Kolejny rekordowy rok pod względem zamówień na roboty w północnoamerykańskich firmach
Północnoamerykańskie firmy walczące o zatrudnienie pracowników na najbardziej napiętym rynku pracy od dziesięcioleci wprowadziły w ubiegłym roku więcej robotów niż kiedykolwiek wcześniej, a wiele z nich przeznaczono do budowy nowych fabryk pojazdów elektrycznych i akumulatorów.
Wydaje się jednak, że popyt na roboty spadł pod koniec roku, co rodzi pytania o to, jak silny będzie rok 2023 w obliczu zmieniających się wzorców konsumpcji gospodarstw domowych i rosnących stóp procentowych zaprojektowanych przez bankierów centralnych w celu opanowania wysokiej inflacji.
Według danych zebranych przez Association for Advancing Automation (zwanej inaczej grupą A3), firmy, w większości zlokalizowane w Stanach Zjednoczonych, ale także w Kanadzie i Meksyku, zamówiły nieco ponad 44 100 robotów w 2022 r., co stanowi wzrost o 11% w porównaniu z poprzednim rokiem i ustanawia nowy rekord. Według danych wartość tych maszyn wyniosła 2,38 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 18% w stosunku do poprzedniego roku.
Ponad połowa zeszłorocznych zamówień pochodziła od producentów samochodów i ich dostawców – grupy, która od dawna przoduje w automatyzacji fabryk w USA. Według Atlas Public Policy, amerykańskiej grupy badawczej współpracującej z producentami samochodów i grupami środowiskowymi, od początku 2021 roku zapowiedziano nowe zakłady zajmujące się pojazdami elektrycznymi, akumulatorami i recyklingiem akumulatorów, których koszt wyniesie 160 miliardów dolarów.
Większość robotów zamówionych w zeszłym roku będzie wykorzystywana do obsługi materiałów – obszernej kategorii, która obejmuje wszystkie rodzaje przemieszczania i obsługi towarów w fabrykach i magazynach.
„Niedobór siły roboczej wydaje się nie ustępować” – powiedział Jeff Burnstein, prezes A3. “
Wiele firm, które starają się znaleźć pracowników w czasach najniższej stopy bezrobocia w USA od 1969 roku, postrzega automatyzację jako szybkie rozwiązanie problemu.
„Czwarty kwartał był naprawdę wspierany przez siłę w przemyśle samochodowym” – powiedział Jeff Burnstein, prezes A3. „Zaobserwowaliśmy spadek zamówień niezwiązanych z motoryzacją”. Dodał, że odejście od zachowań konsumentów z czasów pandemii prawdopodobnie odegrało rolę w spadku zamówień w niektórych segmentach. „Widzieliśmy, że firmy takie jak Amazon wstrzymały budowę nowych magazynów, co oznacza, że prawdopodobnie anulowały lub opóźniły zakupy nowej automatyki”.
Problemy z łańcuchem dostaw również mogły zniekształcić ubiegłoroczne wyniki. Burnstein powiedział, że producenci robotów widzieli, jak niektórzy klienci składali dodatkowe zamówienia podczas kryzysu zdrowotnego związanego z COVID-19 – tylko po to, aby mieć pewność, że otrzymają część tego, czego potrzebują.