Meta i Vodafone optymalizują wideo, aby zwiększyć wydajność sieci 

Naciski UE, aby Big Tech włączył się w inwestycje w 5G, utknęły w martwym punkcie w zeszłym roku i nie ma szans na wznowienie tych wysiłków przed końcem roku, jeśli w ogóle będzie miało to miejsce.. 

Frima-właścicielka Instagrama, Meta, współpracowała z firmą Vodafone, aby odciążyć 11 europejskich sieci komórkowych, optymalizując dostarczanie krótkich filmów bez zauważalnego pogarszania jakości oglądania.

Zapotrzebowanie na filmy na Instagramie, TikToku i YouTubie powoduje nieustanny wzrost wykorzystania danych w sieciach komórkowych.

Według raportu Mobility Report 2024 firmy Ericsson, globalny ruch wzrósł o 25% w ciągu 12 miesięcy poprzedzających pierwszy kwartał 2024 r., a wideo stanowiło 73% całego ruchu mobilnego do końca 2023 r. Operatorzy telekomunikacyjni, w tym Vodafone, skarżyli się, że muszą ponosić koszty modernizacji sieci, podczas gdy firmy z branży Big Tech, które na tym skorzystają, nie dokładają nic.

Vodafone stwierdził, że współpraca z platformami takimi jak Meta to „pragmatyczny sposób” na rozwiązanie debaty na temat sprawiedliwego podziału.

„Gotowość Meta do optymalizacji dostarczania wideo dla swoich aplikacji prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania istniejących zasobów sieciowych – powiedział Alberto Ripepi, dyrektor ds. sieci Vodafone. – Vodafone i Meta wdrożyły te optymalizacje na europejskich rynkach Vodafone i zamierzają kontynuować współpracę w celu zwiększenia dodatkowej wydajności”.

Vodafone stwierdził, że optymalizacja spowodowała niewielką dwucyfrową redukcję ruchu danych Meta w brytyjskiej sieci podczas kwietniowego testu, uwalniając przepustowość w ruchliwych lokalizacjach, takich jak centra handlowe i węzły komunikacyjne.

Wiceprezes Meta ds. inżynierii sieciowej, Gaya Nagarajan, powiedziała, że ​​firma jest zaangażowana we współpracę z innowacyjnymi partnerami, takimi jak Vodafone, producenci urządzeń, sprzedawcy sprzętu i szerszy ekosystem cyfrowy, aby przesuwać granice optymalizacji wideo.

W zeszłym tygodniu hiszpańska Telefonica poinformowała, że ​​współpracuje również z firmą Meta nad optymalizacją dostarczania ruchu wideo w jej sieciach.