Koszty rekrutacji w IT rosną. Już aż 56% dużych polskich firm nie może znaleźć specjalistów

Ponad połowa dużych polskich firm (56%) boryka się z brakiem wykwalifikowanych pracowników IT, a 57% odnotowało wzrost kosztów rekrutacji i utrzymania specjalistów. Rozwój AI i nowych technologii przyspiesza zapotrzebowanie na kompetencje, których rynek nie dostarcza w wystarczającej liczbie – wynika z badania Scalo przeprowadzonego wśród 100 przedsiębiorstw zatrudniających minimum 250 pracowników.

Badanie „Deficyt kompetencji IT i sposoby jego przezwyciężania” zrealizowano w dniach 5–12 listopada 2025 roku wśród reprezentantów firm z wewnętrznymi działami IT, zajmujących stanowiska decyzyjne (CEO, CTO, CFO, decydenci IT, HR managerowie). Co trzecia duża firma (32%) odnotowała w ciągu ostatnich 12 miesięcy trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów na wymagane stanowiska. Anna Stanek, Head of Growth w Scalo, komentuje:

„Mimo ogólnie wysokiej podaży programistów na rynku, tylko niewielka grupa dysponuje kompetencjami, jakich obecnie pracodawcy potrzebują. Związane jest to z dynamicznym rozwojem technologii, który obserwujemy w ostatnich miesiącach. Prowadzi to do wzrostu kosztów zatrudnienia ekspertów, co jednocześnie dostarcza działom HR coraz większych wyzwań”.​

 

 

W obliczu braku skuteczności wewnętrznych działań rekrutacyjnych blisko połowa przedsiębiorców (45%) decyduje się na pozyskanie wymaganych kompetencji przez współpracę z zewnętrznym partnerem. Strategia ta przynosi efekty – sześć na dziesięć ankietowanych organizacji (60%) przyznaje, że outsourcing IT pomaga przezwyciężyć trudności w zatrudnieniu wykwalifikowanych pracowników. Dostawcy talentów dysponują gotową bazą konsultantów i deweloperów, dzięki czemu szybko obsadzają kluczowe stanowiska w strukturze klienta. Profesjonalni partnerzy oferują także Delivery Management – kompleksową obsługę biznesową wokół realizowanego projektu, co gwarantuje jakość wdrożenia nieosiągalną dla działów kadrowych działających samodzielnie. Outsourcing pozwala zachować elastyczność – po zakończeniu projektu zewnętrzny zespół można rozwiązać lub przekonfigurować bez dodatkowych kosztów.​

 

 

Model ten zyskuje na znaczeniu – 40% ankietowanych firm planuje zwiększyć korzystanie z outsourcingu w ciągu najbliższych dwóch lat.

„Wzrost zainteresowania outsourcingiem to w obecnych realiach naturalne zjawisko – nowe technologiczne szanse i wyzwania przydarzają się niemal co kilka miesięcy, a firmy zdają sobie sprawę, że nadążanie za każdą kolejną zmianą wymaga organizacyjnej zwinności. Kompetencja niezbędna dziś, jutro może okazać się drugo- lub trzeciorzędną względem potrzeb przyszłości” – dodaje Anna Stanek.

Badanie wskazuje, że polskie firmy stoją przed koniecznością redefinicji sposobu budowania zespołów technologicznych, a umiejętne łączenie zasobów wewnętrznych z zewnętrznym wsparciem ekspertów może stanowić klucz do utrzymania konkurencyjności w nadchodzących latach.​