Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Komisja Europejska przedstawia strategię UE dotyczącą rozwoju Sieci. Web 4.0 będzie „europejski”?

Unia Europejska chce stać na czele następnej transformacji technologicznej i zagwarantować obywatelom UE, przedsiębiorstwom i administracji publicznej otwarte, bezpieczne, niezawodne, sprawiedliwe i integracyjne środowisko cyfrowe.

Internet rozwija się i zmienia. Poza obecną generacją Internetu, gdzieś pomiędzy Web 2.0 i Web 3.0, którego głównymi cechami są otwartość, decentralizacja i pełne upodmiotowienie użytkowników, w nieodległej perspektywie ma pojawić się następna generacja, Web 4.0. Umożliwi ona integrację cyfrowych i rzeczywistych obiektów i środowisk oraz zwiększoną interakcję między ludźmi i maszynami.
Perspektywy dla gospodarki UE po 2030 r. , opublikowane w marcu, wskazują na cyfryzację jako jeden z jej kluczowych czynników, a koncepcję Web 4.0 jako główną transformację technologiczną. Szacuje się, że wartość światowego rynku tzw. wirtualnych światów, jak metaverse, wzrośnie z 27 miliardów euro w 2022 roku do ponad 800 miliardów euro w 2030 roku. Według analiz UE to właśnie tzw. światy wirtualne wpłyną na sposób, w jaki ludzie koegzystują.
Teraz natomiast pojawiła się strategia UE adresująca zagadnienia nowej sieci.

Strategia jest zgodna z celami programu strategicznego Digital Decade 2030  i trzema kluczowymi filarami cyfryzacji: umiejętnościami, biznesem i usługami publicznymi. Czwarty filar, infrastruktura, jest uwzględniony w pakiecie Komisji dotyczącym łączności  i jej szerszych wysiłkach w zakresie przetwarzania danych, przetwarzania w chmurze i obliczeń brzegowych.

 

Kluczowe filary nowej strategii zaproponowanej przez KE to:
1.  Wzmacnianie ludzi i budowanie zdolności do promowania świadomości, dostępu do wiarygodnych informacji i tworzenia puli talentów specjalistów w wirtualnych światach. Do końca 2023 r. Komisja będzie promować wytyczne dotyczące światów wirtualnych, przedstawione przez panel obywatelski, a do pierwszego kwartału 2024 r. zapewni ogółowi społeczeństwa wytyczne za pomocą „zestawu narzędzi dla obywateli”. Ponieważ specjaliści od światów wirtualnych są niezbędni, Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu stworzenia puli talentów i wspierania budowania potencjału, w tym kobiet i dziewcząt, poprzez projekty finansowane w ramach programu „Cyfrowa Europa” .oraz dla twórców treści cyfrowych w ramach programu Kreatywna Europa .
2. Zbudowanie i utrzymanie europejskiego ekosystemu sieci Przemysłu 4.0. Obecnie nie ma unijnego ekosystemu, który skupiałby różnych graczy w wirtualnych światach i łańcuchu wartości Web 4.0. Komisja zaproponowała kandydujące partnerstwo w sprawie wirtualnych światów w ramach programu „Horyzont Europa”, które prawdopodobnie rozpocznie się w 2025 r., aby wspierać doskonałość w badaniach i promować przemysłowy i technologiczny plan działania dla wirtualnych światów. Aby wspierać innowacyjność, Komisja będzie również pomagać twórcom i przedsiębiorstwom medialnym w UE w testowaniu nowych narzędzi twórczych,
3. W zakresie administracji publicznej wspieranie postępu społeczny i wirtualnych usług publiczne, aby skorzystać z możliwości, jakie oferują wirtualne światy. UE już inwestuje w  inicjatywy cyfrowe (DestinE, czy digital twins). Zgodnie z nową strategią, Komisja Europejska uruchomi dwie nowe sztandarowe inicjatywy publiczne: „CitiVerse”, wciągające środowisko miejskie, które można wykorzystać do planowania miejskiego i zarządzania nim, oraz europejski „wirtualny ludzki bliźniak”, który będzie odtwarzał ludzkie ciało w celu wspierania decyzji klinicznych i spersonalizowanych terapii.
4. Opracowanie globalnych standardów dla otwartych i interoperacyjnych światów wirtualnych i Web 4.0. Mają one zapewnić, że sieć nie będzie zdominowana przez garstkę czołowych firm. Komisja będzie współpracować z podmiotami zainteresowanymi globalnym zarządzaniem internetem i promować standardy Web 4.0 zgodnie z wizją i wartościami UE.