Lenovo zdobywcą 21 nagród Red Dot Design Award za design produktów. Inspirujące wzornictwo produktów – od konceptu do produkcji.

Lenovo i Motorola to marki, które mają w swoim dorobku imponujące osiągnięcia w dziedzinie designu. Firma stara się opracowywać produkty odpowiadające gustom użytkowników na całym świecie – od klasycznego wzornictwa ThinkPada w stylu pudełka na bento – po elegancką, modułową konstrukcję smartfona Moto Z. To podejście do projektowania produktów jest konsekwentnie kontynuowane i zaowocowało najnowszymi wyróżnieniami prestiżową nagrodą Red Dot Award: Product Design 2017, przyznawaną przez niemiecką grupę Red Dot. Po raz pierwszy, firma otrzymała 11 nagród za produkty, które są zupełnie różne, ale łączy je takie samo podejście do projektowania. Również Chicago Athenaeum Muzeum Architektury i Wzornictwa przyznało 10 nagród GOOD DESIGN 2016 dla produktów z segmentu PC.

 

Laureaci nagród Red Dot Design Award – David Hill z Lenovo i Ruben Castano, dyrektor wykonawczy CXD Motorola w Ameryce Północnej i Południowej opowiedzieli o swoich doświadczeniach w projektowaniu nowych produktów nagradzanych na całym świecie.

 

Inspiracja do tworzenia nowych produktów

David Hill: Myślę, że większość projektantów zgodzi się z tym, że ma ona trzy źródła. Po pierwsze – klient. owi nadajemy najważniejszą rolę w każdym aspekcie naszej pracy, zadając sobie pytanie, czy nasz produkt pomoże mu robić coś lepiej, czy coś ułatwi? Zaczynamy od określenia potrzeb klienta – czy zależy mu na funkcjonalności, wymiarach, płaskiej i lekkiej konstrukcji itp. Warto pamiętać, że potrzeby nie zawsze mają charakter użytkowy. Czasami liczy się estetyka. Dlatego właśnie sprawdza się klasyczne podejście do projektowania. Zastanawiamy się nad formą i funkcjonalnością, bo w dobrym wzornictwie chodzi o to, by produkt lepiej wyglądał i działał. Każdy element wzornictwa ma swoje zastosowanie, podobnie jak pręgi na tygrysim futrze, które pomagają mu maskować się podczas polowania.

Drugim źródłem inspiracji jest upraszczanie złożonych zadań dzięki przemyślanemu projektowi produktu. Łatwo to powiedzieć, ale dużo trudniej zrobić. Użyteczność konstrukcji wymaga dbałości o każdy szczegół, czyli w naszym przypadku pomiarów odległości klawiszy lub poziomu hałasu wentylatorów. Dobre wzornictwo zwraca uwagę trwałą autentycznością. Moim zdaniem ThinkPad nie zestarzał się w ciągu swojej niemal 25-letniej historii. Jego wzornictwo stopniowo się zmienia, ale zachowuje te elementy, z których ThinkPad słynie i które stanowią o jego funkcjonalności do tego stopnia, że można go rozpoznać nawet bez logo — podobnie jak samochód.

Inspiracja we wzornictwie ma też aspekt emocjonalny. Najlepsze produkty budzą emocje i stają się czymś więcej niż narzędziem. Nabierają bardziej osobistego charakteru. To ukoronowanie dobrego wzornictwa.

Ruben Castano: Jako projektanci zawsze staramy się czerpać inspirację z połączenia różnych elementów. W pierwszej kolejności koncentrujemy się na tym, jak konsumenci korzystają z technologii na co dzień. Następnie łączymy te obserwacje z wiedzą na temat nowych trendów i technologii z różnych branż. Wszystkiemu towarzyszy oczywiście nieustająca ciekawość i zadawanie sobie pytania „a gdyby tak…?”. Istnieją chwile olśnienia, ale polegamy bardziej na ciągłym doskonaleniu i pracy nad doświadczeniami oferowanymi przez nowy produkt – naszym zdaniem jest to najlepszy sposób opracowywania przydatnych innowacji.

 

 

Pobudzenie emocjonalnej reakcji

David: Nie ma jednej, uniwersalnej miary, ale to widać. Ludzie nie tylko kupują produkt, ale też piszą pochlebne recenzje i opinie, a nawet dostajemy nagrody.

Ruben: Zależy nam na spontanicznej reakcji ze strony konsumentów. To najlepszy sposób, by przekonać się, czy zmierzamy w kierunku czegoś niepowtarzalnego. Oprócz tej początkowej reakcji zależy nam jednak najbardziej na bezpośredniej więzi z koncepcją produktu i zrozumieniu jego funkcjonalności i użyteczności na co dzień. Czasem nie warto się odzywać, tylko posłuchać konsumentów, którzy mówią co widzą i opisują koncepcję produktu własnymi słowami. Staramy się też wytworzyć spontaniczną więź z marką jeszcze zanim konsumenci zauważą ją na produkcie. To, co robi produkt, jak wygląda i jakie zawiera innowacje powinno pobudzać emocjonalną więź z Motorolą.

 

Przedmioty wywołujące poczucie emocjonalnej więzi

David: Do moich ulubionych przedmiotów należą solniczka i pieprzniczka „Hug” zaprojektowane przez Alberto Mantillę w 2002 r. Umiejętnie łączą w sobie prostotę, przydatność i emocje. Zostały wystawione w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku.

Ruben: Dobrymi przykładami produktów budzących taką emocjonalną reakcję są rozwiązania z funkcjami rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Konsumenci nie chcą być ograniczani przez technologie, a im bardziej ich działanie przypomina interakcje międzyludzkie, tym mocniejsza jest więź emocjonalna. Przykładem tego jest nasza platforma Moto Z z modułami Mods, które rozbudowują smartfon w zależności od potrzeb konsumentów. Zgodnie z tymi zasadami prostej i intuicyjnej obsługi rozwinęliśmy Ulepszenia Moto, opracowując rozwiązania, które łatwo stają się elementem codziennego życia. Kolejnym przykładem jest Moto G, która nieustannie zaskakuje konsumentów nieoczekiwanym poziomem jakości i wzornictwa.

 

Rola konsumentów w tworzeniu produktów wyróżnionych nagrodą Red Dot Award

David: Ważną rolę w opracowywaniu produktów odgrywają badania prowadzone wśród klientów i uzyskane w ten sposób opinie. Na przykład podczas pracy nad komputerem ThinkPad X1 Yoga nie szczędziliśmy starań, by poznać praktyczne potrzeby konsumentów. Użytkownicy biznesowi, którzy korzystają z komputerów konwertowalnych powiedzieli nam, że zależy im na estetycznym wzornictwie klawiatury, co doprowadziło do powstania chowanej klawiatury. Potrzebowali też praktycznego, a jednocześnie eleganckiego rozwiązania do przechowywania pióra elektronicznego. I tak pojawił się schowek na pióro w klawiaturze.

Ruben: Konsumenci odgrywali ważną rolę w całym procesie. Oczekiwali przełomu w kategorii, która zaczęła popadać w stagnację. Mieliśmy oczywiste dowody na to, że dotychczasowe telefony nie pozwalały im w pełni uwolnić swojego potencjału i ograniczały ich produktywność. Konsumenci pomogli nam dopracować produkt oraz dojść do najprostszych i najłatwiejszych w użyciu rozwiązań. Choć koncepcja modułowości może łatwo skłonić projektantów i konstruktorów do podzielenia telefonu na różne autonomiczne elementy, my skupiliśmy się na takim udoskonaleniu produktu, by można go było dostosować do zmieniających się potrzeb konsumentów. Tak doszliśmy do wyspecjalizowanych, wyjątkowo łatwych w obsłudze i działających w trybie „plug and play” modułów Mods skoncentrowanych wokół dźwięku, obrazu (zoomie i projekcji), żywotności baterii czy po prostu designie urządzenia.

 

 

Nagrodę Red Dot Product Design 2017 zdobyły produkty:

  • ThinkPad X1 Carbon
  • ThinkPad X1 Yoga
  • ThinkPad T470
  • Lenovo Smart Assistant
  • Lenovo Smart Storage
  • ThinkCentre M910 Tower
  • Monitor ThinkVision P27q
  • ThinkVision X27q
  • Think Wireless Mouse
  • Moto Mods
  • Rodzina Moto Z

 

Nagrodę 2016 GOOD Design zdobyły produkty:

  • ThinkPad X1 Carbon
  • ThinkPad X1 Tablet
  • ThinkPad Yoga 260
  • YOGA 910
  • YOGA Mouse
  • ideapad 310
  • ideacentre Y900
  • X1 AIO
  • Monitor X1 27”
  • Monitor X1 Touch