KPMG: 62% Polaków obawia się o bezpieczeństwo danych bardziej niż pięć lat temu
Mija pięć lat od wprowadzenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). KPMG sprawdziło, jak obecnie Polacy oceniają bezpieczeństwo swoich danych osobowych.
Jak podaje KPMG w raporcie pt. „European Privacy Market Research 2023”* wynika, że 62% polskich respondentów niepokoi się o zabezpieczenie swoich danych bardziej niż przed wprowadzeniem RODO, a obawy te na tle innych pozostałych krajów są nieco większe (59%). Z kolei 60% respondentów z Polski uważa, że ochrona ich danych w kraju nie jest nadmierna, co kontrastuje ze średnią europejską równą 48% mających taką opinię.
„Wzrost ilości danych, ich różnorodność oraz szybki rozwój technologiczny sprawiają, że ochrona danych staje się coraz istotniejsza, a ryzyko naruszenia prywatności i bezpieczeństwa rośnie. Jednocześnie zauważalny jest wzrost świadomości obywateli Europy, w tym Polski, co do znaczenia ochrony prywatności. Ten trend potwierdza konieczność egzekwowania regulacji prawnych, które nie tylko istnieją na papierze, ale również zapewnią odpowiednie standardy wykorzystania danych. Rosnące znaczenie danych osobowych w nowoczesnym społeczeństwie wymaga podejmowania odpowiednich działań na poziomie regulacyjnym, społecznym oraz biznesowym. Przedstawione w raporcie trendy będą dotyczyć nie tylko konsumentów, lecz także przedsiębiorców, którzy, dbając o wysoki poziom bezpieczeństwa danych, budują zaufanie swoich klientów” – podkreśliła associate director, radca prawny w KPMG Law Magdalena Bęza, której słowa są cytowane w wynikach badania.
Niepokój wywołują m.in. algorytmy uczące się preferencji użytkowników przeglądających treści w socialmediach. Takie mechanizmy budzą obawy u 59% ankietowanych z Polski i 66% z Europy.
Ponadto, treści typu deepfake zostały uznane za zagrażające przez 76% badanych Polaków oraz przez 80% pozostałych Europejczyków. 71% respondentów badania KPMG czuje niepokój związany z podsłuchiwaniem przez asystentów głosowych.
W opinii respondentów z UE właściwe przetwarzanie danych osobowych powinno być głównie zadaniem banków (23%), instytucji państwowych (19%) oraz policji i sądów (19%). Co ciekawe tylko 13% respondentów twierdzi, że obdarza instytucje państwowe największym zaufaniem w tym zakresie. Europejczycy podkreslają największe zaufanie do banków oraz policji i sądownictwa (po 24% wskazań). Dostawcy usług opieki zdrowotnej zostali wymienieni przez 15% respondentów jako godni zaufania, a sprzedawcy detaliczni (2%) i media społecznościowe (3%) zajmują najniższe pozycje w rankingu.
Według omawianego raportu niewiele ponad połowa uczestników badania KPMG twierdzi, że jest ostrożna przy wprowadzaniu danych do chatbotów, takich jak ChatGPT, z obawy, że ich dane mogą być przechowywane i wykorzystywane do nieznanych celów. 80% respondentów obawia się dyskryminacji i nadużywania danych osobowych przez AI.
*W publikacji KPMG „European Privacy Market Research 2023” zebrano opinie mieszkańców osiemnastu krajów UE, w tym Polski.