LENOVO publikuje wyniki za pierwszy kwartał roku finansowego 2017/18 – Stabilne wyniki i kontynuacja dynamicznego rozwoju.
Przekształcenia Lenovo wynikające z trójfalowej strategii firmy przyniosły kolejne pozytywne wyniki w pierwszym kwartale. Firma uzyskała solidną rentowność w swoich podstawowych dziedzinach działalności — komputerów PC i urządzeń inteligentnych (PCSD), a także zwiększenie obrotów i zysków w docelowych obszarach wzrostu, takich jak centra danych i urządzenia mobilne. Dzięki nowym inwestycjom w personel i produkty Data Center Group (DCG) Lenovo wprowadziła na rynek najwszechstronniejszą ofertę w swojej historii, w tym nowe linie produktów ThinkSystem i ThinkAgile, a także rozbudowała swój kompleksowy dział sprzedaży. Mobile Business Group Lenovo również wprowadziła na rynek nowe produkty ze sztandarowym Moto Z2 Force dostępnym u wszystkich dużych operatorów w USA, a także zintensyfikowała działania brandingowe na całym świecie.
- Dział PC i urządzeń inteligentnych (PCSD) utrzymał przodującą w branży rentowność — średnia jednostkowa cena sprzedaży PCSD wzrosła o 7,8% w ujęciu rok do roku
- Dział centrów danych wprowadził najwszechstronniejszą w swojej historii ofertę nowych produktów obejmującą nowe linie ThinkSystem i ThinkAgile; obroty wzrosły o 14,2% w ujęciu kwartał do kwartału w Europie i Ameryce Północnej
- Dział urządzeń mobilnych wprowadził na rynek najnowocześniejsze telefony, w tym Z2 Force, dostępne u wszystkich dużych operatorów w USA; obroty wzrosły o 2,4% w ujęciu rok do roku, a marża zysku przed opodatkowaniem wzrosła o 2,2 pkt.
- Przychody wyniosły 10 mld USD — czyli utrzymały się na tym samym poziomie w ujęciu rok do roku, ale wzrosły o 4,5% w ujęciu kwartał do kwartału
- Zysk operacyjny wzrósł o 110 mln USD w ujęciu kwartał do kwartału, a strata netto wyniosła 72 mln USD
- Podstawowa strata na jedną akcję wyniosła 0,66 centa USD czyli 5,15 centa hongkońskiego
„W pierwszym kwartale tego roku finansowego uzyskaliśmy stabilne wyniki dzięki zaangażowaniu w realizację naszej trójfalowej strategii. Utrzymaliśmy największą w branży rentowność w segmencie PC, zbudowaliśmy fundamenty działalności w segmencie mobilnym i centrów danych, a także poczyniliśmy kolejne inwestycje w segmentach „Urządzenie + Chmura” i „Infrastruktura + Chmura” z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „Poczyniliśmy solidne postępy na wszystkich kierunkach naszej strategii. Szczególną poprawę odnotowała grupa MBG i jest na dobrej drodze do osiągnięcia progu rentowności w drugiej połowie tego roku finansowego. Wysokim rozwojem może też pochwalić się DCG. Oba nasze nowe motory rozwoju nabierają rozpędu, dzięki czemu spodziewamy się wkrótce stabilnych, wysokich wyników”.
W pierwszym kwartale roku finansowego zakończonego 30 czerwca 2017 r. kwartalne obroty Lenovo wyniosły 10 mld USD, czyli tyle samo co w analogicznym okresie w roku ubiegłym, ale stanowi to wzrost w ujęciu kwartał do kwartału o 4,5%. Straty przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale wyniosły 69 mln USD, a strata netto sięgnęła 72 mln USD. Zysk operacyjny wzrósł o 110 mln USD w ujęciu kwartał do kwartału. Zysk brutto firmy za pierwszy kwartał roku finansowego zmniejszył się o 11 procent w ujęciu rok do roku do poziomu 1,4 mld USD, ale utrzymał się na tym samym poziomie w ujęciu kwartał do kwartału, a marża brutto wyniosła 13,6%. Podstawowa strata na akcję za ten kwartał wyniosła 0,66 centa USA, czyli 5,15 centa hongkońskiego.
Firma Lenovo wprowadziła strategię trójfalową polegającą na równoważeniu wzrostu i zysków segmentu PCSD, przyspieszeniu motorów rozwoju DCG i MBG, a także na inwestowaniu w obszary pozasprzętowe, aby dostosować się do obecnej dynamiki rynku i zapewnić sobie odpowiednią pozycję do rentownego rozwoju w dłuższej perspektywie czasowej. Lenovo inwestuje w podstawowe technologie i platformy nowej generacji, które pomogą klientom w przechodzeniu do epoki inteligentnego Internetu, w której wszystkie urządzenia inteligentne będą łączyć się z chmurą i korzystać ze sztucznej inteligencji. Lenovo koncentruje się na nowych technologiach w ramach strategii „Urządzenie + Chmura”, a Lenovo Capital and Investment Group (LCIG), dostawca rozwiązań IoT, osiągnęła w pierwszym kwartale kamień milowy — 3 miliony użytkowników globalnej platformy API. W ramach dalszego rozwoju ekosystemu Lenovo liczba użytkowników LenovoID (unikatowego identyfikatora użytkowników dostępnych bezpośrednio za pośrednictwem różnych urządzeń Lenovo) osiągnęła w pierwszym kwartale 225 mln. Postępy Lenovo w segmentach pozasprzętowych, takich jak oprogramowanie, usługi i big data, już teraz przynoszą pozytywne wyniki i przyciągają do firmy nowych klientów.
Na trzeciej dorocznej konferencji Tech World, która odbyła się w zeszłym miesiącu w Szanghaju, firma Lenovo zaprezentowała kilka nowych produktów konsumenckich i biznesowych, takich jak technologia do noszenia na sobie SmartVest oraz okulary daystAR przydatne m.in. w zastosowaniach przemysłowych. Firma Lenovo zapowiedziała także inwestycje o wartości 1,2 mld USD w działania badawczo-rozwojowe w dziedzinie sztucznej inteligencji oraz prace nad inteligentnymi rozwiązaniami i partnerstwo z innymi podmiotami w sektorze produkcyjnym, opieki medycznej i transportu.
Wyniki działów
Dział PC and Smart Devices (PCSD) oferujący komputery PC, tablety i urządzenia inteligentne, zwiększył średnią cenę sprzedaży komputerów PC i tabletów o 7,8% w ujęciu rok do roku, co oznacza, że klientów przyciągają bardziej innowacyjne produkty Lenovo wyższej klasy. Pomimo niedoboru części w całej branży, który skutkuje wzrost cen, firma Lenovo utrzymała swoją przodującą w branży rentowność. Obroty PCSD wyniosły 7 mld USD, co oznacza niezmieniony poziom w ujęciu rok do roku. W ujęciu kwartał do kwartału obroty PCSD wzrosły jednak o 4,8%. Dochód przed opodatkowaniem wyniósł 291 mln USD, a marża zysku przed opodatkowaniem spadła do 4,2%, głównie ze względu na wzrost części w całej branży. Segment PC Lenovo w pierwszym kwartale odnotował wzrost udziału w rynku w regionie Azji i Pacyfiku, Europy i Ameryki Łacińskiej, a w skali globalnej dostarczył 12,4 mln sztuk. W Chinach, gdzie Lenovo nadal cieszy się niemal 36-procentowym udziałem w rynku, firma mianowała nowego, silnego i zorientowanego na konsumentów szefa PCSD. Także w USA dział PCSD ma nowe kierownictwo, którego zadaniem jest zwiększenie sprzedaży wobec dotychczasowej stagnacji.
Dział Mobile Business Group (MBG) produkujący smartfony marki Moto i Lenovo odnotował zachęcający wzrost przychodów poza Chinami do poziomu 1,7 mld USD, czyli o 7,6% w ujęciu rok do roku. O ciągłym wzroście Firmy w tym segmencie świadczy osiągnięcie zapowiadanego celu sprzedaży trzech milionów smartfonów Moto Z w ciągu pierwszych 12 miesięcy. Już drugi kwartał z rzędu MBG zwiększa przychody i rentowność. Obroty wzrosły o dwa procent w ujęciu rok do roku do poziomu 1,7 mld USD, a marża zysku przed opodatkowaniem wzrosła o 2,2 punktu w tym samym okresie. Sprzedaż 11 milionów smartfonów w pierwszym kwartale zaowocowała rozwojem o 12,3% w ujęciu rok do roku poza Chinami, na co złożył się znaczny wzrost w Europie Zachodniej (o 137%) i w Ameryce Łacińskiej (o 56%) w ujęciu rok do roku.
Dział Data Center Group (DCG) Lenovo oferujący serwery, pamięć masową, oprogramowanie i usługi, kontynuował przekształcenia, które pomogą w zwiększeniu konkurencyjności DCG w dłuższej perspektywie czasowej. Obejmują one wzmacnianie zespołów sprzedaży, inwestycje w kanał dystrybucji, modernizację linii produktowych, budowę strategii markowej oraz poszerzanie grona partnerów. Działania te przyczyniły się do stabilizacji działalności poza Chinami w pierwszym kwartale, a obroty w ujęciu kwartał do kwartału wzrosły o 14%. Szczególnie pomyślny wzrost przychodów w ujęciu rok do roku firma odnotowała w Europie Zachodniej (o 11%) i Ameryce Północnej (o 8%), a w ujęciu kwartalnym wzrost ten wyniósł odpowiednio 22% i 19%. W obu regionach nowe kierownictwo, zrestrukturyzowane działy sprzedaży oraz nowe produkty zaczynają przynosić oczekiwane korzyści. Spodziewamy się poszerzenia tego trendu także w innych regionach, w tym w Chinach, dzięki ogólnoświatowym przekształceniom DCG. Kolejnym pozytywnym wynikiem DCG był także wzrost marży zysku przed opodatkowaniem o 1,7 pkt. w ujęciu kwartał do kwartału. Oprócz tych wskaźników finansowych dział DCG ustanowił 42 światowe rekordy w testach porównawczych nowej platformy Intel — więcej niż jakikolwiek konkurent. Lenovo jest też nadal najszybciej rozwijającym się na świecie dostawcą rozwiązań superkomputerowych. W Chinach zajmuje w tej dziedzinie pierwsze miejsce, a pod nowym kierownictwem zdobył prestiżowego klienta — Uniwersytet Pekiński.