademii.
- Kobiety wybierają szkolenia z miękkich umiejętności, takich jak zarządzanie projektami czy zarządzanie zespołem
- Ze szkoleń IT korzysta jedynie 19 proc. kobiet – wynika z danych firmy szkoleniowej Altkom Akademii
- Menedżerowie powinni nie tylko umożliwić równy dostęp do szkoleń technologicznych dla kobiet, ale i zachęcać je do szkolenia się w tym obszarze
- W dobie niedoboru specjalistów każda nowa osoba z ekspercką wiedzą jest na wagę złota
- Kobiety wolą szkolenia w formie distance learning, mężczyźni w formie stacjonarnej.
– Na tę sytuację wpływają różnego rodzaju kulturowe i mentalne bariery, takie jak przekonanie, że technologie to „twarda”, męska domena. Przebijanie szklanego sufitu leży w dobrze pojętym interesie samych organizacji, ponieważ dzięki niemu przybywa wykwalifikowanych specjalistek. – mówi Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich w Altkom Akademii.
Z najnowszego raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” dowiadujemy się o znaczących różnicach potrzeb szkoleniowych kobiet i mężczyzn. Są to cenne informacje dla pracodawców, którzy obecnie borykają się z problemem braku specjalistów, czy wypaleniem zawodowym w swoich firmach. Pracodawcy powinni dowiedzieć się, w jaki sposób mogą wesprzeć swoich pracowników i pracownice, aby zyskać stabilny zespół.
Kobiety wolą miękkie umiejętności. Ale czy na pewno?
Z raportu Altkom Akademii jasno wynika, że większość kobiet w przyszłości nadal będzie wybierać szkolenia z zarządzania projektami (46 proc.), umiejętności miękkich (45 proc.) czy zarządzania zespołem (43 proc.). Dzięki inwestycji w rozwój tych kompetencji rynek niebawem będzie mógł zyskać nową generację ambitnych liderek. Jednak w dzisiejszych czasach empowermentu i zapewniania równych szans na drodze kariery – rolą menedżerów jest wychodzenie z inicjatywą i aktywne zachęcanie do rozwijania się również w niepopularnej wciąż wśród kobiet dziedzinie technologicznej. Z danych zebranych od stycznia 2021 do października 2022 przez firmę szkoleniową Altkom Akademia wynika, że jedynie 19 proc. kobiet bierze udział w szkoleniach z obszaru IT.
– Na tę sytuację wpływają różnego rodzaju kulturowe i mentalne bariery, takie jak przekonanie, że technologie to „twarda”, męska domena. Przebijanie szklanego sufitu leży w dobrze pojętym interesie samych organizacji, ponieważ dzięki niemu przybywa wykwalifikowanych specjalistek – mówi Natalia Gozdowska z Altkom Akademii.
Z ciekawych wniosków wypływających z raportu wymienić można to, że kobiety chętniej biorą udział w szkoleniach w formie distance learning (53 proc.), gdzie sięgają po nowoczesne metody, takie jak podcasty czy aplikacje, natomiast mężczyźni preferują formy tradycyjne i stacjonarne (60 proc.). Z raportu wynika również, że oczekiwania odbiorców wobec szkoleń online są coraz większe. Dzisiejsze szkolenia online muszą być przeprowadzane na bardzo wysokim poziomie i w angażujący sposób.
Inwestycja w kobiety IT
Pokonywanie przeszkód związanych z mentalnymi barierami i zwiększanie liczby kobiet zdobywających kompetencje w zakresie programowania oraz systemów informatycznych leży w dobrze pojętym interesie samych firm.
– W dobie niedoboru specjalistów każda nowa osoba z ekspercką wiedzą jest na wagę złota. Zyska na tym sam biznes, który będzie mógł korzystać z pracy lepiej wykwalifikowanych, różnorodnych zespołów – mówi Natalia Gozdowska.
Udział kobiet w szkoleniach z obszaru IT jest znikomy, ale dostrzegalny.
– Cieszy nas fakt, że mimo wszystko udział kobiet w szkoleniach technologicznych jest zauważalny, przy okazji staramy się, aby był jeszcze większy – przykładem takich działań z naszej strony jest m.in. współpraca ze wspierającą rozpoczynające przygodę z IT kobiety Fundacją Digital University – mówi Robert Tomaszewski, Business Development Director w Altkom Akademii.
Z raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” wynika, że coraz większym zainteresowaniem w przyszłości cieszyć się będą szkolenia z zarządzania i organizacji projektów IT. Dla wielu kobiet z doskonale rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi może to być okazja do wkroczenia w działy IT. Zadaniem liderów jest umiejętne wypatrywanie talentów wśród kobiet w swoich zespołach i kierowanie ich na nieoczywiste tory.