Kwartalne przychody Alibaby przewyższają prognozy
Chiński Alibaba Group Holding odnotował w czwartek największy kwartalny wzrost przychodów od prawie dwóch lat, ponieważ jego krajowa jednostka e-commerce koncentruje się na tanich produktach, aby przyciągnąć konsumentów w trudnym środowisku gospodarczym.
Jak podaje Reuters, Przychody w pierwszym kwartale do końca czerwca były wspierane przez ożywienie zakupów konsumenckich na platformach Alibaba Taobao i Tmall, częściowo wzmocnione przez czerwcowy festiwal zakupów 618, drugie co do wielkości wydarzenie zakupowe online w Chinach.
Zysk netto Alibaby wzrósł o 51% rok do roku. Najnowsze dane dotyczące przychodów wskazują na poprawę z płaskiego wzrostu do 3% w ciągu ostatnich czterech kwartałów.
Chiński gigant handlu elektronicznego odnotował przychody w pierwszym kwartale w wysokości 234,16 mld juanów (32,29 mld USD), co stanowi wzrost o 14% w stosunku do kwartału poprzedniego roku, w którym został dotknięty surowymi blokadami związanymi z pandemią. Według danych Refinitiv liczba ta przewyższyła szacunki analityków na 224,92 miliarda juanów. Akcje spółki notowane na giełdzie w USA wzrosły aż o 5,6% do 100,1 USD we wczesnej fazie handlu.
Równocześnie narastają obawy o chińską gospodarkę, która osłabła po początkowym szybkim ożywieniu po zniesieniu ograniczeń związanych z COVID pod koniec ubiegłego roku.
W środę Chiny poinformowały, że w lipcu doszło do deflacji na poziomie cen konsumpcyjnych – oczekuje się, że sytuacja ta jeszcze bardziej wpłynie na chęć kupujących do wydawania pieniędzy.
Ostatnio wzrosła konkurencja ze strony rywali znanych z oferowania tanich produktów, takich jak PDD Holdings, Pinduoduo i Douyin firmy ByteDance, chińskiej wersji TikToka, które stanowią poważne wyzwanie dla Alibaby.
W odpowiedzi na tę sytuację Trudy Dai, dyrektor generalny Taobao i Tmall Group, powiedziała, że Alibaba zainwestuje więcej, aby przyciągnąć konsumentów szukających okazji, zwłaszcza młodych ludzi, ludzi starszych i kupujących z chińskich miast niższego rzędu.
„Nasza bitwa o opłacalność będzie kontynuowana i będzie obszarem dużych inwestycji” – powiedziała Dai.
Jako jeden ze wskaźników poprawy wymieniono 6,5-procentowy wzrost liczby aktywnych użytkowników dziennie w czerwcu dla aplikacji Taobao – która ma tendencję do sprzedawania tańszych towarów niż zdominowany przez markę Tmall. Sprzedaż w Cloud Intelligence Group, głównym motorze wzrostu poza handlem elektronicznym, odnotowała najmniejszy wzrost przychodów spośród sześciu jednostek biznesowych grupy, wynoszący 4%, ale bazowy zysk oddziału wzrósł ponad dwukrotnie, ponieważ jego narzędzie do współpracy w miejscu pracy, Dingtalk, pomogło zredukować koszty. Było to ostatnie ogłoszenie o zarobkach pod rządami Zhanga, który we wrześniu zrezygnuje ze swoich ról, aby skupić się na kierowaniu działem chmury.
Oczekuje się, że jednostka chmurowa wkrótce będzie starała się o IPO, a Alibaba w maju powiedział, że wydzieli oddział, aby przeprowadzić IPO w ciągu 12 miesięcy. Rola dyrektora generalnego zostanie przekazana Eddiemu Yongmingowi Wu, prezesowi Taobao i Tmall Group Alibaba, podczas gdy wiceprezes wykonawczy Joseph Tsai przejmie stanowisko przewodniczącego.