Kryzys? Jaki kryzys? Kupujemy coraz droższe telefony. Rynek smartfonów klasy premium rośnie

Rynek smartfonów nie miał w 2023 roku najlepszych wyników. Jeśli spojrzymy nieco bardziej szczegółowo, odkryjemy, że owszem, nie kupujemy więcej smartfonów, za to zdecydowanie droższe modele. Premiumizacja w czasie kryzysu jest więc faktem.

Niepisana zasada wielu branż wskazuje, że w czasach kryzysu rośnie sprzedaż produktów premium. W 2023 roku, który z całą pewnością można nazwać kryzysowym, na świecie chętniej kupowano droższe smartfony.

Według Market Pulse Service firmy Counterpoint Research sprzedaż na globalnym rynku smartfonów premium (czyli takich, których cena hurtowa jest większa lub równa 600 USD) prawdopodobnie wzrosła w 2023 r. o 6% r/r. Warto pamiętać, że dzieje się to w czasie całościowego spadku sprzedaży na rynku smartfonów. Segment premium prawdopodobnie będzie obejmował blisko jedną czwartą globalnej sprzedaży smartfonów i będzie odpowiadał za 60% przychodów w 2023 r.

Analitycy wskazują, że przyczyną wzrostu popularności drogich smartfonów jest systematyczna zmiana znaczenia smartfona dla użytkownika. Twierdzą, że konsumenci są skłonni wydać więcej, aby otrzymać urządzenie wysokiej jakości, z którego będą mogli korzystać przez dłuższy czas. Jednocześnie podkreślają, że na wielu rynkach istotne jest aby korzystać z drogich smartfonów jako swoistego symbolu statusu.

Apple pozostaje niekwestionowanym liderem rynku premium. Jednak w porównaniu do roku 2022 jego udział w 2023 roku spadł. Dzieje się tak głównie za sprawą powrotu do gry  Huawei na rynku chińskim. Samsung zyskał także udziały dzięki swoim seriom S23 i Foldable. Urządzenia składane stały się również wyróżnikiem na rynku premium.

Jeśli chodzi o regiony, większość wzrostu światowego rynku premium w 2023 r. będzie napędzana przez Chiny, Europę Zachodnią, Indie oraz regiony Bliskiego Wschodu i Afryki (MEA). W Chinach, Indiach, MEA i Ameryce Łacińskiej prawdopodobnie padł w 2023 roku rekord sprzedaży na rynku premium, przy czym Indie są najszybciej rozwijającym się rynkiem premium na świecie. Ciekawostką jest to, że za rynku premium motorem wzrostu jest segment ultra-premium. Segment cenowy o wartości 1000 USD i więcej objął ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży na rynku premium w 2023 r.