Meta może usunąć newsy z Facebooka, jeśli Kongres USA uchwali ustawę medialną
Meta Platforms Inc, właściciel Facebooka, zagroził w poniedziałek usunięciem wiadomości ze swojej platformy, jeśli Kongres USA przyjmie propozycję mającą na celu ułatwienie organizacjom informacyjnym wspólnych negocjacji z firmami takimi jak Alphabet Inc Google i Facebook.
Rzecznik Meta, Andy Stone, w tweecie powiedział, że firma będzie zmuszona rozważyć usunięcie wiadomości, jeśli prawo zostanie uchwalone, „zamiast poddawać się negocjacjom zleconym przez rząd, które niesprawiedliwie lekceważą jakąkolwiek wartość, jaką zapewniamy serwisom informacyjnym poprzez zwiększony ruch i subskrypcje”. Dodał, że propozycja nie uwzględnia faktu, że wydawcy i nadawcy umieszczają treści na platformie, ponieważ „przynosi to korzyści ich wynikom finansowym, a nie odwrotnie”.
Jak donosi Reuters, powołując się na źródła poinformowane w tej sprawie, ustawodawcy rozważają dodanie Ustawy o konkurencji i ochronie dziennikarstwa do corocznej ustawy o obronie, która musi zostać uchwalona, aby pomóc borykającemu się z problemami lokalnemu przemysłowi informacyjnemu.
News Media Alliance, grupa handlowa reprezentująca wydawców gazet, wzywa Kongres do dodania zapisu do ustawy o obronie, argumentując, że „lokalne gazety nie mogą sobie pozwolić na jeszcze kilka lat wykorzystywania i nadużyć Big Tech, a czas na podjęcie działań kurczy się. Jeśli Kongres wkrótce nie podejmie działań, ryzykujemy, że media społecznościowe staną się de facto lokalną gazetą w Ameryce”.
Ponad dwadzieścia grup, w tym American Civil Liberties Union, Public Knowledge oraz Computer & Communications Industry Association, wezwało w poniedziałek Kongres do niezatwierdzenia ustawy o lokalnych wiadomościach, twierdząc, że „stworzy ona nierozsądne zwolnienie antymonopolowe dla wydawców i nadawców”. Ustawa nie wymaga, aby „środki uzyskane w drodze negocjacji lub arbitrażu były nawet wypłacane dziennikarzom”.
Podobne australijskie prawo, które weszło w życie w marcu 2021 r. po rozmowach z dużymi firmami technologicznymi, które doprowadziły do krótkiego zamknięcia kanałów informacyjnych Facebooka w tym kraju, w dużej mierze zdało egzamin, jak wynika z raportu rządowego. Od czasu wejścia w życie kodeksu rokowań w mediach, różne firmy technologiczne, w tym Meta i Alphabet, podpisały ponad 30 umów z mediami, rekompensując im treści generujące kliknięcia i dolary reklamowe, podano w raporcie.