LG Display chce sprzedać swoją ostatnią fabrykę LCD w Chinach

LG Display rozpoczęło rozmowy w sprawie sprzedaży swojego ostatniego zakładu produkującego wyświetlacze ciekłokrystaliczne w Chinach, aby skupić się na umocnieniu swojej pozycji lidera na rynku bardziej zaawansowanych wyświetlaczy OLED.

Według źródeł branżowych, w tym Korea Herald, LG Display omawia tę kwestię z koreańskim Ministerstwem Handlu, Przemysłu i Energii, ponieważ kosztowna fabryka wyświetlaczy jest uważana za strategiczny zasób kraju, którego sprzedaż powinna zostać zatwierdzona przez rząd.

W marcowym dokumencie regulacyjnym LG Display stwierdziło, że analizuje różne opcje wykorzystania swoich zakładów LCD w Guangzhou w Chinach.

„Obecnie analizujemy różne opcje strategicznego wykorzystania naszych aktywów LCD, w tym zakładu produkcyjnego w Guangzhou, ale nic nie zostało jeszcze postanowione” – powiedziała firma.

LG Display, jeden z wiodących producentów wyświetlaczy, podejmuje działania mające na celu reorganizację swojego portfolio biznesowego. W ramach tych działań firma zamknęła mniej rentowne zakłady produkujące wyświetlacze LCD, koncentrując swoje moce produkcyjne na produkcji OLED.

Największy chiński producent wyświetlaczy BOE Technology i COST, ramię chińskiego giganta AGD TCL Technology, są wymieniane jako potencjalni oferenci do przejęcia fabryki LG. Według źródeł, wielu inwestorów finansowych również złożyło swój list intencyjny w sprawie zakupu.

Czołowi koreańscy producenci wyświetlaczy – Samsung i LG – dominowali na rynku paneli LCD do 2017 r., ale dokonali strategicznego zwrotu w kierunku bardziej zaawansowanych OLED w obliczu ostrej konkurencji cenowej z chińskimi wiceliderami. W 2021 r. rywal LG, Samsung Display, również sprzedał swój zakład produkcji paneli LCD w Suzhou w Chinach firmie TCL za 1,08 mld USD.

Na rynku OLED koreańskie firmy od lat utrzymują przewagę konkurencyjną. Według Korea Display Industry Association Korea przejęła 74,2 procent globalnej sprzedaży paneli OLED w 2023 roku, podczas gdy Chiny przejęły 25,1 procent. Jeśli chodzi o wielkoformatowe panele OLED, głównie do telewizorów, koreańskie firmy zdominowały rynek, przejmując 96,1 procent globalnej sprzedaży w tym roku.

Według Omdia, firmy zajmującej się śledzeniem rynku, oczekuje się, że globalny rynek IT OLED wzrośnie z 2,5 mld USD przychodów w 2024 r. do 8,9 mld USD w 2029 r., przy rocznej stopie wzrostu wynoszącej 28,6%.