Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Koniec ery taniej siły roboczej – Polski rynek IT pisze nowy scenariusz, a rok 2024 to jeden z ciekawszych rozdziałów

Polski sektor IT dojrzewa niczym wyborne wino przechowywane w chłodnych piwnicach średniowiecznych kamienic. Wywołany wybuchem pandemii boom na natychmiastową cyfryzację dobiegł końca, jednak rynek nadal rośnie w dwucyfrowym tempie. Nie oznacza to braku stabilizacji. Jest ona widoczna przede wszystkim w obszarze fuzji i przejęć. Inwestorzy podejmują decyzje z większą rozwagą, koncentrując się na firmach oferujących długoterminową wartość i skalowalne modele biznesowe, a nie – szybkie zyski.

Według Fitch Solutions rok 2024 miał przynieść dwucyfrowy wzrost wartości polskiego rynku IT – o 19% rok do roku, do poziomu 140 mld złotych. Wszystko wskazuje na to, że prognoza okazała się trafna. O tym, że stagnacja nam nie grozi, świadczy m.in. liczba powstających przedsiębiorstw. Dane Dun & Bradstreet pokazują, że od stycznia do września 2024 roku na polskim rynku pojawiło się ponad 11 tys. nowych spółek informatycznych, najwięcej w Warszawie i Krakowie – miastach od lat uznawanych za największe technologiczne huby. Co ciekawe, część nowo powstałych firm koncentruje się na niszowych obszarach, których zastosowanie w biznesie wciąż się rozszerza. To m.in. automatyzacja i analityka danych oparta o sztuczną inteligencję.

– Jeszcze dekadę temu polskie firmy informatyczne uważane były głównie za zaplecze outsourcingowe. Dziś tworzą one dojrzałe środowisko biznesowe. Nie jesteśmy już miejscem, w którym międzynarodowi gracze szukają taniej siły roboczej. Polska stała się centrum innowacji i kolebką wysokomarżowych rozwiązań technologicznych – mówi Łukasz Czechowski, CEO People Trust, firmy specjalizującej się w rekrutacji programistów.

 

Zakupy? Tak, ale z głową

Bieżący rok upłynął pod znakiem stabilizacji w obszarze fuzji i przejęć. Z danych CMT Advisory wynika, że od początku stycznia do końca września 2024 r. przeprowadzono 21 transakcji – dokładnie tyle samo, co rok wcześniej. Zmieniła się jednak ich charakter i jakość. Zamiast nerwowych ruchów pojawiła się chłodna, analityczna kalkulacja. Inwestorzy stawiają na modele biznesowe zapewniające skalowalność i stały strumień przychodów. Zdecydowanym faworytem pozostaje model SaaS (Software as a Service).

Istotne wydarzenie na rynku IT miało miejsce pod sam koniec 2024 roku, kiedy DPS Software  – największy partner Dassault Systèmes w Polsce przejęła Cadsol Design Polska. W ten sposób spółka, specjalizująca się w rozwiązaniach klasy SOLIDWORKS oraz 3DEXPERIENCE, wzbogaciła swoją ofertę o narzędzia dla branży motoryzacyjnej i lotniczej, takie jak CATIA, DELMIA i SIMULIA, stając się również dystrybutorem robotów firmy Universal Robots.

– To kluczowy krok w kierunku stworzenia spójnej i komplementarnej oferty. Współpraca wszystkich spółek w ramach synergii pozwoli na sprostanie wymagającym potrzebom naszych klientów w obszarze usprawniania procesów produkcyjnych, projektowania czy zarządzania w nowoczesnym przedsiębiorstwiepowiedział Paweł Dziadosz, Prezes DPS Software.

 

Jedną z najgłośniejszych transakcji w 2024 roku było przejęcie Brand24 za kwotę 43 mln złotych przez Prowly, spółkę zależną amerykańskiego giganta SEMrush. Posunięcie można uznać za strategiczne, jako że Prowly –  platforma dla profesjonalistów public relations, ułatwiająca dystrybucję materiałów praoswy i kontakt z dziennikarzami – zyskała w ten sposób dostęp do technologii monitorowania mediów, uzupełniąc tym samym swoją ofertę. Jednak zdaniem założyciela Brand24 inwestycja w polski startup podyktowana był czymś zgoła innym.

– Mamy wspólne, ambitne plany stworzenia platformy dostarczającej wiedzę konsumencką, wnioski i rekomendacje dla marek z całego świata, szczególnie dla tych z Fortune 500, które już dziś licznie korzystają z produktów Semrush. Połączenie danych oferowanych przez Semrush i Brand24 otwiera przed nami niesamowite, nowe możliwości produktowenapisał na LinkedIn, Michał Sadowski, założyciel Brand24.

 

Kolejnym przykładem strategicznego przejęcia było nabycie 65 proc. udziałów w Profitroom przez fundusz MCI Digital Champions (MCI DC) za 190 mln zł. Inwestor, posiadający w swoim portfolio szereg spółek technologicznych i e-commerce, docenił poznańskiego dostawcę rozwiązań do zarządzania rezerwacjami w branży HoReCa za narzędzia poprawiające efektywność operacyjną hoteli. Ta transakcja doskonale ilustruje trend, w którym polskie firmy nie ograniczają się do roli dostawcy usług outsourcingowych, lecz oferują gotowe, premium rozwiązania w kluczowych segmentach cyfrowej transformacji.

Szerokim echem odbiła się również transakcja, w której Sygnity przejęło Sagra Technology – dostawcę rozwiązań analitycznych w modelu chmurowym – za 42,3 mln zł. Jak podkreślają twórcy raportu M&A Branża IT 2024,  była to jedna z kluczowych transakcji na polskim rynku IT w mijającym roku – i to nie tylko ze względu na jej skalę finansową. Przejęcie to ma doskonale ilustrować trzy główne trendy widoczne w ostatnich kwartałach: rosnącą rolę usług chmurowych i modelu SaaS w budowaniu przewagi konkurencyjnej, dążenie do dywersyfikacji przychodów opartej na subskrypcjach oraz poszukiwanie wartości w zaawansowanej analityce danych.

 

Powodów do dumy mamy coraz więcej

Polacy nie gęsi – też startupy mają i to o globalnych ambicjach. A niektóry z nich to nawet jednorożce. W tej kategorii znajduje się chociażby, działający w branży medtech DocPlanner. Oferuje on platformę do umawiania wizyt lekarskich i zarządzania grafikami w przychodniach i gabinetach lekarskich. Firma, znana w Polsce pod marką ZnanyLekarz, z powodzeniem funkcjonuje w kilkunastu krajach, łącząc pacjentów z lekarzami poprzez intuicyjne rozwiązania online. W 2024 DocPlanner skupił się na wprowadzaniu zaawansowanych rozwiązania opartych na sztucznej inteligencji (AI) w swoich platformach, takich jak ZnanyLekarz i MyDr EDM.

Vercom S.A. – dostawca usług komunikacyjnych w modelu CPaaS – na koniec trzeciego kwartału firma mogła pochwalić się 21-procentowym wzrostem bazy klientów, dobijając do poziomu 91,6 tys. Kluczowe wskaźniki finansowe również wystrzeliły w górę: w trzecim kwartale 2024 roku przychody poszybowały o 71% r/r do 145,1 mln zł. Za tymi liczbami stoi rosnący popyt na innowacyjne rozwiązania komunikacyjne, w tym przyspieszona adopcja technologii RCS. Podpisanie umowy z operatorem P4 oraz współpraca z takimi markami jak LPP, Jeronimo Martins, Media Expert, Ziaja, Wakacje.pl czy Home&You dodatkowo wzmacniają pozycję spółki, która już obsługuje klientów w ponad 40 krajach.

W podobnym duchu rozwija się Booksy. W 2024 r. polski jednorożec kontynuował podbój zagranicznych rynków, umacniając swoją pozycję lidera w branży beauty i wellness. Startup założony przez Stefana Batorego odnotował znaczący wzrost liczby użytkowników i partnerów biznesowych, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, takie jak wirtualne karty podarunkowe czy platforma Zakupy, która pozwala na zamawianie produktów bezpośrednio w aplikacji. Istotnym momentem w rozwoju firmy była inwestycja kanadyjskiego funduszu Inovia Capital pod koniec 2023 roku. Fundusz ten, o globalnym zasięgu i portfelu o wartości ponad 2,2 mld dolarów, działa w miastach takich jak Montreal, Toronto, Calgary, San Francisco i Londyn, wspierając rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw technologicznych.

Na uwagę zasługuje również Eleven Labs – rodzima firma z obszaru AI, specjalizująca się w syntezie mowy. Ich technologia generatywnej AI dla dźwięku, umożliwiająca tworzenie naturalnie brzmiących syntetycznych głosów, wzbudza zainteresowanie branży filmowej, gamingowej i edukacyjnej. Od momentu debiutu wersji beta, ElevenLabs w zaskakująco krótkim czasie zdobyło ponad milion użytkowników, co znacząco umocniło jej pozycję na rynku rozwiązań audio opartych na sztucznej inteligencji. W efekcie firma poszerzyła zakres badań nad głosem AI i opracowała AI Dubbing – narzędzie, które umożliwia przekład wypowiedzi dźwiękowych na inny język oraz konwersję materiałów audio i wideo aż na 30 różnych języków, zachowując przy tym indywidualne cechy oraz emocje głosu mówcy. Skuteczność i innowacyjność ElevenLabs zostały docenione nie tylko przez miliony użytkowników, lecz także przez inwestorów – w rundzie finansowania serii B do spółki trafiło 73 mln euro, co uczyniło ją pierwszym europejskim jednorożcem w obszarze generatywnej sztucznej inteligencji. Dodatkowo 41% przedsiębiorstw z listy Fortune 500, w tym renomowani wydawcy tacy jak Storytel, The Washington Post czy TheSoul Publishing, korzysta już z jej rozwiązań.

Pisząc o zagranicznych sukcesach, nie można pominąć wywodzącej się z Rzeszowa Asseco. Firma obsługuje banki, urzędy i instytucje publiczne w wielu krajach, przenikając do kluczowych segmentów infrastruktury cyfrowej. Obecnie 80% przychodów spółki generowanych jest poza Polską.

– Dynamiczny rozwój polskiego rynku IT i wynikająca z niego ekspansja rodzimych firm na rynki zagraniczne nie jest  odosobnionym zjawiskiem. To, co obserwujemy nad Wisłą, wpisuje się w szerszą ewolucję europejskiego ekosystemu cyfrowego. Od lat widać, że kapitał, know-how i talenty koncentrują się w coraz bardziej zróżnicowanych geograficznie punktach. Jednym z nich jest właśnie Polska, która umiejętnie wykorzystała szansę płynącą z postępującej decentralizacji. Teraz wszyscy czerpiemy z tego korzyści – kwituje Łukasz Czechowski, CEO People Trust

 

Jeszcze bliżej partnerów, jeszcze bliżej rynku – podkreśla w wywiadzie okładkowym Marcin Ruciński, Sales and Product Marketing Director w TD SYNNEX Poland