Meta złapała izraelską firmę marketingową prowadzącą setki fałszywych kont na Facebooku

Meta złapała izraelską firmę marketingową wykorzystującą fałszywe konta na Facebooku do prowadzenia kampanii wpływu na platformie, poinformowała firma w swoim najnowszym raporcie na temat skoordynowanych nieautentycznych zachowań. Program był skierowany do osób w USA i Kanadzie i dotyczył wojny między Izraelem a Hamasem.

W sumie badacze Meta odkryli 510 kont na Facebooku, 11 stron, 32 konta na Instagramie i jedną grupę powiązaną z tym przedsięwzięciem, w tym fałszywe i wcześniej zhakowane konta.

Konta podawały się za „żydowskich studentów, Afroamerykanów i »zaniepokojonych« obywateli”. Zamieszczano na nich posty, w których wychwalano działania wojskowe Izraela i krytykowano Agencję Narodów Zjednoczonych ds. Pomocy i Robót (UNRWA) oraz protesty uczelni. Podzielili się także islamofobicznymi komentarzami w Kanadzie, mówiąc, że „radykalny islam stanowi zagrożenie dla wartości liberalnych w Kanadzie”.

Badacze Meta stwierdzili, że kampania była powiązana z STOIC, „firmą zajmującą się marketingiem politycznym i wywiadem gospodarczym” z siedzibą w Izraelu, choć nie spekulowali na temat jej motywów. STOIC była również aktywna na X i YouTube i prowadziła strony internetowe „koncentrujące się na wojnie Izrael-Hamas i polityce Bliskiego Wschodu”.

Według Meta, kampania została odkryta, zanim zdążyła zgromadzić dużą publiczność, a wiele fałszywych kont zostało wyłączonych przez zautomatyzowane systemy firmy. Konta osiągnęły około 500 obserwujących na Facebooku i około 2000 na Instagramie.

W raporcie zauważono również, że osoby stojące za kontami zdawały się używać generatywnych narzędzi sztucznej inteligencji do pisania wielu komentarzy na stronach polityków, organizacji medialnych i innych osób publicznych. „Komentarze te zazwyczaj łączyły się ze stronami internetowymi operacji, ale często spotykały się z krytycznymi odpowiedziami autentycznych użytkowników, nazywając je propagandą” – powiedział David Agranovich, dyrektor ds. polityki Meta w zakresie zakłócania zagrożeń, podczas briefingu z dziennikarzami.