Kompetencje cyfrowe jako kluczowe umiejętności poszukiwane przez rekruterów, wynika z raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów, I półrocze 2022”
W każdym kwartale obserwujemy wzrost znaczenia i ważność kompetencji cyfrowych wśród pracowników. Ten obszar coraz częściej wymieniany jest przez ekspertów ds. HR jako kluczowy dla rozwoju polskiego rynku pracy. Jak dowiadujemy się z raportu „Rynek Pracy Specjalistów, I półrocze 2022” wydanego przez Pracuj.pl, aż 36% ogłoszeń pojawiło się w serwisie ze szczególnym zaznaczeniem tych właśnie kompetencji.
Czym są kompetencje cyfrowe? To po prostu umiejętność swobodnego i sprawnego wykorzystywania otaczającej nas technologii. Należy przez to rozumieć zarówno urządzenia jak i internet, czy też programów i aplikacji obecnych w naszym życiu codziennym. Jednocześnie, umiejętność łączenia funkcjonalności lub rozszerzanie swoich kompetencji poprzez zwiększanie listy obsługiwanych urządzeń i programów jest dużą wartością dodaną podczas rozmów rekrutacyjnych.
Obsługiwane programy i urządzenia stają się kluczową umiejętnością przyszłych kandydatów aplikujących do naszej firmy. Podobnie jest z ukończonymi szkoleniami i kursami. To one stanowią dla pracodawcy informację na ile pracownik posiada kompetencję do realizacji pracy na danym stanowisku. – mówi Natalia Kozaczka, HR Business Partner z Uptime Development.
To jak dynamicznie pod tym kątem zmienia się rynek pracy, pokazuje porównanie udziału specjalizacji kompetencji cyfrowych w publikowanych ofertach. W zestawieniu z III kwartałem ubiegłego roku wskaźnik zapotrzebowania specjalistów z takimi umiejętnościami wzrósł o ponad 10%, dając wynik 36%. Daje nam to sumę prawie 215 tysięcy ogłoszeń, które pojawiły się na portalu Pracuj.pl zaledwie w 1 półroczu 2022 roku.
Wyniki tej kategorii mają swoje odzwierciedlenie również w poszukiwanych specjalistach
na rynku. Tu po raz pierwszy w historii na szczycie znaleźli się specjaliści sektora IT, stanowiąc 24% stanowisk.
Zmiana na rynku pracy, którą zapoczątkowała pandemia, wciąż postępuje. Zaczęło się od miejsca świadczenia pracy. Przeszliśmy ze środowiska biurowego na pracę zdalną, która wciąż się utrzymuje i jak pokazują wyniki badań – nie zmieni się w najbliższym czasie. Wypadkową tej zmiany jest znaczny wzrost zapotrzebowania na specjalistów branży IT. Ten trend utrzymuje się również w naszej firmie, gdzie rekrutacja na specjalistów jest praktycznie ciągła – dodała Natalia Kozaczka.
IT Champions 2022 – Zobacz z kim świętowaliśmy nasze 20-lecie! (film).