Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Liderzy cyfryzacji podczas Microsoft Envision Poland 2022 wskazali, jak w niepewnych czasach budować odporność biznesu.

Polska zbyt mało czerpie z potencjału transformacji cyfrowej. Choć ostatnie dwa lata były czasem jej przyspieszenia, poziom dojrzałości cyfrowej polskich organizacji jest o 6 proc. niższy od średniej w Europie Środkowo – Wschodniej. Oznacza to, że nasz biznes nie wykorzystuje technologii cyfrowych w procesie budowania sukcesu rynkowego na takim poziomie, jak robią to nasi sąsiedzi, a od krajów Europy Zachodniej dzieli nas w tej kwestii przepaść. Co więcej, mimo rosnącej skali cyberprzestępczości, większość rodzimych firm nie jest świadoma realnych zagrożeń i nie realizuje kompleksowej strategii bezpieczeństwa, która pozwalałyby im się uchronić przed dotkliwymi stratami. To tylko wybrane z wniosków przytoczonych podczas Microsoft Envision Poland 2022. Uczestnicy spotkania byli zgodni, że w sytuacji ciągłej niepewności, kluczowe dla firm jest zwiększenie inwestycji w obszar cyberbezpieczeństwa i zapewnienie odporności biznesu, przy jednoczesnej trosce o zasoby ludzkie i rozwój ich cyfrowych kompetencji.

 

Firmy które szybciej wprowadzają innowacje oparte na nowych technologiach, w mniejszym stopniu odczuwają skutki kryzysu. Rozwiązania chmurowe, technologii IoT i sztuczna inteligencja w niepewnych czasach amortyzują biznes jak poduszka bezpieczeństwa. Tymczasem – jak dowodzi Indeks Cyfrowej Przyszłości (Digital Futures Index, DFI) Microsoft – dojrzałość cyfrowa Polski wypada poniżej średniej w Europie Środkowo-Wschodniej. Wiele wskazuje na to, że polskie firmy nie planują tego zmienić, o czym świadczy jeden z niższych poziomów inwestycji w nowoczesne technologie, o 10 proc. niższy od średniej w naszej części Europy i nawet 75 proc. niższy od krajów skandynawskich.

Prawdziwa siła innowacji tkwi w ludziach. Społeczeństwa o wyższym poziomie umiejętności cyfrowych i ich aktywniejszym wykorzystaniu osiągają lepsze wyniki w kluczowych wskaźnikach jakości życia: produktywności, zarobkach i innowacyjności. Tak samo firmy, których zespoły mają wyższe kompetencje cyfrowe osiągają szybsze postępy w cyfryzacji i czerpią z nich więcej korzyści. Wniosek ten jest zbieżny z doświadczeniem Microsoft oraz klientów firmy – innowatorów Polskiej Doliny Cyfrowej, prezentujących swoje historie transformacji podczas Microsoft Envision Poland 2022.

 

Odporność budują ludzie

Odporność biznesu była jednym z głównych tematów poruszanych podczas Microsoft Envision Poland 2022. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że najważniejszą cechą warunkującą stabilność w niepewnych czasach jest gotowość do zmian, którą zapewnia chmura obliczeniowa. Aspektów warunkujących elastyczność w biznesie poszukiwali przedstawiciele mBanku, Inter Cars, Grupy Azoty, Accenture & Avanade, KGHM oraz Banku Gospodarstwa Krajowego w rozmowie moderowanej przez Łukasza Grassa, w której uczestniczyła również Dominika Bettman, dyrektor generalna Microsoft w Polsce.

 

 

„W sytuacji ciągłej niepewności i zmian, budowanie odporności biznesowej stało się kluczowym wyzwaniem. Wiele polskich firm i instytucji udowodniło, że cyfrowe technologie w rękach kompetentnych pracowników stają się podstawą wzrostu, nawet w trudnych czasach. Dzisiaj przyszedł moment przyspieszenia, którego motorem są kultura organizacyjna i przywództwo, promujące podnoszenie umiejętności w zakresie sprawnego wykorzystania technologii” – powiedziała Dominika Bettman, dyrektor generalna Microsoft w Polsce.

 

Uczestnicy debaty zgodzili się, że nieodłącznym elementem transformacji cyfrowej są ludzie, którzy mają odpowiednie kompetencje i wiedzą, jak wykorzystać narzędzia cyfrowe do budowania innowacji oraz zapewnienia zrównoważonego rozwoju. Jednak menedżerowie zauważają, że kapitał ludzki, którym dysponują, nie zawsze jest gotowy na digitalizację. Świadomość w tym zakresie wpływa na plany związane z poprawą cyfrowych kompetencji pracowników. Dlatego jednym z głównych elementów rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej są kompleksowe programy szkoleniowe skierowane m.in. do klientów i partnerów Microsoft. Tylko w dwa lata od momentu ogłoszenia inwestycji, firma przeszkoliła już 200 tysięcy specjalistów IT, co czterokrotnie przekroczyło początkowo zakładany wynik.

 

Chmura i kultura gwarantem elastyczności biznesu

Migracja do chmury jest dzisiaj jednym z kluczowych elementów rozwoju i cyfrowej transformacji przedsiębiorstw. Co więcej, warunki w Polsce sprzyjają budowaniu cyfrowej odporności właśnie teraz, co potwierdzają wyniki DFI Microsoft. Nasz kraj dysponuje już infrastrukturą technologiczną umożliwiającą przenoszenie biznesu do chmury, a społeczeństwo jest aktywne cyfrowo i chętnie korzysta z technologii w życiu codziennym. Odsetek osób, które korzystają z Internetu jest w Polsce wyższy aż o 23 proc. niż w innych państwach regionu. Pozwoliło nam to zdać egzamin z hybrydowej pracy i nauki w trakcie pandemii – jeszcze przed nią odsetek społeczeństwa pracującego zdalnie był w Polsce o ponad 30 proc. wyższy niż innych państwach naszej części Europy.

Jak wskazali uczestnicy Microsoft Envision Poland 2022, bardzo istotne w procesie cyfryzacji jest odpowiednie gromadzenie i wykorzystanie posiadanych przez organizacje danych. O roli zaawansowanej analityki we wzmacnianiu biznesu rozmawiali przedstawiciele Banku Pocztowego, Peako S.A., Nest Banku, Billennium, oraz PGE Obrót S.A. w dyskusji moderowanej przez Nell Przybylską z Fundacji Digital Poland. W rozmowie uczestniczył Paweł Jakubik, członek zarządu polskiego oddziału Microsoft.

Jednak aby w pełni czerpać korzyści z cyfryzacji, niezbędne jest również silne i elastyczne przywództwo, dbające o odpowiednie warunki sprzyjające rozwoju. O tym, czy organizacja bez odpowiedniej kultury ma szansę przetrwania, dyskutowali przedstawiciele LINK4, Akademii Leona Koźmińskiego, Allegro.pl, Banku Millenium oraz Grupy TAURON w dyskusji moderowanej przez Wawrzyńca Smoczyńskiego z Uniwersytetu SWPS oraz Fundacji Nowej Wspólnoty. W rozmowie brała udział także Magdalena Kasiewicz, członkini zarządu polskiego oddziału Microsoft.

 

Cyfryzacja z potrzeby bezpieczeństwa

Największym zagrożeniem dla firm i instytucji publicznych pozostaje szeroko rozumiana cyberprzestępczość, której w ubiegłym roku doświadczyła zdecydowana większość firm na świecie, uwzględnionych w opracowanym przez Microsoft dokumencie „Digital Defense Report”. Mimo to, jak wskazuje raport, 58 proc. przedstawicieli firm z regionu CEE przyznało, że nie ma kompleksowej strategii bezpieczeństwa, a w przypadku polskich firm tylko 36,67 proc. posiada całościową strategię obejmującą odpowiedzialność, ryzyka i klasyfikację zdarzeń oraz instrukcje postępowania. Tylko 10 proc. firm ma dedykowanego dyrektora ds. bezpieczeństwa.

Kontrastuje to z wysokim poczuciem bezpieczeństwa w organizacjach. Aż 82 proc. polskich firm deklaruje, że jest usatysfakcjonowana z poziomu zabezpieczeń systemów IT w swoich organizacjach. Może to świadczyć o wciąż zbyt niskim stopniu świadomości na temat cyberzagrożeń. Kluczowe zatem staje się edukowanie pracowników na temat potencjalnych zagrożeń płynących z sieci, od tych podstawowych, po bardziej wyrafinowane. O skali działania i różnorodności technik i metod cyberprzestępców również dowodzi „Digital Defense Report”, w którym sklasyfikowano aż 25 różnych technik ataku przez e-mail.

Na temat opłacalności inwestycji w cyberbezpieczeństwo debatowali przedstawiciele Digital Fingerprints (Grupa mBank), Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Polkomtel Sp. z o. o., PwC Polska, Reckitt, Stowarzyszenia Ekspertów Ds. Bezpieczeństwa Informacji (ISC)2 Poland Chapter oraz Poczta Polska S. A., w rozmowie moderowanej przez Macieja Pyznara z ComCERT SA oraz Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń. W dyskusji uczestniczył także Krzysztof Malesa, członek zarządu i dyrektor ds. strategii bezpieczeństwa w polskim oddziale Microsoft.

 

W partnerstwie siła

Istotnym wsparciem w procesie transformacji cyfrowej jest sieć ponad 6000 firm partnerskich Microsoft, które oferują dopasowane do indywidualnych potrzeb usługi i doradztwo z zakresu cyberbezpieczeństwa. Poprzez stałe rozwijanie ich kompetencji i wykorzystanie najnowszych rozwiązań chmurowych, pomagają polskim przedsiębiorstwom w pełni wykorzystać potencjał płynący z technologii.

 

„Dzisiaj bezpieczeństwo jest jedną z głównych wartości dla polskich organizacji. Dotyczy to również sfery cyfrowej. Obok zaufanej technologii i kompetencji pracowników kluczowym elementem ochrony jest wybór partnera, który przeprowadzi naszą organizację przez proces cyfrowej transformacji. Co więcej, zrobi to sprawnie i z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Po to, by rodzime firmy mogły szybko uzyskać korzyści z budowy cyfrowych rozwiązań. Inwestycja w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej ma również na celu wspieranie polskich producentów oprogramowania i integratorów, jako przewodników dla polskich firm w procesie cyfrowych zmian – powiedział Piotr Grzywacz, członek zarządu i dyrektor kanału partnerskiego polskiego oddziału Microsoft.

 

IT Champions 2022 – Prestiżowe nagrody branżowe, wydawnictwa IT Reseller zostały wręczone! Na gali gościła czołówka branży IT!