Solidny wzrost dochodów, Lenovo niekwestionowanym światowy liderem wśród producentów komputerów PC, Motorola przekracza próg rentowności operacyjnej – Wyniki finansowe Q2 FY2018_19
Grupa Lenovo, poinformowała dzisiaj o swoich wynikach za drugi kwartał roku finansowego zakończony 30 września 2018 r. Już trzeci kwartał z rzędu Lenovo osiąga solidny, dwucyfrowy wzrost obrotów w ujęciu rok do roku. Przychody grupy sięgnęły 13,4 mld USD, co oznacza wzrost o 14% w ujęciu rok do roku (18% r/r bez uwzględnienia wpływu kursów walut) i najwyższy poziom przychodów kwartalnych w ciągu niemal czterech lat. Firma poinformowała też o osiągnięciu już drugi kwartał z rzędu solidnych zysków przed opodatkowaniem w wysokości 213 mln USD, czyli sześć razy więcej niż w poprzednim roku (+178 mln USD), na co wpłynęły wyższe zyski wszystkich działów.
- Przychody za II kwartał wzrosły o 14% do poziomu 13,4 mld USD — był to największy kwartalny wzrost przychodów w ciągu niemal czterech lat, a także trzeci z rzędu dwucyfrowy wzrost kwartalny r/r.
- Zysk przed opodatkowaniem w II kwartale wyniósł 213 mln USD, co oznacza wzrost o 89% w porównaniu z poprzednim kwartałem i o ponad 503% (+178 mln USD) r/r, przy czym wzrost zysków odnotowały wszystkie działy firmy.
- Wszystkie działy mogą się pochwalić znacznymi osiągnięciami
W drugim kwartale roku finansowego zysk przypadający na akcjonariuszy Lenovo wzrósł do 168 mln USD, o 91 mln USD w porównaniu z ubiegłym kwartałem i o 29 mln USD w ujęciu rok do roku. Podstawowy zysk na akcję w drugim kwartale roku finansowego wyniósł 1,41 centa USA, czyli 11,06 centa hongkońskiego. Rada Dyrektorów Lenovo ustaliła zaliczkę na poczet dywidendy w wysokości 6,0 centów hongkońskich za akcję.
„Ogłoszone dziś wyniki świadczą o tym, że strategia inteligentnej transformacji Lenovo nieustannie sprzyja zwiększaniu zarówno przychodów, jak i rentowności firmy. Liczby nie odzwierciedlają jednak całego potencjału naszej firmy. Jestem dumny z realizacji naszej strategii przekształceń oraz osiągania rentowności. Bez wątpienia jest to dla Lenovo okres solidnego, trwałego wzrostu i jestem przekonany, że nasza jasna misja, strategia oraz zdolności do jej realizacji będą przynosić jeszcze lepsze wyniki w kolejnych kwartałach” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i CEO Lenovo.
Omówienie wyników grup
W II kwartale roku finansowego 2018/2019 firma Lenovo kontynuowała nową fazę rozwoju zgodnie ze strategią inteligentnej transformacji, zawdzięczając to finansowej dyscyplinie, efektywności operacyjnej, a także coraz dłuższej liście innowacji technologicznych we wszystkich działach. Zdecydowane działania z poprzednich kwartałów związane z restrukturyzacją działów i nowymi możliwościami zwiększania efektywności zaczynają już wywierać istotny, korzystny wpływ na wyniki. W omawianym kwartale kluczowe działy Lenovo wykazały znaczący wzrost oraz mocną pozycję na rynku:
Intelligent Devices Group
wykorzystuje synergię wspólnych platform i zasobów, dzięki czemu osiągnęła solidny wzrost przychodów o 10% w ujęciu rok do roku, na poziomie 11,84 mld USD.
PC and Smart Devices (PCSD)
- Dział PC and Smart Devices przekroczył próg przychodów w wysokości 10 mld USD i powrócił jako niekwestionowany światowy lider na 1. miejsce wśród producentów komputerów PC, z udziałem w rynku na poziomie 23,7%*.
W omawianym kwartale dział PC and Smart Devices (PCSD) w strukturze IDG uzyskał przychody w wysokości 10,2 mld USD, co oznacza wzrost o 18% r/r. Tym samym dział ten po raz pierwszy przekroczył próg przychodów w wysokości 10 mld USD. Lenovo jest obecnie nie tylko niekwestionowanym liderem światowym pod względem sprzedaży PC z rekordowym udziałem w rynku 23,7%, ale też nadal osiąga najwyższą w branży, 5-procentową rentowność. W omawianym kwartale odnotowano dalszy, solidny, dwucyfrowy wzrost wysokorozwojowych segmentów, takich jak sprzęt dla graczy Legion, stacje robocze ThinkStation oraz smukłe i lekkie urządzenia Yoga, ThinkPad oraz IdeaPad, co stanowi dobrą podstawę do zwiększania wolumenu, przychodów i zysków w przyszłości. Dział kontynuuje pomyślną realizację wizji inteligentnej transformacji, wprowadzając na rynek innowacyjne produkty Smart IoT (Lenovo Smart Home Essentials), po wprowadzonym na rynek kilka miesięcy wcześniej ekranie Lenovo Smart Display.
Mobile Business Group (MBG)
- Dział Mobile Business Group osiągnął na całym świecie próg rentowności operacyjnej Motoroli
Dział Mobile Business Group w strukturach IDG również odnotował dalszą znaczną poprawę wyników w II kwartale. Sukces ten zawdzięcza strategii osiągania rentowności, w ramach której dział koncentruje się na zmniejszaniu wydatków, upraszczaniu oferty produktów oraz najbardziej dochodowych rynkach. W omawianym kwartale dział osiągnął istotny kamień milowy — globalny próg rentowności operacyjnej Motoroli — redukując wydatki operacyjne o 175 mln USD w porównaniu z II kwartałem w zeszłym roku. Warto szczególnie zwrócić uwagę na gwałtowny wzrost dostaw w Ameryce Północnej w ciągu tego kwartału — o 53,4% w porównaniu z II kwartałem w zeszłym roku. Dział uzyskał także wyższe marże. W regionie Ameryki Łacińskiej Lenovo plasuje się na 2. miejscu i w omawianym kwartale dział uzyskiwał nadal coraz większe przychody. Przychody, a także wolumen i rentowność znacznie wzrosły także w Chinach (odpowiednio o 84,6%, 279,4% i 25,2%).
Lenovo Data Center Group (DCG)
- Data Center Group rozwija się najszybciej spośród trzech największych dostawców serwerów x86**
Lenovo już piąty kwartał z rzędu osiąga coraz większe zyski (dochód przed opodatkowaniem wzrósł o 9,5% r/r) wraz z 58-procentowym wzrostem przychodów r/r do poziomu 1,5 mld USD. Innowacyjność Lenovo nie ogranicza się do rozwiązań wprowadzanych na rynek, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań hiperskalowych i infrastruktury definiowanej programowo (SDI), ale obejmuje też sposób wprowadzania tych technologii na rynek. Strategiczna współpraca z kluczowymi partnerami, np. zapowiedziane we wrześniu partnerstwo z NetApp, znacznie zwiększyły rynkowy zasięg Lenovo w segmencie pamięci masowej i zarządzania danymi. W segmencie rozwiązań hiperskalowych firma kontynuowała trzycyfrowy wzrost w ujęciu rok do roku, a przychody w segmencie SDI zwiększyły się o 150% — tym samym dział już siódmy kwartał z rzędu może się pochwalić wzrostem przekraczającym 100%. Dynamice rozwoju działu sprzyjał trzycyfrowy wzrost przychodów w Ameryce Północnej oraz dwucyfrowy w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu, w Chinach oraz w regionie Azji i Pacyfiku. We wszystkich regionach poprawiła się też rentowność.
* IDC CY2018 Q3 Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker
** IDC CY2018 Q2 X86 Server Final Historical
GRUPA LENOVO
PODSUMOWANIE WYNIKÓW FINANSOWYCH
Za kwartał roku finansowego zakończony 30 września 2018 r.
(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)
II kw. 18/19 | II kw. 17/18 | ZMIANA ROK DO ROKU | ||
Przychody | 13 380 | 11 761 | 14% | |
Zysk brutto | 1794 | 1613 | 11% | |
Marża zysku brutto | 13,4% | 13,7% | 0,3 pkt | |
Koszty operacyjne | (1504) | (1525) | (1%) | |
Stosunek kosztów do przychodów | 11,2% | 13,0% | 1,7 pkt | |
Zysk operacyjny | 290 | 88 | 230% | |
Inne koszty pozaoperacyjne | (77) | (53) | 46% | |
Dochód przed opodatkowaniem | 213 | 35 | 503% | |
Opodatkowanie | (40) | 118 | N/D | |
Zysk za okres | 173 | 153 | 13% | |
Udziały niedające kontroli | (5) | (14) | (64%) | |
Zysk przypadający na akcjonariuszy | 168 | 139 | 21% | |
Zysk na akcję (centy USA) Podstawowy Rozwodniony | 1,41 1,40 | 1,26 1,26 | 0,15 0,14 |