Meta opublikowała wyniki finansowe za drugi kwartał roku. Po raz pierwszy w historii firmy zanotowano spadek.

Meta, a właściwie Meta Platforms Inc, bo tak brzmi pełna nazwa firmy niegdyś znanej jako Facebook, opublikowała wyniki uzyskane w drugim kwartale kalendarzowym tego roku. Po raz pierwszy zamiast wzrostu widzimy spadek.

Facebook był swoistym „złotym dzieckiem” XIX wieku. Firma stale rosła, oczywiście w różnym tempie, ale zawsze, w każdym kwartalnym raporcie liczby były większe niż rok wcześniej. Do dziś. Akcje kalifornijskiej firmy spadły o około 4,6% po podaniu wyników. Jak owe wyniki prezentują się w liczbach?

Całkowite przychody, które niemal w całości składają się ze sprzedaży reklam, spadły o 1% do 28,8 mld USD z 29,1 mld USD w analogicznym okresie zeszłego roku. Liczba ta nieznacznie przekroczyła prognozy Wall Street na poziomie 28,9 miliarda dolarów. Zysk na akcję wyniósł 2,46 USD w porównaniu z oczekiwanymi 2,59 USD za akcję.

Liczba miesięcznie notowanych aktywnych użytkowników sieci społecznościowej Facebook znalazła się nieco poniżej oczekiwań analityków, wynosząc 2,93 miliarda w drugim kwartale, co stanowi wzrost o 1% rok do roku, podczas gdy dzienni aktywni użytkownicy z łatwością pobili szacunki na poziomie 1,97 miliarda. Średni przychód w przeliczeniu na użytkownika wyniósł 9,82 USD wobec oczekiwanych przez analityków 9,83 USD.

Niewesoło prezentują się także prognozy na najbliższą przyszłość. Firma podała, że ​​spodziewa się, że przychody w trzecim kwartale spadną do 26 mld USD i 28,5 mld USD, co oznacza, że ​​będzie to drugi z rzędu spadek rok do roku. W drugim kwartale Meta odnotowała 218 milionów przychodów niezwiązanych z reklamami, które obejmują opłaty za płatności i sprzedaż urządzeń takich jak zestawy wirtualnej rzeczywistości Quest, w porównaniu z 497 milionów dolarów w zeszłym roku.

Skąd spadki w biznesie, który dotychczas tylko rósł? Meta świetnie radziła sobie w czasach globalnej prosperity, ponieważ jest firmą w pełni uzależnioną od reklam. Wyjątkowo silny dolar sprawia, że sprzedaż lokalna, przeliczana ostatecznie na dolara amerykańskiego jest wyraźnie słabsza. Meta podała, że spodziewa się 6% wzrostu przychodów w trzecim kwartale, w oparciu o bieżące kursy walutowe.

Kursy walut to jedno, ale trzeba pamietać, że Meta działa w nieco innych warunkach niż jeszcze kilka lat temu. Przede wszystkim, ma realną konkurencję – nie wobec Facebooka, ale Instagrama. Chodzi oczywiście o TikTok, który pochłania czas użytkowników, odciągając ich od spędzania czasu z Instagramem. Reels, krótkie wideo, którymi Meta chce konkurować z TikTokiem generuje obecnie ponad 1 miliard dolarów rocznie przychodu. Jednak Reels kanibalizuje bardziej dochodowe treści, które użytkownicy mogliby zobaczyć w innym przypadku. Mówiąc wprost – ludzie chcą tych krótkich form wideo, ale dla firmy to raczej przykra, bo niedochodowa, konieczność.

 

IT Champions 2022 – Prestiżowe nagrody branżowe, wydawnictwa IT Reseller zostały wręczone! Na gali gościła czołówka branży IT!