Lenovo podało kwartalne wyniki finansowe, które przy trudnej sytuacji na rynku, prezentują się zaskakująco dobrze

Lenovo Group ogłosiło wyniki za trzeci kwartał, odnotowując przychody w wysokości 15,3 mld USD i zysk netto w wysokości 437 mln USD. Aktualna sytuacja na rynku nie sprzyja biznesowi żadnego z producentów komputerów. Lenovo także zaliczyło spadki rok-do-roku, ale mówimy tu o porównaniu bardzo różnych epok – rok wcześniej sprzedaż wciąż napędzała pandemiczna potrzeba pracy zdalnej oraz optymistyczne przewidywania firm i użytkowników indywidualnych.

W omawianym kwartale natomiast mieliśmy już zupełnie inne realia: wojnę w Ukrainie, hamujące sprzedaż czynniki takie jak inflacja i spadek realnych dochodów wielu społeczeństw. Firma badawcza Gartner poinformowała w zeszłym miesiącu, że dostawy komputerów osobistych i telefonów komórkowych prawdopodobnie spadną drugi rok z rzędu w 2023 r. W tym roku dostawy komputerów prawdopodobnie spadną o 6,8% po spadku o 16% w 2022 r., powiedział Gartner.

Wyniki za trzeci kwartał roku finansowego 2022/2023 dla całej Grupy Lenovo wyglądają następująco:

 

Przychody Grupy spadły o 24%, z ponad 20 do niemal 15,3 mld USD. Zysk netto to natomiast spadek o 32% – do 437 mln USD – co oznacza zysk 3,65 USD na akcję. Firma, która już kilka lat temu postawiła na dywersyfikację sektorów rynku, deklaruje, że w omawianym kwartale przychody z działalności niezwiązanej z komputerami PC osiągnęły wysoki poziom 41%. To zaskakująco dużo, ale wyraźnie wskazuje, że Lenovo dobrze przygotowało się na „chude” miesiące.

Producent podkreśla także, że rentowność pozostała solidna, ponieważ zdywersyfikowane motory napędowe wzrostu Lenovo w ramach Solutions and Services Group (SSG) oraz Infrastructure Solutions Group (ISG) zwiększyły przychody do rekordowych poziomów 1,8 mld USD i 2,9 mld USD odpowiednio o 23% i 48% rok do roku. Wszystkie główne grupy biznesowe odnotowały zysk operacyjny już piąty kwartał z rzędu.

Jednocześnie, firma przypomina w swoim komunikacie, że globalne trendy cyfryzacji i inteligentnej transformacji nadal przyspieszają, a wydatki na IT mają powrócić do umiarkowanego tempa wzrostu w perspektywie średnio- i długoterminowej. W sektorze komputerów osobistych rzeczywisty popyt, odzwierciedlony w danych dotyczących aktywacji w 2022 r., jest znacznie lepszy niż wskazują dane dotyczące dostaw w branży, ponieważ kanał zużywa nadwyżki zapasów. Grupa spodziewa się, że wzrost rok do roku zostanie wznowiony w drugiej połowie roku kalendarzowego, a popyt ze strony użytkowników końcowych będzie wyższy niż poziom sprzed Covid-19.

 

„Dzisiejsze solidne wyniki pokazują, że nasza strategia transformacji opartej na usługach przynosi efekty.” – powiedział Yuanqing Yang, CEO Grupy Lenovo. – „Nasze zdywersyfikowane motory wzrostu w biznesie niezwiązanym z komputerami PC stanowią obecnie ponad 40% przychodów naszej grupy i zapewniają solidną rentowność. Pomimo złożonego środowiska makro utrzymaliśmy pozycję lidera na rynku komputerów osobistych. Jestem przekonany, że nasza jasna strategia, odporność operacyjna, dobra płynność i ciągłe inwestycje w innowacje zapewnią nam długoterminowy zrównoważony wzrost i lepszą rentowność”.

 

Lenovo zamierza obniżyć swoje wydatki operacyjne o około 150 mln USD, aby osiągnąć średnioterminowy cel podwojenia marży netto, dodał dyrektor finansowy Wong Wai Ming. Dyrektor nie wyjaśnił przy tym, czy wiązałoby się to ze zwolnieniami. Patrząc na działania rywali firmy, takich jak Dell i HP, nietrudno domyślić się, że może to być część planu obniżania wydatków. Obaj amerykańscy producenci dokonują właśnie pokaźnych zwolnień: Dell zapowiedział, że zlikwiduje około 6650 miejsc pracy, czyli 5% swojej globalnej siły roboczej, podczas gdy HP spodziewa się redukcji do 6000 miejsc pracy do końca roku podatkowego 2025, czyli około 12% swojej globalnej siły roboczej.

 

Rekordowe ISE 2023! Tegoroczna najlepsza w historii.