Mercedes-Benz rozpoczął testy drogowe akumulatorów ze stałym elektrolitem

Mercedes-Benz, we współpracy z Factorial Energy, przeprowadził pierwsze testy drogowe prototypowego pojazdu wyposażonego w akumulator ze stałym elektrolitem. Ta nowatorska technologia, uznawana za przyszłość elektromobilności, obiecuje zwiększenie zasięgu, wyższą efektywność oraz bezpieczeństwo.
Inżynierowie Mercedes-Benz AMG High Performance Powertrains (HPP) oraz Centrum Kompetencyjnego Systemów Akumulatorowych opracowali akumulator oparty na ogniwach litowo-metalowych. HPP, znane z zaawansowanych technologii Formuły 1, ponownie udowodniło zdolność do szybkiego przenoszenia innowacji z toru wyścigowego do seryjnych projektów motoryzacyjnych.
Pod koniec 2024 roku nowy akumulator został zainstalowany w modelu EQS, a wprowadzone modyfikacje dostosowały pojazd do nowej technologii, umożliwiając rozpoczęcie testów laboratoryjnych w Stuttgarcie, a następnie jazd próbnych w lutym 2025 roku.

Główna różnica w konstrukcji nowego akumulatora to oczywiście zastosowanie stałego elektrolitu zamiast płynnego, co zwiększa bezpieczeństwo ogniw oraz umożliwia wykorzystanie anody litowo-metalowej. Dzięki temu technologia ta może osiągnąć gęstość energii nawet do 450 Wh/kg, co stanowi znaczący postęp w porównaniu do klasycznych akumulatorów litowo-jonowych. W praktyce oznacza to do 25% większy zasięg pojazdu przy zachowaniu tej samej masy i objętości baterii.
Prototypowa wersja EQS wyposażona w baterię w nowy akumulator ma umożliwić osiągnięcie ponad 1000 km zasięgu. Dla porównania obecny model EQS 450+ z akumulatorem o pojemności 118 kWh zapewnia około 800 km na jednym ładowaniu (WLTP). Osiągnięcie lepszych wyników jest możliwe dzięki wyższej efektywności energetycznej oraz pasywnemu systemowi chłodzenia, co zmniejsza straty energii.
Mercedes-Benz i Factorial Energy współpracują nad rozwojem tej technologii od 2021 roku, a w połowie 2024 roku niemiecki producent otrzymał pierwsze próbki ogniw na bazie autorskiej platformy FEST (Factorial Electrolyte System Technology). Sukces testów drogowych oznacza, że technologia ta nie jest już jedynie koncepcją laboratoryjną, ale rzeczywistością, która może zmienić przyszłość samochodów elektrycznych.