Meta obniża o połowę opłaty za korzystanie z Facebooka i Instagrama
Meta zaoferowała prawie o połowę niższą miesięczną opłatę abonamentową za korzystanie z Facebooka i Instagrama do 5,99 euro z 9,99 euro.
Meta uruchomiła usługę w listopadzie, aby zachować zgodność z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA – Digital Markets Act), która ogranicza jej możliwość personalizowania reklam dla użytkowników bez ich zgody – pisze agencja Reuters.
„Od pewnego czasu chcieliśmy przyspieszyć ten proces, ponieważ musimy osiągnąć stabilny stan… więc zaproponowaliśmy obniżenie ceny z 9,99 do 5,99 € za pojedyncze konto i 4 € za wszelkie dodatkowe konta” – powiedział prawnik Mety Tim Lamb podczas przesłuchania w Komisji Europejskiej.
Austriacki działacz na rzecz ochrony prywatności, Max Schrems, powiedział, że nie chodzi o samą opłatę.
„Ze wszystkich badań wiemy, że nawet opłata w wysokości zaledwie 1,99 euro lub mniej prowadzi do przesunięcia zgody z 3-10%, którzy naprawdę chcą reklam, do 99,9%, którzy nadal klikają tak. RODO wymaga, aby zgoda była udzielana „dobrowolnie”” – powiedział, odnosząc się do unijnych przepisów dotyczących prywatności.
Użytkownicy, którzy wyrażą zgodę na śledzenie, otrzymują bezpłatną usługę finansowaną z przychodów z reklam. Firmom grożą grzywny w wysokości do 10% ich rocznych globalnych obrotów za naruszenia DMA.
Unijne organy ochrony prywatności wezwane do sprzeciwienia się płatnej usłudze Meta bez reklam