Kongres Stanów Zjednoczonych: w 2023 roku pojawi się więcej regulacji dotyczących mediów społecznościowych
Kilka dni po tym, jak Kongres uchwalił ponadpartyjną ustawę o wydatkach zakazującą używania TikToka z urządzeń rządowych, ustawodawcy i zwolennicy twierdzą, że chcą wprowadzać dalsze regulacje dla funkcjonowania mediów społecznościowych w nowym roku, podaje CNBC.com.
TikTok, aplikacja do udostępniania wideo należąca do chińskiej firmy ByteDance, każdego miesiąca przyciąga ponad miliard użytkowników. Ustawodawcy i dyrektor FBI Christopher Wray wyrazili obawy, że struktura własności TikToka może narazić dane użytkowników z USA na niebezpieczeństwo, ponieważ firmy z siedzibą w Chinach są prawnie zobowiązane do przekazywania informacji o użytkownikach, jeśli rząd o to poprosi. TikTok wielokrotnie powtarzał, że jego dane użytkowników z USA nie znajdują się w Chinach, chociaż te zapewnienia nie złagodziły obaw.
Reprzentant Mike Gallagher, R-Wisc., porównał w niedzielę TikTok do „cyfrowego fentanylu”, mówiąc „Meet the Press” NBC, że jego zdaniem zakaz aplikacji powinien zostać rozszerzony na cały kraj. „To bardzo uzależniające i destrukcyjne” – powiedział. – „Widzimy niepokojące dane o destrukcyjnym wpływie ciągłego korzystania z mediów społecznościowych, szczególnie wśród młodych mężczyzn i kobiet tutaj w Ameryce”.
Demaskator Facebooka, Frances Haugen, powiedziała w niedzielę, że ponieważ platformy mediów społecznościowych, takie jak TikTok, Twitter i YouTube, działają przy użyciu podobnych algorytmów, organy regulacyjne powinny przede wszystkim dążyć do zwiększenia przejrzystości w zakresie ich działania. Haugen powiedziała, że jej zdaniem większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, jak daleko w tyle są Stany Zjednoczone, jeśli chodzi o regulacje dotyczące mediów społecznościowych. „To tak, jakbyśmy wrócili do 1965 roku i nie mielibyśmy jeszcze przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa” – powiedziała NBC „Meet the Press”.
Kongresowi nie udało się uchwalić wielu najbardziej zdecydowanych ustaw dotyczących technologii w 2022 r., w tym przepisów antymonopolowych, które wymagałyby od sklepów z aplikacjami opracowanych przez Apple i Google udostępnienia programistom większej liczby opcji płatności oraz narzędzi prawnych, które podniosłyby poziom bezpieczeństwa dzieci w Internecie.
Kongres poczynił w 2022 roku większe postępy niż w przeszłości w kierunku stworzenia kompromisowego projektu ustawy dotyczącego krajowych standardów prywatności, ale wciąż to tylko mozaika przepisów stanowych określających sposób ochrony danych konsumentów.
Senator Amy Klobuchar, D-Minn, powiedziała, że istnieje ponadpartyjne poparcie dla wielu z tych ustaw, a wiele z nich trafiło do Senatu. Powiedziała jednak, że lobby technologiczne jest tak potężne, że projekty ustaw z „silnym, ponadpartyjnym wsparciem” mogą się rozpaść „w ciągu 24 godzin”. Klobuchar przyznała w niedzielę, że sytuacja z mediami społecznościowymi zmieni się tylko wtedy, gdy Amerykanie zdecydują, że mają dość. „Jesteśmy w tyle” – powiedziała NBC „Meet the Press”. – „Czas na rok 2023, niech to będzie nasze postanowienie, że w końcu uchwalimy jedną z tych ustaw”.