Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kwietniowe dane sprzedażowe Tesli wyglądają dramatycznie

Tesla Elon Musk

Nowe dane z pięciu europejskich rynków wskazują na dramatyczny spadek sprzedaży Tesli. W kluczowych krajach przyjaznych elektromobilności zanotowano dwucyfrowe spadki, a eksperci zastanawiają się, czy firma Elona Muska będzie się w stanie podnieść z tej zapaści.

 

Kwiecień katastrofą dla Tesli w Europie

Tesla znalazła się w poważnym kryzysie na europejskim rynku. Najnowsze dane z Francji, Szwecji, Holandii, Szwajcarii i Norwegii pokazują wyraźny regres. W czterech z pięciu krajów firma zanotowała ponad 50% spadki sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wyjątek stanowi Norwegia – jedyny rynek, gdzie Tesla odnotowała wzrost o 12%, osiągając 976 rejestracji.

Dane są alarmujące:

  • Francja: spadek o 59% do 863 sztuk
  • Szwecja: spadek o 81% do zaledwie 203 pojazdów – w tle spór ze związkiem IF Metall
  • Holandia: spadek o 74% do 382 sztuk
  • Szwajcaria: spadek o 50% do 227 aut

W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku Tesla „zarejestrowała” łącznie 19 771 pojazdów w tych pięciu krajach. To liczba odpowiadająca mniej więcej dwóm tygodniom sprzedaży w Chinach – rynku znacznie bardziej konkurencyjnym i rozwiniętym pod względem elektromobilności.

 

Cień „Junipera” i rysa na wizerunku

Eksperci wskazują, że część problemów może być związana z wprowadzeniem nowej wersji Modelu Y – tzw. wersji „Juniper” – której produkcja ruszyła po lutowej przerwie technologicznej we wszystkich fabrykach Tesli. Model Y odpowiada za ok. 2/3 całkowitej sprzedaży Tesli, więc każda luka w dostawach ma zauważalne konsekwencje.

Jednak trudno przypisać całość zapaści tylko przestojom produkcyjnym. Model Y nie odzyskał jeszcze zainteresowania na europejskich rynkach, a Tesla – mimo korzystnych warunków: rozwiniętej infrastruktury ładowania, zamożnych konsumentów i wysokiej penetracji EV – przegrywa z konkurencją.

 

 

Dodatkowym problemem jest malejące zaufanie do samego Elona Muska. Jego kontrowersyjne wypowiedzi i aktywność polityczna – m.in. poparcie skrajnie prawicowej partii AfD w Niemczech czy obrona angielskiego nacjonalisty Tommy’ego Robinsona – mogą wpływać na postrzeganie marki jako całości. Wizerunek Tesli jako postępowej i „zielonej” firmy kłóci się z narracjami, które Musk promuje w Europie.

 

Oczekiwanie na dane z Niemiec i Wielkiej Brytanii

Wciąż brakuje danych z dwóch największych rynków w Europie: Niemiec i Wielkiej Brytanii. To właśnie tam Tesla mogłaby potencjalnie zrównoważyć część strat. Jednak biorąc pod uwagę trend z innych krajów, nadzieje na pozytywny wynik są mizerne.

Branża motoryzacyjna w Europie przechodzi transformację, w której Tesla przestaje być liderem. Rośnie konkurencja ze strony marek europejskich (jak Volkswagen, Renault, Mercedes) i chińskich (BYD, Nio), które oferują porównywalne technologie przy często niższych cenach i mniejszym ciężarze ideologicznym.