Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Komisja Europejska i wysoki przedstawiciel wydali dzisiaj wspólny komunikat w sprawie europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego

Komisja Europejska i wysoki przedstawiciel wydali dzisiaj wspólny komunikat w sprawie europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego. We wspólnym komunikacie skoncentrowano się na minimalizacji ryzyka wynikającego z niektórych przepływów ekonomicznych w kontekście wzrostu napięć geopolitycznych i przyspieszonych zmian technologicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnego poziomu otwartości i dynamiki gospodarczej.

Zaproponowana strategia określa wspólne ramy służące osiągnięciu bezpieczeństwa gospodarczego poprzez promowanie unijnej bazy ekonomicznej i konkurencyjności, ochronę przed ryzykiem oraz nawiązywanie partnerstw z możliwie najszerszą grupą krajów w celu rozwiązywania wspólnych problemów i dbania o wspólne interesy. Środki dotyczące bezpieczeństwa gospodarczego będą określane zgodnie z podstawowymi zasadami proporcjonalności i precyzji.

 

Bardziej kompleksowe podejście do zarządzania ryzykiem

Zagrożenia stwarzane przez niektóre powiązania gospodarcze szybko zmieniają się w obecnym otoczeniu geopolitycznym i technologicznym oraz są coraz bardziej połączone z obawami dotyczącymi bezpieczeństwa. Dlatego UE musi opracować kompleksowe podejście do ogólnego identyfikowania i oceny ryzyka stwarzanego dla jej bezpieczeństwa gospodarczego oraz do zarządzania tym ryzykiem.

W strategii zaproponowano przeprowadzenie dogłębnej analizy ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa gospodarczego w czterech obszarach:

  • zagrożenia dla odporności łańcucha dostaw, w tym bezpieczeństwa energetycznego;
  • zagrożenia dotyczące fizycznej infrastruktury krytycznej oraz dla jej cyberbezpieczeństwa;
  • zagrożenia odnoszące się do bezpieczeństwa technologicznego i wycieków informacji technologicznych;
  • zagrożenia dotyczące wykorzystania zależności gospodarczych jako broni lub odnoszące się do wymuszenia ekonomicznego.

 

W strategii wskazano metodykę dotyczącą oceny ryzyka. Ocena ta powinna zostać przeprowadzona przez Komisję i państwa członkowskie we współpracy, w stosownych przypadkach, z wysokim przedstawicielem oraz po konsultacjach z sektorem prywatnym. Należy ją postrzegać jako proces dynamiczny i ciągły.

W strategii określono także sposoby minimalizacji zidentyfikowanych zagrożeń w ramach podejścia opartego na trzech elementach:

  • promowanie unijnej konkurencyjności poprzez wzmacnianie jednolitego rynku, wspieranie silnej i odpornej gospodarki, inwestowanie w umiejętności i wspieranie unijnych badań oraz bazy technologicznej i przemysłowej;
  • ochrona bezpieczeństwa gospodarczego UE poprzez stosowanie różnych istniejących rodzajów polityki i środków oraz opracowywanie nowych działań w celu zaradzenia ewentualnym brakom. Powyższe kroki mają być realizowane w sposób proporcjonalny i precyzyjny, który ogranicza wszelkie negatywne skutki uboczne dla gospodarki europejskiej i globalnej;
  • nawiązywanie najszerszych możliwych partnerstw w celu wzmocnienia bezpieczeństwa gospodarczego, w tym pogłębianie i finalizacja umów handlowych, wzmacnianie innych partnerstw, konsolidacja międzynarodowego porządku gospodarczego opierającego się na zasadach i instytucjach wielostronnych, takich jak Światowa Organizacja Handlu, oraz inwestowanie w zrównoważony rozwój poprzez Global Gateway.

 

Co dalej?

Komunikat stanowi podstawę dla strategicznych dyskusji z państwami członkowskimi UE oraz Parlamentem Europejskim w celu opracowania kompleksowego podejścia do ochrony unijnego bezpieczeństwa gospodarczego. Rada Europejska rozpatrzy strategię na jej posiedzeniu 29-30 czerwca 2023 r.

W komunikacie określono następujące nowe działania:

  • opracowanie z państwami członkowskimi ram dotyczących oceny ryzyka wpływającego na bezpieczeństwo gospodarcze UE. Obejmuje to ustanowienie wykazu technologii, które są krytyczne dla bezpieczeństwa gospodarczego oraz ocenę związanego z nimi ryzyka w celu opracowania odpowiednich środków ograniczających ryzyko;
  • podjęcie usystematyzowanego dialogu z sektorem prywatnym w celu wypracowania wspólnego rozumienia bezpieczeństwa gospodarczego oraz zachęcania tego sektora do stosowania należytej staranności i zarządzania ryzykiem w świetle obaw związanych z bezpieczeństwem gospodarczym;
  • dalsze wspieranie suwerenności technologicznej UE i odporności łańcuchów wartości UE, w tym przez opracowanie technologii krytycznych w ramach Platformy na rzecz technologii strategicznych dla Europy (STEP);
  • przegląd rozporządzenia w sprawie monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych;
  • poszukiwanie możliwości zapewnienia odpowiedniego ukierunkowanego wsparcia dla badań i rozwoju technologii podwójnego zastosowania;
  • pełne wykonanie unijnego rozporządzenia dotyczącego kontroli wywozu produktów podwójnego zastosowania oraz przedstawienie wniosku w celu zapewnienia jego skuteczności i efektywności;
  • zbadanie wraz z państwami członkowskimi rodzajów zagrożeń dla bezpieczeństwa, które mogą wynikać z inwestycji zagranicznych oraz zaproponowanie na tej podstawie inicjatywy do końca tego roku;
  • zaproponowanie środków w celu poprawy bezpieczeństwa badań. Środki te mają zapewnić systematyczne i rygorystyczne egzekwowanie istniejących narzędzi oraz wskazywać braki i sposoby zaradzenia im;
  • zbadanie ukierunkowanego zastosowania instrumentów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) w celu wzmocnienia bezpieczeństwa gospodarczego UE, w tym zestawu narzędzi dla dyplomacji hybrydowej i cyfrowej oraz narzędzi dotyczących zagranicznych manipulacji informacjami i ingerencji w informacje;
  • nakazanie pojedynczej komórce analiz wywiadowczych (SIAC) prowadzenia prac służących w szczególności wykrywaniu możliwych zagrożeń dla bezpieczeństwa gospodarczego UE;
  • zapewnienie pełnej integracji ochrony i promowania bezpieczeństwa gospodarczego UE z działaniami zewnętrznymi Unii Europejskiej oraz zintensyfikowanie współpracy z państwami trzecimi w kwestiach bezpieczeństwa gospodarczego.

 

Kontekst

Od samego początku otwarty handel oparty na zasadach kształtował UE i przynosił jej korzyści. Jednocześnie rosnące napięcia geopolityczne oraz większa konkurencja geostrategiczna i geogospodarcza, a także wstrząsy, takie jak pandemia COVID-19 i rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie, uwypukliły ryzyko nieodłącznie związane z niektórymi zależnościami gospodarczymi. Takie zagrożenia – o ile nie są odpowiednio zarządzane – mogą stanowić wyzwanie dla funkcjonowania naszych społeczeństw, naszych gospodarek, naszych interesów strategicznych i naszej zdolności do działania. Kompleksowa strategia – obejmująca wspólne działania w ramach polityki wewnętrznej i zewnętrznej oraz spójny zestaw środków na szczeblu UE i państw członkowskich – ma zasadnicze znaczenie dla oceny ryzyka i zarządzania nim przez UE, przy jednoczesnym utrzymaniu otwartości i zaangażowania międzynarodowego.

 

IT Champions 2023 – Niezwykle prestiżowe nagrody branżowe, wydawnictwa IT Reseller zostały wręczone! Poznaj zwycięzców!