Komputery po 2020 roku, czyli wyzwania i trendy w bieżącym, 2021 roku. O przemianie, którą przeszła branża rozmawiamy z najważniejszymi firmami w branży.

O przemianie, którą przeszła branża przez ponad rok trwającej pandemii, ale też o samych komputerach i widocznych trendach, rozmawiamy z przedstawicielami firm: Acer, ASUS, HP, Hyperbook, Lenovo i TechData.

 

“Nic już nie będzie takie samo” – ileż to razy słyszeliśmy ten zwrot przez ostatni rok? Skoro tak, to zmiany powinny dotknąć także bliskiej nam branży komputerów. Poniekąd widać to w wynikach zamykających 2020 rok. Z nielicznymi tylko wyjątkami, wszystkie znane firmy w tej branży mogą pochwalić się wzrostem przychodów. Kupujemy zatem więcej. Czy kupujemy także inaczej? Jakie są decyzje zakupowe pandemicznego świata, ze szczególnym uwzględnieniem polskiego podwórka?  Czy rozwiązania sprzętowe podążały za zmianami kulturowymi? Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli dużych firm z branży o ich spostrzeżenia. Czym, ich zdaniem, wyróżniał się miniony rok dla branży hardware IT i jaki był dla firm, które reprezentują?

 

Kordian Jastrzębski, Product Management Team Manager ASUS Polska: Nie da się pominąć wpływu pandemii analizując poprzedni rok. Był on w całości podporządkowany adaptacji do zmiany trybu nauczania i pracy. Musimy mieć na uwadze fakt, że pandemia wygenerowała z jednej strony ogromny popyt na rozwiązania mobilne, a z drugiej jednocześnie znacznie utrudniła możliwość sprawnego zapewnienia podaży na odpowiednim poziomie. Spowolnienie tempa produkcji przy jednoczesnym gwałtownym wzroście zapotrzebowania w dużej mierze wymusiło na producentach skupienie się na tym, co mogą dostarczyć „tu i teraz”. Z tego powodu także zauważalna była pewna stagnacja, czy wyhamowanie rozwoju technologicznego. Część prac musiała zostać czasowo wstrzymana ze względu na brak możliwości ich wykonania w innych warunkach niż laboratoryjne.

 

 

 

Adam Dyszkiewicz, Business Development Manager & Solution Evangelist w Lenovo Polska: Rok 2020 był wyjątkowy dla wszystkich pod wieloma względami. Obawa o zdrowie i życie bliskich, ograniczenia w wielu sektorach gospodarki, niepewna sytuacja na rynku pracy, a także nagłe zmiany w sposobie życia całych populacji – to przykłady z wielu czynników, które w ostatnim czasie wpłynęły na biznes.

 

Również dla Lenovo, jak i dla całej branży IT, ten rok był przełomowy. Jako lider branży nowoczesnych technologii i promotor cyfryzacji byliśmy jak najbardziej technicznie gotowi na przejście do pracy zdalnej. Inną kwestią jest tzw. czynnik ludzki i nasze wrodzone społeczne potrzeby. Dlatego tak drastyczna zmiana w sposobie wykonywania pracy z biurową na zdalną, a w tym pogodzenie organizacji własnego czasu, wymagań przebywania w domu i np. wsparciem dzieci stanowią duże wyzwanie. Dlatego tak kluczowa jest elastyczność modelu pracy wszystkich zespołów i umiejętność zachowania w miarę bezpośredniego kontaktu, którego brakuje przy tylko wirtualnych rozmowach. Innym aspektem wartym wymienienia jest onboarding nowych pracowników. Jestem tego dobrym przykładem, ponieważ dołączyłem do Lenovo w trakcie pandemii. Na szczęście ten proces przeszedł sprawnie dzięki zaangażowanym koleżankom i kolegom z zespołu. Jednak poznawanie organizacji, gdy większość ludzi jest na miejscu, w biurze jest na pewno szybsze i przyjemniejsze – wielu ze współpracowników nie widziałem jeszcze na żywo.  

 

Rok 2020 to też bardzo duże, dwucyfrowe wzrosty na rynku urządzeń końcowych w zasadzie w każdej kategorii. Lenovo udało się umocnić pozycję rynkową zarówno w Polsce, jak i na świecie. W czwartym kwartale 2020 roku (Q3 roku fiskalnego Lenovo) po raz pierwszy zostaliśmy również największym dostawcą komputerów w regionie EMEA.

 

Ogromny popyt na urządzenia mobilne i monitory odbił się niestety negatywnie na dostępności i terminach dostaw niektórych produktów. Światowi dostawcy komponentów elektronicznych nie byli i nadal nie są w stanie sprostać zwiększonemu popytowi. Rok 2020 to ogromna praca wykonana przez polski zespół Lenovo w celu zapewniania maksymalnej dostępności urządzeń. Nasi pracownicy sprostali trudom związanym z zamówieniami z dużym wyprzedzeniem, przygotowaniem stoków dystrybucyjnych, czy zapewnieniem dostępności kluczowych komponentów dla zamówień polskich klientów.

 

Końcówka ostatniego i początek obecnego roku to również premiery wielu innowacyjnych produktów, które wyznaczają trendy i tym samym tworzą zupełnie nowe segmenty w branży IT. Na przełomie roku 2020 i 2021 wprowadziliśmy na rynek największą liczbę nowych modeli w historii marki ThinkPad – odświeżyliśmy praktycznie całe portfolio. Pokazaliśmy zupełnie nowe i unikatowe konstrukcje jak np. ThinkPad X1 Fold – pierwszy na świecie komputer z elastycznym ekranem OLED, najlżejszy ThinkPad w historii, czyli ThinkPad X1 Nano, który przy wadze zaledwie 900 gramów nadal spełnia wszystkie normy wytrzymałościowe military standard oraz równie wytrzymały ThinkPad X1 Titanium Yoga, którego obudowa wykonana jest nie tylko z karbonu, ale również z tytanu. Do sprzedaży trafiła również pierwsza na świecie stacja graficzna wyposażona w procesor AMD Threadripper – Lenovo ThinkStation P620. Rozszerzamy również nasze portfolio o specjalizowaną linię produktów ThinkEdge przeznaczonych do pracy na tzw. brzegu sieci oraz nową ofertę ThinkSmart zaprojektowaną z myślą o efektywnej komunikacji w organizacjach. Podsumowując, ze strony Lenovo można się spodziewać wielu premier i nowości w tym roku.

 

 

Tomasz Jarka, CEO Hyperbook: Rok 2020 bym na pewno rokiem niepewności i ciągłych zmian. Z powodu pandemii w styczniu pojawiły się duże problemy z dostępnością wielu podzespołów, które sprowadzamy z Azji, co skutkowało opóźnieniami w realizacji zamówień. Gdy wirus dotarł już do Polski i został wprowadzony pierwszy lockdown, początkowo mieliśmy spadek sprzedaży, ale bardzo szybko zainteresowanie komputerami mobilnymi znacząco się zwiększyło. Muszę przyznać, że liczba klientów zainteresowanych naszym sprzętem znacznie przekroczyła nasze oczekiwania i ta tendencja utrzymuje się do dzisiaj. 

 

 

 

 

 

 

Karol Szudzik, product manager w Acer Poland: Ubiegły rok był bardzo wymagający ze względu na zaburzony łańcuch dostaw, z którym musieliśmy się mierzyć. Ogromny wzrost popytu na komputery nie mógł być natychmiastowo zbilansowany wzrostem dostępności podzespołów oraz gotowego sprzętu. Zaobserwowaliśmy na rynku dalszy wzrost zainteresowania sprzętem dla graczy. Odpowiedzią na ten trend były już wcześniej dostępne notebooki Nitro, które są jedną z najbardziej popularnych serii w Polsce. Jednocześnie udało się nam zwiększyć obecność na rynku komputerów stacjonarnych. W drugiej połowie roku desktopy gamingowe Predator oraz Nitro były najpopularniejszymi wśród globalnych marek sprzedawanych w Polsce.

 

 

Michał Senkowski, product manager w Acer Poland: Głównie za sprawą pandemii, praca oraz nauka zdalna spowodowały znaczny wzrost sprzedaży. Przełożyło się to na problemy z produkcją i dostawami i wzrost cen komponentów. Ten trend utrzymuje się do dziś.

 

 

 

 

 

Z perspektywy rozwiązań dla biznesu, ubiegły rok minął pod dyktando zwiększonego zapotrzebowania ze strony sektora publicznego. Ton nadawała edukacja, wsparta funduszami dofinansowującymi zakupy sprzętu. Wpłynęło to również na technologię – pożądane na rynku były przede wszystkim notebooki 15.6-calowe, które stanowiły ponad 80% sprzedanych urządzeń. W porównaniu z 2019 r. odnotowaliśmy aż 190% wzrost sprzedaży laptopów biznesowych – uzupełnia Jakub Duraj, product manager w Acer Poland w kategorii laptopy i desktopy biznesowe i Chromebooki

 

 

 

W minionym roku, jak i obecnym, bez wątpienia najwyższym priorytetem jest dla nas zdrowie naszych rodzin, pracowników, partnerów i klientów – powiedziała dla IT Reseller Anna Ostafin, Category Manager, Commercial Notebooks w HP Inc Polska – Pandemia COVID-19 zrewolucjonizowała wszystko – od globalnej gospodarki począwszy, skończywszy na naszym codziennym życiu zarówno prywatnym jak i zawodowym, które uległo diametralnej zmianie. Musimy wykorzystywać te czasy jako katalizator zmian, zarówno pod względem technologii, którą HP tworzy dla swoich klientów, jak również, jaki ma to wpływ na społeczeństwa na całym świecie. To wszystko sprowadza się do Workforce Evolution – w HP na nowo kształtujemy kulturę naszej organizacji, dopasowaną do potrzeb współczesnego pracownika, wprowadzamy kolejne innowacje w naszych technologiach, usługach w zakresie hybrydowych narzędzi pracy i wiodących zaawansowanych osiągnięć w VR, sztucznej inteligencji, jak i pracy w chmurze.

Zauważyliśmy również wzrost zainteresowania sprzętem do pracy w domu. Prawdziwy renesans przechodzi też teraz druk, który okazał się być niezbędny w naszym życiu zawodowym także w domu, czy w czasie nauki zdalnej. Zauważamy ogromne zmiany w tym aspekcie, które niewątpliwie wpłyną na przyszłość kolejnych innowacji, nad którymi stale pracujemy.

 

Perspektywę dystrybutora przybliżył natomiast Wojciech Kiałka, Business Unit Manager w TechData Polska: W 2020 dostrzegliśmy przyspieszone wzmocnienie trendu MOBILE – największą popularnością cieszą się oczywiście notebooki. Nie tylko dlatego, że w rzeczywistości interakcji zdalnych są praktyczniejsze, ale i ich ceny nie odbiegają już od cen standardowych PCtów, jak to było jeszcze 5 czy 10 lat temu.

 

Trendy na 2021 rok

 

Zaprojektowanie nowych komputerów, odpowiadających na potrzeby użytkowników w epoce wciąż trwającej pandemii, nie jest procesem błyskawicznym. Minął już ponad rok, więc możemy spodziewać się, że producenci zdołali wprowadzić już część pomysłów w życie, lub zrobią to wkrótce. Jakich nowości sprzętowych powinniśmy spodziewać się w 2021 roku?

 

Ponieważ świat się zmienił, sprzęt  usługi w branży IT muszą za zmianami nadążać. O dostosowywaniu do nowych potrzeb użytkowników i dominujących trendach interesujące spostrzeżenia przedstawił nam Adam Dyszkiewicz, Business Development Manager & Solution Evangelist w Lenovo Polska: Organizacje dopiero zaczynają rozumieć długofalowe skutki pandemii COVID-19, które będą miały ogromny, technologiczny wpływ na to, jak pracujemy i jak będzie wyglądał biznes przyszłości w nowej, post-pandemicznej rzeczywistości. 

 

Nasi klienci, w tym ogromne korporacje, jak i mniejsze firmy, już ogłaszają decyzje o przejściu na stałe na model hybrydowy lub pozwoleniu swoim pracownikom na wykonywanie pracy zdalnej. Jest to fundamentalna zmiana w podejściu do prowadzenia biznesu. Rola nowoczesnych technologii IT jest w niej kluczowa i dotyczy każdego elementu – od użytkownika końcowego, czyli pracownika, po główne rozwiązania i systemy IT w organizacjach. Jeżeli, ktoś jeszcze nie widział IT w roli kręgosłupa organizacji, a także czynnika pozwalającego na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej to jest to ostatni na to dzwonek. W nowe rzeczywistości to właśnie nowoczesne technologie będą kształtować biznes. 

 

Według Lenovo najważniejsze trendy to m.in.: 

 

Rosnąca rola bezpieczeństwa IT użytkownika końcowego – Organizacje będą musiały zredefiniować swoje podejście do bezpieczeństwa – każdy pracownik, wykonujący swoją pracę poza biurem, staje się potencjalnym słabym ogniwem dla całej korporacji.Tutaj z pomocą przychodzą najnowocześniejsze rozwiązania na rynku Lenovo ThinkShield dostępne w naszych produktach rodziny ThinkPad, ThinkCentre czy ThinkStation. Jest to zestaw technologii odpowiedzialnych m.in. za szyfrowanie danych użytkownika, zabezpieczenie urządzenia fizycznego, jak również funkcje ograniczające ryzyka związane z działaniami szkodliwych programów. Szczególnie większe organizacje będą też sięgały po narzędzia do predykcyjnego i proaktywnego zarządzania komputerami w firmie. Najnowsze rozwiązanie w modelu SaaS Lenovo Device Intelligence Plus udostępnia administratorom IT w firmach zaawansowaną wiedzę umożliwiającą wykrywanie problemów ze sprzętem i systemami jeszcze przed ich wystąpieniem.

 

DaaS – Device-as-a-Service – Użytkowanie urządzeń IT w modelu konsumpcyjnym stanie się coraz popularniejsze – podejście takie daje większą elastyczność organizacjom i ułatwia cyfrową transformację biznesu. Pozwala również na większą kontrolę wydatków oraz mniejsze zaangażowanie kapitałowe, co może mieć szczególne znaczenie dla organizacji, które radzą sobie z kryzysem gospodarczym spowodowanym pandemią. Lenovo posiada gotowe rozwiązania DaaS oferowane na rynku polskim przez dedykowany dział Lenovo Financial Services. Mając na uwadze potrzeby naszych resellerów, oferta Lenovo DaaS jest bardzo elastyczna i nie ogranicza się tylko do produktów Lenovo, ale pozwala na zaoferowanie w tym modelu całego rozwiązania np. składającego się z urządzeń biznesowych PC i serwerów naszej marki oraz np. urządzeń drukujących czy peryferyjnych firm trzecich.

 

Zdalne wsparcie i elastyczność dostaw – Technologie dostarczania gotowego urządzenia bezpośrednio do domu użytkownika biznesowego nie są nowe – takie rozwiązania jak Autopilot i serwisy personalizujące urządzenia są dostępne w Lenovo od dłuższego czasu. Spodziewamy się znaczącego wzrostu zainteresowania tymi usługami oraz zwiększenia znaczenia serwisów on-site. Na znaczeniu zyskają też technologie umożliwiające pełne zarządzanie sprzętowe i kontrolę nad końcówką – np. Intel vPro.

 

Współpraca w organizacjach – Spotkania telekonferencyjne pozostaną z nami po pandemii, również z uwagi na ich znaczące oszczędności czasu oraz hybrydowy model pracy. Szacuje się, że spotkania online będą stanowiły 75% wszystkich spotkań biznesowych, stąd posiadanie cyfrowego biura i odpowiednich technologii do współpracy i telekonferencji będzie kluczowe zarówno w dużych, jak i mniejszych organizacjach. Tutaj z pomocą każdej firmie przychodzi kompletna oferta rozwiązań do współpracy i telekonferencji Lenovo ThinkSmart. Urządzenia rodziny ThikSmart obsługują najważniejsze i najpopularniejsze aplikacje jak Microsoft Teams, Zoom czy Google Meets. Dla firm kluczowa jest zarówno jakość i user experience, jak i możliwość zdalnego zarządzania, analityki i zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tego typu rozwiązaniom. Dlatego oferta SaaS Lenovo ThinkSmart Manager pozwala na wdrożenie i pełne zarządzanie urządzeniami z rodziny ThinkSmart zarówno na poziomie korporacyjnym, jak i np. w mniejszych organizacjach z zewnętrznym IT obsługiwanym przez naszych Partnerów Handlowych (multitenant).

 

5G – Sieci piątej generacji będą rozwijały się w najbliższych latach w bardzo szybkim tempie. Internet of Things (IoT) oraz praca hybrydowa będą zwiększały zapotrzebowanie na szybką wymianę danych z minimalnymi opóźnieniami. Portfolio notebooków biznesowych Lenovo ThinkPad  X1 i T na 2021 w dużej części jest już dostępne z modemami 5 generacji. Liczba modeli naszych urządzeń wyposażonych w te rozwiązania będzie się gwałtownie zwiększała.

 

Edge computing – Udział danych generowanych poza Datacenter i Chmurą będzie rósł lawinowo.Lenovo dostrzegło ten trend i dlatego zdecydowało się na wydzielenie osobnej linii ThinkEdge, która zawiera urządzenia przeznaczone do pracy w nietypowych warunkach – są to produkty adresowane przede wszystkim do sektorów retail, produkcja, healthcare oraz innowacji z zakresu SmartCity/Smart Building. Liczba zastosowań i scenariuszy dla projektów IoT rośnie lawinowo – nasi partnerzy coraz częściej uczestniczą w tego typu projektach.

 

Warto zwrócić uwagę na to, że dziś znacznie trudniej jest “połapać się” w komputerowych specyfikacjach. Nie ułatwia tego z pewnością nie tylko kilka funkcjonujących równolegle generacji procesorów obu producentów, ale też zawirowania na rynku innych podzespołów. Zwraca na to uwagę Tomasz Jarka, CEO Hyperbook: Na rynku pojawiają się laptopy z procesorami AMD, które wcześniej były raczej tylko ciekawostką, a nie produktem konkurującym bezpośrednio z komputerami z procesorami INTEL. Wprowadzane są coraz mocniejsze karty graficzne do komputerów, ale tutaj trzeba zwracać uwagę na dane które podają producenci w specyfikacji technicznej. Niestety obecnie np. karta RTX 3060 występuje w kilku różnych wariantach, które mogą się znacząco od siebie różnić. 

 

Jedną z wielu nowości w naszej ofercie będzie pierwszy 16” ultrabook Swift 3 wyposażony w procesory Intel Core Tiger Lake H. Pojawi się również nowy Spin 1 14” na Intel Jasper Lake. Z niecierpliwością czekam również na Aspire 1 14” z układami SoC Snapdragon od Qualcomma – wskazuje Michał Senkowski, product manager w Acer Poland. Bardziej świadomy wybór ze strony szkół i powrót do nauki stacjonarnej spowoduje powrót do łask laptopów 12-calowych, dedykowanych dla edukacji. Urządzenia wzmocnione, odporne na zalanie i występujące w wersji konwertowalnej czyli mogącej pracować również w trybie tabletu, świetnie się sprawdzą dla dzieci z klas niższych, gdzie szczególnie ważna w nauce jest interakcja uczniów. – uzupełnia zajmujący się tematyką komputerów biznesowych i Chromebooków w Acer Poland Jakub Duraj. 

 

Znaczącą innowacją w propozycjach ASUS na 2021 rok jest wprowadzenie szerokiego portfolio laptopów z matrycami OLED. Już teraz są one dostępne w takich modelach jak ZenBook 13 czy ZenBook Flip S. Jest to odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów na coraz lepsze matryce. W rezultacie, dzięki zastosowaniu technologii OLED, jesteśmy w stanie dostarczyć użytkownikowi końcowemu urządzenie gwarantujące nie tylko najwyższą możliwą jakość obrazu w laptopach, ale także zwiększające komfort pracy. Matryce OLED zastosowane w najnowszych laptopach ASUS emitują o 70% mniej szkodliwego światła niebieskiego. Inną innowacją, którą z sukcesem wprowadziliśmy na rynek i którą wciąż rozwijamy, są laptopy dwuekranowe. Rozwiązanie to jest dostępne w naszej linii ZenBook, ale także zawitało do laptopów gamingowych (model ROG Zephyrus Duo 15). – podkreśla Kordian Jastrzębski, Product Management Team Manager ASUS Polska Stale rośnie liczba wykonywanych zadań oraz ekranów z których korzystamy jednocześnie. Dodatkowy ekran ScreenPad Plus znacznie usprawnia multitasking dzięki możliwości jednoczesnej obsługi wielu aplikacji. Dzięki stale rozwijanej współpracy z producentami oprogramowania, możliwości zastosowania drugiego ekranu są wciąż rozszerzane. Wystarczy tu chociażby wspomnieć o pakiecie Adobe i możliwości swobodnego rozmieszczenia wszystkich niezbędnych funkcji i narzędzi na ekranie ScreenPad Plus, czym zwiększamy nasz pulpit roboczy na ekranie głównym. Warto tu także wspomnieć o sukcesywnym zmienianiu formatu notebooków gamingowych w wykonaniu ASUS na smuklejsze i mniejsze. Przykładowo, w tym roku wprowadziliśmy model ROG Flow X13 – pierwszy 13-calowy, konwertowalny laptop gamingowy z możliwością podłączenia zewnętrznej karty graficznej ROG XG Mobile.

ASUS ROG Flow X13 daje niezwykłą elastyczność – jest 13-calowym modelem 2-w-1, ale dysponuje specjalnym gniazdem dla zewnętrznej karty graficznej (fot. ASUS)

Hybrydowe modele pracy i uczenia się stają się powoli nową normalnością, a pracownicy coraz częściej oczekują od firm elastycznych form zatrudnienia. Zmieniają się również kryteria wyboru urządzeń – popyt na nie jest wyższy, a sektor komputerów ewoluuje z jednego komputera przypadającego na gospodarstwo domowe do jednego komputera na osobę w rodzinie. W miarę jak światowy model pracy przekształca się w kierunku pracy zdalnej, stajemy się bardziej zainteresowani swoimi urządzeniami i ich możliwościami. Dlatego też firma HP, w odpowiedzi na potrzeby klientów będzie wprowadzać kolejne innowacje w swoich technologiach i usługach, kładąc szczególny nacisk na hybrydowe narzędzia pracy i inne wiodące zaawansowane rozwiązania – twierdzi Anna Ostafin, Category Manager w kategorii Commercial Notebooks w HP Inc Polska – Temat bezpieczeństwa odgrywa również coraz ważniejszą rolę w domowym biurze. Prawdopodobieństwo zaistnienia cyberataku jest obecnie bardzo duże, a celem cyberprzestępców może stać się każda osoba prywatna, jak i każda firma i to niezależnie od jej wielkości. Dlatego też organizacje muszą reagować natychmiast i zabezpieczać sieci IT także poza murami firmy, jednocześnie planując jej ochronę w perspektywie długoterminowej. 

 

Podsumowując – wszystkie spośród wiodących na polskim rynku firm nie tylko odczuły zaburzenia w łańcuchach dostaw, ale też zdołały przeorganizować swoją pracę tak, by sprostać specyfice 2020 roku. W 2021 rok weszliśmy już wszyscy wzbogaceni o nową wiedzę, doświadczenia pracy zdalnej… oraz niedobory sprzętu. Tzw. kryzys chipowy odcisnął piętno na pierwszym kwartale bieżącego roku i widoczny jest nadal. 

 

Tablet – wcale nie taki idealny do nauki

 

Kiedy patrzymy w dane udostępnione ostatnio przez Canalys możemy zaobserwować jeszcze jedno zjawisko – prawdziwy powrót tabletów, który trwał właściwie cały rok 2020, a w pierwszym kwartale 2021 roku jedynie nieco spowolnił tempo wzrostu. Moim zdaniem tablet nie ma szans zastąpić w pełni typowego laptopa. Zapytałem więc moich rozmówców czy sądzą, że jednak jest w stanie to zrobić, lub czy to raczej rozwiązania 2-w-1, hybrydowe, konwertowalne, są właściwą odpowiedzią na potrzeby rynku, zwłaszcza edukacyjnego?

 

Katarzyna Musial z HP Inc Polska: Edukacja zdalna to aktualnie ogromne wyzwanie nie tylko dla nauczycieli, ale i dzieci oraz ich rodziców. Chociaż nauka hybrydowa istniała w pewnym stopniu już wcześniej, jeszcze nigdy nie była tak istotna jak to ma miejsce teraz, a rola nowych technologii w tym modelu edukacji jest nieoceniona. HP oferuje różne rozmiary laptopów z naciskiem na konwertowalne modele. Notebook z zawiasem o kącie 360 stopni oferuje nie tylko maksymalną elastyczność wyróżniając się na rynku rozwiązań hybrydowych, ale dodatkowo zapewnia także użytkownikom możliwość pracy w czasie podróży. Wszystko to dzięki specjalnemu konwertowalnemu ekranowi zaprojektowanym właśnie z myślą o przemieszczaniu się. 

W HP nie zapominamy także o naszych użytkownikach indywidualnych. Specjalnie z myślą o nich stworzyliśmy nową Spectrex360 14. Inteligentne funkcje urządzenia obejmują opcję zarządzania wydajnością oraz nowe możliwości audio oparte na sztucznej inteligencji; z obudową typową dla 13,5-calowych laptopów, przy zachowaniu 15-calowej przekątnej ekranu.

HP Elite Dragonfly jest przykładem superlekkiego laptopa 2-w-1 (fot. HP)

Jakub Duraj z Acer Poland: Zdecydowanie to droga, którą powinny pójść szkoły, szczególnie niższych klas, gdzie nauka powinna być połączona z zabawą i interakcją. Notebooki konwertowalne, pracujące w trybie tabletu z dedykowanym rysikiem, czy druga kamerą, pozwalają wzbogacić lekcje o elementy interaktywne stymulując tym samym kreatywność uczniów.

 

Adam Dyszkiewicz z Lenovo Polska: Plany Lenovo na rok 2021 to rozwój oferty modeli ThinkPad z ekranem dotykowym. Możemy śmiało powiedzieć, że Lenovo wyznacza światowe trendy dla urządzeń zarówno mobilnych, jak i tych wyposażonych w ekran dotykowy. Najważniejsze premiery w tym roku to m.in. unikatowy, pierwszy na świecie komputer ze składanym ekranem Lenovo ThinkPad X1 Fold oraz X1 Titanium Yoga, który jest najcieńszym modelem z tej serii z klawiaturą ThinkPad. Ponadto jest urządzeniem 2w1, które jest wyjątkowe z kilku powodów. Po pierwsze,  niepowtarzalny design i obudowa wykonana nie tylko z karbonu, ale również z tytanu to widoczny znak rozpoznawczy. Urządzenie jest niezwykle cienkie – zaledwie 11,5 mm oraz lekkie – waży tylko 1,15 kg. Jak i inne modele z serii ThinkPad, i ten model spełnia aż 26 procedur testowych militarnych norm wytrzymałościowych MIL-STD 810H, dzięki którym cechuje się wręcz legendarną jakością, a przy tym osiąga niesamowite parametry technologiczne. Lenovo zastosowało w X1 Titanium Yoga wiele innych unikalnych technologii – m.in. po raz pierwszy wykorzystano haptyczny touchpad (rozwiązanie znane m.in. z ekranów dotykowych nowoczesnych smartfonach), którego mniejsza grubość pozwoliła na ograniczenie wymiarów urządzenia bez potrzeby pójścia na kompromisy, np. ograniczenia pojemności wbudowanego akumulatora.

Jeden z najdziwniejszych komputerów zaprezentowanych w erze pandemii – Lenovo ThinkPad X1 Fold – jego składany ekran, to, póki co, wciąż pewna ciekawostka. Jest jednak idealnym pokazem możliwości technologicznych Lenovo (fot. Lenovo)

Dawid Kasprzyca, ekspert Lenovo Polska: Trener technologii informatycznych: Tablety stanowią doskonałą propozycję dla rodzin wielodzietnych. Koszt zakupu 3 tabletów, które posiadają bardzo dobre parametry oraz jakość wykonania, to często równowartość ceny, jaką przyjdzie zapłacić za dobrej jakości laptop. Tablety poza swoimi ograniczeniami oferują również komplet zintegrowanych urządzeń takich jak kamera, mikrofon, głośniki. Z reguły do uczestniczenia w zdalnych lekcjach potrzebujemy tylko móc połączyć się z internetem i uruchomić odpowiednią aplikację.

 

W pytaniu wymieniłeś również rozwiązania 2w1, które według nas mogą całkowicie zrewolucjonizować dzisiejszą oraz przyszłą edukację. Do tej pory urządzenia typu laptop z ekranem dotykowym jawiły się jako egzotyka. Większość klientów nie dostrzegała nadmiernych zalet, które one oferują, lecz ta postawa uległa zmianie za sprawą nowych wymagań współczesnych czasów. Dzisiejszy komputer z ekranem dotykowym potrafi całkowicie odmienić często przebiegające w nudny sposób lekcję oraz przemienić w interaktywne spektakle pełne przykładów, szkiców, wizualizacji. Ekran dotykowy daje wolność zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Niech za przykład posłuży mi królowa nauk matematyka. Rozwiązywanie zadań przy pomocy ekranu dotykowego i elektronicznego pióra wygląda znacznie bardziej spektakularnie dla ucznia niż po prostu wyświetlony przykład na średniej jakości skanie ze zbioru zadań.

 

Lekki (ledwie 1,35 kg) Hyperbook NV4 to przykład współczesnego laptopa uniwersalnego – o niskiej masie, ale z użyteczną także do gier konfiguracją z kartą NVIDIA GeForce GTX 1650TI (fot Hyperbook)

Wszystko jest zależne do czego używamy tego sprzętu. Każdy sprzęt ma swoje plusy i minusy. Dla jednej osoby do pracy będzie potrzebny bardzo mocny komputer, a dla kogoś innego wystarczy nawet smartfon. My akurat skupiamy się głównie na laptopach standardowych i nie planujemy wprowadzać żadnych hybryd… Oczywiście, na razie – dopowiada nieco tajemniczo CEO Hyperbook, Tomasz Jarka. 

 

Rynek w Q1 2021 w ujęciu globalnym

 

Jeśli spojrzymy na dane udostępnione przez Canalys, dotyczące rynku komputerów na świecie to dostrzeżemy imponującą skalę wzrostu. Całkowity światowy rynek komputerów osobistych (w tym tabletów) wzrósł silnie przez czwarty kwartał z rzędu, a dostawy wzrosły o 53,1% rok do roku i wyniosły 122,1 miliona sztuk. Chromebooki i tablety charakteryzowaly się największym wzrostem sprzedaży rok do roku, odnotowując wzrost o, odpowiednio 274,6% i 51,8%, osiągając w pierwszym kwartale imponujące wielkości dostaw wynoszące odpowiednio 12,0 mln i 39,7 mln sztuk. Ta charakterystyka jest odmienna od lokalnej, polskiej. Tę różnicę stanowią Chromebooki – niezbyt popularne i dość trudne do kupienia w Polsce. Chociaż i ten element ulega pewnemu przeobrażeniu. 

 

Zauważalnym trendem jest również zwiększone zainteresowanie Chromebookami, czyli laptopami pracującymi na systemie Chrome OS. Szkoły i biznes zaczynają dostrzegać zalety pracy we wszechstronnym ekosystemie Google, a Chromebooki są do tego świetnym narzędziem, zapewniającym wysoki poziom bezpieczeństwa, szybkość i elastyczności działania. Acer, od lat, jest jednym z liderów rynku Chromeboków – twierdzi zajmujący się tematyką komputerów biznesowych i Chromebooków w Acer Poland Jakub Duraj. 

 

Globalnym liderem rynku w pierwszym kwartale 2021 roku okazało się być, ponownie, Lenovo. Chiński producent odpowiada za 19,7% światowego rynku komputerów (wliczając tablety). Wiele zyskał też numer dwa – Apple (18,1% światowego rynku). Tu sytuacja jest o tyle ciekawa, że firma z Cupertino przechodzi aktualnie przez znaczące zmiany sprzętowe – stawiając na własne SoC w architekturze ARM zamiast znanych doskonale procesorów Intel Core. Nowe komputery z charakterystycznym jabłkiem na klapie cieszą się, pomimo kilku wpadek (np. błyskawicznego zużywania dysków SSD), bardzo dobrą opinią klientów, a wyniki wydajności mogą skusić nawet zagorzałych zwolenników Windowsa, by nieco przychylniej spojrzeć w stronę MacOS. Globalne podium zamyka HP, z wynikiem 15,8% rynku. 

 

Wśród trendów w samym sprzęcie widzimy przede wszystkim wzrost znaczenia specjalizacji. Czasy, gdy użytkownik po prostu kupował “komputer” odeszły już dawno do lamusa. Dziś specjalizacja posunęła się dalej – zarówno pod względem podzespołów, jak też form urządzeń. Dobry przykład to choćby dwuekranowe laptopy, ale też podział zachodzący w komputerach biznesowych – wyraźne rozróżnienie między segmentami tego złożonego rynku. Wreszcie, obserwując ofertę wiodących producentów, nietrudno dostrzec siłę segmentu laptopów klasy consumer premium. Aktualnie każdy z producentów posiada takie urządzenia w ofercie i nieraz stanowią one najbardziej efektowną wizytówkę firmy. Komputery stają się po prostu bardziej dopasowane do użytkownika – a ten jest po prostu zróżnicowany. 

 

https://itreseller.pl/it-reseller-nr-338-2021/