Meta wznawia użycie technologii rozpoznawania twarzy
Trzy lata po tym, jak Meta wyłączyła oprogramowanie do rozpoznawania twarzy na Facebooku wobec fali sprzeciwu ze strony regulatorów i osób zajmujących się prywatnością, gigant mediów społecznościowych poinformował we wtorek, że ponownie testuje usługę w ramach walki z oszustwami typu „przynęta na celebrytę”.
Meta poinformowała, że zarejestruje około 50 000 osób publicznych w badaniu, które obejmuje automatyczne porównywanie ich zdjęć profilowych na Facebooku z obrazami używanymi w podejrzewanych oszukańczych reklamach. Jeśli obrazy będą się zgadzać, a Meta uzna reklamy za oszustwa, zablokuje je. Gwiazdy zostaną powiadomione o rejestracji i mogą zrezygnować, jeśli nie będą chciały uczestniczyć w działaniu.
Firma planuje przeprowadzić badanie na całym świecie począwszy od grudnia, z wyłączeniem niektórych dużych jurysdykcji, w których nie ma zezwolenia regulacyjnego, takich jak Wielka Brytania, Unia Europejska, Korea Południowa czy stany Teksas i Illinois w USA.
Kiedy Meta zamknęła swój system rozpoznawania twarzy w 2021 r., usuwając dane ze skanowania twarzy miliarda użytkowników, powołała się na „rosnące obawy społeczne”. W sierpniu tego roku firma została zobowiązana do zapłaty Teksasowi 1,4 miliarda dolarów w ramach rozstrzygnięcia pozwu stanowego oskarżonego o nielegalne gromadzenie danych biometrycznych. Obecnie Meta staje wobec pozwów oskarżających ją o niewystarczające działania w celu powstrzymania oszustw polegających na wykorzystywaniu wizerunków znanych osób, często generowanych przez sztuczną inteligencję, w celu nakłonienia użytkowników do przekazania pieniędzy na nieistniejące programy inwestycyjne.
W ramach nowego procesu firma oświadczyła, że natychmiast usunie wszelkie dane twarzy wygenerowane przez porównania z podejrzanymi reklamami, niezależnie od tego, czy wykryje oszustwo.
Monika Bickert, wiceprezes ds. polityki treści w Meta, powiedziała na spotkaniu z dziennikarzami, że firma bierze na celownik osoby publiczne, których podobizny zidentyfikowała jako wykorzystane w oszukańczych reklamach.
„Pomysł jest taki: wprowadźmy dla nich jak najwięcej ochrony. Mogą z niej zrezygnować, jeśli chcą, ale chcemy, aby ta ochrona była dla nich dostępna i łatwa” – powiedziała Bickert.
To działanie pokazuje, że firma próbuje znaleźć sposób na wykorzystanie potencjalnie inwazyjnej technologii, aby odpowiedzieć na obawy regulatorów dotyczące rosnącej liczby oszustw, jednocześnie minimalizując skargi dotyczące przetwarzania danych użytkowników, które od lat śledzą firmy mediów społecznościowych.
Testowane narzędzie przeszło wewnętrzny „solidny proces przeglądu prywatności i ryzyka” Meta, a także zostało omówione z organami regulacyjnymi, decydentami i ekspertami ds. prywatności na zewnątrz przed rozpoczęciem testów, powiedział Bickert.
Meta poinformowała również, że planuje przeprowadzić testy przy użyciu danych rozpoznawania twarzy, aby umożliwić użytkownikom Facebooka i innej platformy, Instagrama, którzy nie są celebrytami, odzyskanie dostępu do kont, które zostały naruszone przez hakera lub zablokowane z powodu zapomnienia hasła.