Microsoft AI Tour 2024 – U progu rewolucji

Bardzo często pochopnie używamy tego określenia. Ale tym razem wiele wskazuje na to, że jest ono prawdziwe. Sztuczna inteligencja w rewolucyjny sposób zmieni cały otaczający nas świat. Przed sztuczną inteligencją otwiera się niesamowita przyszłość. Ma ona objąć wszelkie aspekty naszego życia osobistego i zawodowego. Dlatego wszyscy musimy ją poznawać. Im szybciej, tym lepiej. 

 

Milion przeszkolonych

– Spotykamy się w miejscu, które łączy z sobą historię z nowoczesnością – powiedział Bartosz Stebnicki, Central Europe Public Sector Director w Microsoft, otwierając konferencję Microsoft AI Tour Warsaw 2024 w Fabryce Norblina. – Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania (udział wzięło prawie 1500 osób – dop. MTS). To najlepszy dowód, że ludzie chcą wiedzieć jak najwięcej o sztucznej inteligencji. Nie mam wątpliwości, iż rozmowy z ekspertami i wymiana doświadczeń będą dobrą inwestycją.

– Poprzednim razem byłam w Warszawie w ubiegłym roku, w czasie otwarcia pierwszego regionu chmury naszej firmy w Europie Środkowo-Wschodniej – Azure Poland Central – przypomniała Michelle Simmons, President, Microsoft Central Europe. – Polska rozwija się w niesamowitym tempie. Dlatego chcemy dzielić się naszymi doświadczeniami, by wspólnie tworzyć przyszłość, między innymi wykorzystując potencjał sztucznej inteligencji. Ona już dziś zmienia nasze życie prywatne i zawodowe. Dotyczy to przemysłu, energetyki, handlu, ale również ochrony zdrowia. Mamy wielką sieć partnerów (sporo ich przedstawicieli jest dzisiaj w tej sali) i wszystkim chciałabym bardzo podziękować. Między innymi dzięki nim rozwijamy się coraz szybciej. Jeżeli chodzi o rozwiązania naszej firmy, prawie 70 proc. przedsiębiorstw z listy Fortune 500 (największych na świecie – dop. MTS) wdrożyło Microsoft 365 Copilot. A przecież to dopiero początek. Według prognoz, do 2030 roku sztuczna inteligencja ma spowodować wzrost PKB krajów Europy o 2,7 biliona euro. Ma ją wtedy stosować 75 procent przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Jak przewiduje firma analityczna IDC, każdy dolar zainwestowany w technologie AI da zwrot w wysokości ponad 3 dolary.

 

 

– Cyfryzacja przynosi potężne korzyści, ale oznacza ona również ogromną odpowiedzialność – stwierdził Bartosz Stebnicki. – Dlatego kładziemy wielki nacisk na zapewnienie cyberbezpieczeństwa. Codziennie otrzymujemy mnóstwo sygnałów o coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeniach. Analizujemy je i przeciwdziałamy. Pracuje w tej sferze 34 tysiące naszych specjalistów na całym świecie. Jesteśmy największą firmą w tej dziedzinie. Nie byłoby to możliwe bez sztucznej inteligencji. Z drugiej strony, do 2030 r. AI dotknie – w ten czy inny sposób – mniej więcej połowę stanowisk pracy na świecie. Pojawiają się zatem pytania, czy to jest wyzwanie, czy raczej zagrożenie. Moim zdaniem musimy się do tego dobrze przygotować, a wtedy stanie się to okazją do zmiany na lepsze.

– Mam ogromną przyjemność ogłosić niesłychanie ważną wiadomość – ujawniła Michelle Simmons. – Wprowadzamy w Polsce National AI Skills Initiative Microsoftu. Do końca 2025 r. zamierzamy przeszkolić milion Polaków w dziedzinie sztucznej inteligencji. Zwłaszcza że Polska ma pewne opóźnienie, jeżeli chodzi o cyfryzację. A jednocześnie ma ogromny potencjał. Obecnie w Waszym kraju jest około 180 tysięcy deweloperów IT. Ale nadal jest wiele do zrobienia. Dlatego to wielka inwestycja, z której jesteśmy bardzo dumni. Oczywiście liczymy na współpracę wielu organizacji: naszych partnerów biznesowych, firm szkoleniowych, uczelni, jednostek administracji i organizacji pozarządowych. Sztuczna inteligencja musi się upowszechnić. Powinna dać nam ogromny nowy impuls rozwoju – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. W ten sposób chcemy kształtować naszą przyszłość.

– Regionalne centrum danych, a teraz ta inicjatywa oznaczają, że Microsoft traktuje nasz kraj jako bardzo ważny rynek – podkreślił Bartosz Stebnicki. – Stajemy się coraz bardziej konkurencyjni, a więc – jak powiedziałem wcześniej – będziemy mieli coraz więcej okazji do robienia dobrych biznesów.

 

 

To nasza przyszłość

– Umiejętność wyobrażenia sobie, w jakim miejscu jesteśmy i w jaki sposób technologia zmienia nasze życie, towarzyszy firmie Microsoft od początku jej istnienia – powiedział Krzysztof Gawkowski, wicepremier, minister cyfryzacji. – Prawie wszyscy dorastaliśmy z Microsoftem. To właśnie Bill Gates zauważył, jak ogromną rolę odgrywa obecnie technologia w naszym życiu. I jak będzie się rozwijać w przyszłości. Taką przyszłością jest teraz sztuczna inteligencja. Przełomowe technologie będą zmieniały przemysł, energetykę, armię, administrację, rynek pracy. Ma nam dać odpowiedź, jak łatwiej żyć. Ale my wszyscy: biznes i administracja musimy stawiać jasne cele. Musimy również odpowiedzieć na pytanie, jak bezpiecznie żyć.

SI jest przełomową technologią w myśleniu, jak pomagać ludziom. Ale muszą być też jasno określone granice. To człowiek jest podmiotem, a nie przedmiotem globalnej rewolucji technologicznej, która nam towarzyszy. Dlatego powinniśmy mieć świadomość, w jaki sposób technologie cyfrowe zmienią gospodarkę i całe nasze życie.

Pandemia COVID-19 dokonała rewolucji, jeżeli chodzi o pracę zdalną. Stworzyła warunki, których jeszcze kilka lat temu sobie nie wyobrażaliśmy. Obecnie jesteśmy w następnym etapie, który oznacza, że sztuczna inteligencja będzie zmieniała biznes i administrację, odpowiadając na pytanie, gdzie jest nowe miejsce człowieka i jak człowiek ma się ze sztuczną inteligencją porozumiewać.

Kilka tygodni temu w Krakowie wydarzyła się rzecz w pewnym sensie niebywała, przypomniał Krzysztof Gawkowski. W jednej z rozgłośni radiowych zwolniono pracowników i wprowadzono na ich miejsce modele sztucznej inteligencji, które miały prowadzić audycje. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że wykorzystywanie SI do rozwoju biznesu jest ważne. Ale muszą temu towarzyszyć odpowiedzialne działania. To ludzie mają decydować, czy chcą pracować. Nie można patrzeć na to zjawisko tylko pod kątem budżetu. Problem może okazać się poważniejszy niż wtedy, gdy ludzie zamieniali konie na silniki parowe albo wtedy, gdy my zaczynaliśmy pracę z komputerami w końcu XX wieku.

 

 

Wszyscy powinniśmy zdawać sobie sprawę, że na razie tylko 18 procent Polaków ma kompetencje cyfrowe, stwierdził Krzysztof Gawkowski. Tymczasem niskie kompetencje cyfrowe powodują, że stajemy się niewolnikami cyfryzacji. Korzystamy z niej tyle, ile potrafimy, czyli zasadniczo bardzo mało. To właśnie dlatego SI może za nas decydować. To się musi zmienić. Są takie możliwości, bo społeczeństwo chce się uczyć. Chce wykorzystywać technologie dla siebie. Ale żeby zrobić to szybko, nie wystarczy tylko odpowiedzialność państwa oraz biznesu. To musi być synergia. Cały biznes (Big Techy, inne wielkie i małe przedsiębiorstwa) musi czuć, że w jego interesie jest rozwijanie kompetencji pracowników, szczególnie w takich obszarach jak sztuczna inteligencja. Dlatego Krzysztof Gawkowski bardzo się cieszy, że Microsoft wystąpił z inicjatywą przeszkolenia tak wielu ludzi – w tym przypadku Polaków. Milion osób – to brzmi imponująco. Dla nas wszystkich to będzie z pewnością bardzo ciekawa przygoda.

Jak chcemy te kompetencje kształtować? Na pewno niesłychanie istotna jest dbałość o cyberbezpieczeństwo. Dlatego minister liczy, że globalne doświadczenie Microsoftu pozwoli na wykorzystanie talentów naszych polskich pracowników za granicą. To niesłychanie ważne choćby z tego względu, że Polska jest obecnie na cybernetycznej wojnie z Rosją. Wojnie, która toczy się wszędzie. Liczba incydentów, z którą mamy do czynienia od roku, jest niebywała. W ciągu roku wzrosła o 100 procent.

A wszystko wskazuje, że przyszły rok będzie dla naszej części Europy przełomowy jeżeli chodzi o takie incydenty i infrastrukturę krytyczną, która jest narażona na te ataki, przekonuje Krzysztof Gawkowski. Gdybyśmy na ulicach polskich miast zobaczyli rosyjskie czołgi, nie mielibyśmy wątpliwości, że jest wojna. Wiedzielibyśmy, iż jest to broń skierowana przeciwko nam – naszym domom, elektrowniom, instalacjom wodociągowym i tak dalej. Ale dzisiaj do ataku nie są konieczne czołgi. Musimy zdawać sobie sprawę, że wirtualna rosyjska broń jest wymierzona w wiele celów w naszym kraju. Ona również atakuje polską infrastrukturę krytyczną. Tak samo może zniszczyć elektrownie czy wodociągi. O tym trzeba zawsze pamiętać. Sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna, ale może być również użyta do bardzo złych celów. Może oznaczać zupełnie nowy poziom wojny hybrydowej.

Kilka miesięcy temu byłem w Dolinie Krzemowej, zwierzył się Krzysztof Gawkowski. Rozmawiałem tam z wieloma przedsiębiorcami, w tym również polskimi. Pytałem ich, dlaczego wyjechali z kraju. Czy nie było u nas kapitału? Nie, są różnego rodzaju fundusze. Pieniądze nie są problemem. Czy brakowało pracowników? Nie, w Polsce jest mnóstwo utalentowanych ludzi, część pracuje teraz w Stanach. Dlaczego w takim razie wyjechali z Polski? Wszyscy odpowiadali to samo: baliśmy się niestabilności prawa. Baliśmy się niespodziewanych regulacji, które mogą rozłożyć nawet duże przedsiębiorstwa. Dlatego my w Polsce chcemy wprowadzać europejskie prawo, ale dążyć do ograniczania unijnych regulacji. I stawiamy to sobie za jeden z celów polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w przyszłym roku. Bo chodzi o to, by gospodarka działała prawidłowo, a nie została przeregulowana. Taki jest cel nowoczesnego państwa. Chcemy, by państwo było akceleratorem zmian. I minister ma nadzieję, że sztuczna inteligencja stanie się dobrem, które będzie nas wspierało.

 

 

SI dla każdego

– Jesteśmy dużym krajem, zamieszkałym przez ponad 36 milionów ludzi – przypomniał Łukasz Foks, dyrektor inicjatywy Microsoft AI National Skills w Polsce. – Ale przecież nie wszyscy mogą się pochwalić swoimi umiejętnościami cyfrowymi. Przeciwnie, raporty DESI dają nam lekcje pokory. 44,3 procent Polaków mających jakiekolwiek umiejętności cyfrowe to dla nas ogromne wyzwanie. W takim razie, kto dołączy do naszej inicjatywy? Uczniowie, studenci, nauczyciele? Ale powinniśmy patrzeć również na te grupy społeczne, które nie wydają nam się takie oczywiste.

Poza tym, dzisiaj trzeba mówić już raczej o biegłości w SI. A ta rozwija się w nieprawdopodobnym tempie. Dlatego szkolący na kursach będą wyjaśniać, w jaki sposób wykorzystywać ją na co dzień. Nie można skupiać się na branży ICT. Między innymi zespół otwartego w ubiegłym roku centrum danych organizuje kursy na temat SI dla bibliotekarzy z terenów wokół Warszawy.

Na tej podstawie mają powstać materiały, które będą dostępne dla wszystkich. Biegłość w SI jest pierwszym krokiem. Dlatego to musi być praca od podstaw. Zwłaszcza że jesteśmy dopiero na początku drogi. A przed sztuczną inteligencją otwiera się niesamowita przyszłość.

Łukasz Foks ma nadzieję, że my – Polacy – będziemy mieli w tym spory udział. Ale na pewno nic się nie wydarzy, jeśli nie będzie woli, żeby to wdrożyć. Trzeba być przekonanym i zrobić to. I nic nie wydarzy się bez liderów.

W ramach inicjatywy AI National Skills w Polsce Microsoft będzie działać w kilku obszarach. Przede wszystkim chodzi o to, by każdy miał świadomość, że może wykorzystywać AI. Osoby, które tworzą kod, będą tworzyły go lepiej. Natomiast liderzy będą potrafili dzięki AI przyspieszyć rozwój swoich biznesów i całej gospodarki.

 

Jak to zrobimy?

Edukacja, edukacja, edukacja. Microsoft chce współpracować nawet ze szkołami podstawowymi, a tym bardziej średnimi i uczelniami. Poza tym jest wiele bardzo dobrych polskich startupów. One tworzą często świetne aplikacje. Microsoftowi zależy na ich pokazywaniu. Chce korzystać z nich w naszym kraju, ale umożliwiać im także ekspansję za granicą.

– Bartek Stebnicki mówił o odpowiedzialnym podejściu do AI. Dlatego chcemy uczyć programistów, jak wykorzystać funkcje technologii, by otrzymywać bezpieczne rozwiązania. Dla nas odpowiedzialna AI to podstawa. Brzmi to może górnolotnie, ale tak naprawdę czujemy i działamy, zapewniał Łukasz Foks.

 

 

Transformacja w chmurze

– Polska ma duży potencjał w obszarze sztucznej inteligencji – mówił Michał Targiel, partner w firmie doradczej PwC w czasie sesji „Od inspiracji do implementacji. Jak AI zmienia biznes w Polsce”. – Szacuje się, że wprowadzenie jej do polskich przedsiębiorstw może zwiększyć PKB o 1,5-2,5 proc. rocznie. Nasz kraj zajmuje pierwsze miejsce wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej i siódme w całej Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrażaniem sztucznej inteligencji.

– Polskie firmy należą do liderów wykorzystania SI w naszym regionie Europy – ujawnił Michał Kucharczyk, dyrektor w PwC. – Z naszego najnowszego raportu „Gotowi na sztuczną inteligencję” wynika, że ponad 75 proc. przedsiębiorstw rozpoczęło inwestycje w SI, a 55 proc. ma zdefiniowaną strategię w tym obszarze lub pracuje nad jej przygotowaniem. Stosują one SI do analizy danych, automatyzacji procesów czy wsparcia własnej kreatywności. Świadomość potencjału sztucznej inteligencji ciągle rośnie, niemniej jednak nawet w najbardziej rozwiniętych branżach jesteśmy na początku drogi wykorzystania tego potencjału.

Szybka adopcja SI przez konsumentów może być dodatkowym elementem, który przyspieszy zmiany w firmach. Pracownicy przyzwyczajeni do pewnych narzędzi w życiu prywatnym będą szukać podobnych rozwiązań u swoich pracodawców. Ci sami pracownicy mogą także zapoczątkować nową falę transformacji procesów z wykorzystaniem SI. Nowe przypadki użycia będą się niejako rodzić samoistnie w miejscu wykonywania danych zadań.

We wspomnianym badaniu zapytano polskich konsumentów, co myślą o SI. Respondenci wykazują coraz większe zainteresowanie generatywną SI. Podkreślają, że są gotowi na interakcje z wirtualnymi asystentami, korzystanie z wirtualnych przymierzalni czy otrzymywanie przesyłek przy użyciu dronów. Chociaż na końcu tych procesów chcieliby jednak mieć możliwość kontaktu z człowiekiem, ale wraz z pozytywnymi doświadczeniami w obsłudze przez SI ta potrzeba będzie prawdopodobnie maleć.

W drugiej części sesji odbył się fireside chat z Hubertem Rutkowskim, Deputy Director of Corporate Insurance Department w Ergo Hestia, jednej z największych firm ubezpieczeniowych. Rozmawiano o transformacji biznesowej poprzez użycie najnowszych rozwiązań technologicznych. Hubert Rutkowski mówił między innymi, jak odpowiednio wykorzystać potencjał SI w firmie. Jakie bariery po drodze trzeba pokonać, aby wdrożyć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i na jakie korzyści mogą liczyć organizacje, które sięgną po SI.

– Pierwszym krokiem w kierunku wdrażania sztucznej inteligencji jest udzielenie odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań i wątpliwości, które rodzą się w każdym z nas – podsumował Michał Targiel. – Przede wszystkim o wartość biznesową, jakie problemy i wyzwania biznesowe możemy pokonywać dzięki rozwiązaniom opartym na SI.

 

Idzie nowe

Stoisko Surface Commercial na Microsoft AI Tour w Warszawie przyciągnęło uwagę wielu uczestników. Podczas prezentacji mogli się oni dowiedzieć, w jaki sposób nowoczesne technologie, a szczególnie hybrydowa sztuczna inteligencja w urządzeniach, wspierają różnorodne aspekty codziennego życia i pracy, oferując innowacyjne rozwiązania i narzędzia.

– Urządzenia Microsoft Surface są integralną częścią naszego ekosystemu, ponieważ w unikalny sposób łączą oprogramowanie i sprzęt, tworząc kompleksowe rozwiązanie – od urządzeń z NPU (Neural Processing Unit – jednostka przetwarzania neuronowego) po rozwiązania chmurowe wyposażone w silniki sztucznej inteligencji – przekonywała Magdalena Tumidajewicz, Surface BG Lead Commercial Poland w Microsofcie. – Takie podejście pozwala na wykorzystanie hybrydowych modeli AI, które oparte są częściowo na przetwarzaniu danych na samym urządzeniu, a gdy istnieje potrzeba, korzystają ze wsparcia w chmurze. Nowe komputery z rodziny Surface pozwalają dzięki temu na najbardziej efektywne wykorzystanie AI, dostosowane do specyficznych potrzeb użytkowników, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla firm dążących do optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności i podniesienia poziomu bezpieczeństwa.

 

 

Wprowadzenie sztucznej inteligencji wymusiło zastosowanie wydajnych i efektywnych jednostek przetwarzania neuronowego (NPU) w urządzeniach klienckich. Przynosi to wiele wyjątkowych korzyści, takich jak zwiększenie szybkości przetwarzanie informacji, możliwość pracy offline przy wykorzystaniu AI czy zwiększenie bezpieczeństwa danych, które mogą pozostać lokalnie na urządzeniu, co minimalizuje ryzyko. Dodatkowo lokalne przetwarzanie może obniżyć koszty korzystania z chmury. W rodzinie Surface są już 4 modele urządzeń wyposażonych w NPU: Surface Pro 10, Surface Laptop 6, Surface Pro 11th Edition i Surface Laptop 7th Edition.
Wykorzystanie tak efektywnego lokalnego przetwarzania danych w połączeniu ze sztuczną inteligencją otwiera nowe możliwości w wielu dziedzinach. To, co dotychczas było możliwe tylko przy zastosowaniu rozwiązań chmurowych i wymagało korzystania z internetu, dostępne jest tu i teraz, niezależnie od zasięgu sieci czy dostępu do zasobów zdalnych. Jakie daje to możliwości? Właściwie nieograniczone.

Oto kilka przykładów zastosowań. W edukacji AI może pomóc uczniom w nauce i rozwiązywaniu złożonych problemów matematycznych. W usługach serwisowych – zbierać dane z czujników IoT i analizować je od razu na urządzeniu w celu przewidywania i zapobiegania awariom sprzętu. W bezpieczeństwie publicznym sztuczna inteligencja może analizować nagrania z kamer w celu wykrywania tablic rejestracyjnych oraz rozpoznawania twarzy i analizy zachowań. Rozwiązań jest tyle, ile pomysłów na wykorzystanie SI.

– Ilość danych, jakie przetwarzamy codziennie, rośnie w sposób, który trudno nam sobie wyobrazić. Wykorzystanie do ich efektywnego analizowania rozwiązań lokalnych czy hybrydowych, takich jak w urządzeniach z rodziny Microsoft Surface, to bezpieczeństwo i niezależność, a jednocześnie możliwość skalowania biznesu zależnie od potrzeb. Myślę, że przyszłość wykorzystania AI to łączenie rozwiązań lokalnych i hybrydowych, powiedział Satya Nadella – wspomniała Magdalena Tumidajewicz.

– Mam dla Państwa ważną informację: 14 października 2025 roku przestaniemy wspierać system operacyjny Windows 10 – rozpoczęła bardzo ciekawą sesję „Nowoczesne urządzenia w erze AI” Magdalena Grzegorczyk, Go-To-Market Lead w firmie Microsoft. – Ale nie ma co żałować, Windows 11 Pro daje nam przecież wiele korzyści. W połączeniu ze sztuczną inteligencją powstanie nowe środowisko pracy. Zastanówmy się, w jaki sposób AI wpłynie na wymianę sprzętu, zarządzanie bezpieczeństwem IT, a także, przed jakimi wyzwaniami stajemy.

 

 

– Nowe urządzenia muszą współgrać z technologią AI – ciągnął Mateusz Milczarek, Senior Partner Development Manager w firmie Microsoft. – Mówimy przy tym o kilku aspektach. Pierwszy z nich to koniec wsparcia Windows 10 i przejście na dużo bardziej efektywny system Windows 11, o czym Magda wspomniała przed chwilą. Chodzi również o sprzęt, który da możliwość wykorzystania znacznie szerszych funkcjonalności sztucznej inteligencji. W jaki sposób zachować przy tym bezpieczeństwo? Jeżeli mamy urządzenie Windows 10, którego system przestanie być wspierany w przyszłym roku, mamy 4 możliwości: darmową aktualizację do Windows 11 (jeśli urządzenie się kwalifikuje, głównie sprzętowo), Extended Security Updates (maksymalnie na 3 lata), wirtualizację, zmianę PC na urządzenie nowej generacji, aby budować swoją przewagę konkurencyjną i zwiększać wydajność dzięki funkcjonalności AI. A do wyboru mamy zarówno urządzenia AI PC, jak i najnowszej generacji Copilot+PC z wydajnością co najmniej 40 TOPS.

– Od rana odmieniamy sztuczną inteligencję przez wszystkie przypadki – zażartował Arkadiusz Kwiatkowski, Senior Partner Development Manager w firmie Microsoft. – Wobec tego, w jaki sposób zmieni się sprzęt?

– Sztuczna inteligencja w urządzeniach klienckich (komputerach osobistych – dop. MTS) zadebiutowała praktycznie w tym roku – przypomniał Dariusz Jóźwiak, Product Specialist w firmie Dell Technologies. – Procesory nowej generacji wyposażone w rdzenie NPU wykonują już algorytmy AI wbudowane w system Windows 11 oraz w systemy bezpieczeństwa danych. Jako przykład podam rozwiązanie CrowdStrike wykorzystujące najnowsze metody skanowania instrukcji i kodów zawartych w pamięci RAM komputera. Tradycyjny sposób działania takiego agenta bezpieczeństwa mógł zabierać do 20 proc. wydajności CPU. W nowoczesnym sprzęcie z procesorem z rdzeniami NPU wskaźnik ten spada poniżej 1 proc., dzięki czemu użytkownik otrzymuje wydajniejsze urządzenie i wysokie bezpieczeństwo swoich danych.

 

 

– Procesory z NPU są już w ofercie wszystkich najważniejszych producentów komputerów – stwierdził Jakub Desperak, Lenovo Solution Architect. – Określa się je jako AI PCs. One już wykorzystują sztuczną inteligencję, przy czym jej funkcjonalności z zakresu bezpieczeństwa i produktywności mogą działać lokalnie, zwiększając bezpieczeństwo i prywatność naszych danych. Oznacza to, że wraz z rozwojem tej technologii komputery będą stawały się coraz bezpieczniejsze, jednocześnie zwiększając produktywność i efektywność pracowników.

– Praca na nowym komputerze dostarcza zupełnie innych doświadczeń – wyjaśnił Łukasz Rosa, HP Global Channel Data Strategist. – Jeśli chodzi o produktywność pracowników korzystających ze sztucznej inteligencji, ciekawe są różnorodne raporty firmy McKinsey, które mówią między innymi o wzroście od 20 do 800 procent. Dokładniejsze dane podaje Microsoft. Według nich zwrot z użytkowania Copilota następuje już po 6 miesiącach, a wzrost produktywności wynosi około 250 proc. Badanie grupy korzystającej z GitHub Copilot wykazało, że programiści korzystający z tych rozwiązań byli w stanie tworzyć oprogramowanie o 56 proc. szybciej. A przykładów będzie coraz więcej. Podam jeden: szpitale w Pekinie wykorzystują algorytmy SI do analizy obrazów medycznych (RTG, USG), co przyspiesza diagnozowanie chorób i poprawia jakość opieki nad pacjentami. SI wspiera również rozwój medycyny precyzyjnej, umożliwiając tworzenie spersonalizowanych planów leczenia. Naturalnie lekarze podejmują decyzje, ale odbywa się to na podstawie miliardów danych analizowanych przez sztuczną inteligencję.

Ta technologia może też pomóc w optymalizacji procesów sprzedażowych, dostarczając precyzyjne leady i plany działania dla zespołów handlowych. W badaniu przeprowadzonym przez IDC 60 proc. firm stwierdziło, że SI pomogła im poprawić relacje z klientami. Jak zauważył Mike Glennon, analityk IDC, firmy, które wolno adoptują SI, zostaną w tyle.

SI może również wspierać przedsiębiorstwa w zarządzaniu ich zasobami poprzez analizę danych dotyczących zużycia energii w budynkach i dostarczać rekomendacje co do optymalizacji tego zużycia. Pozwala to firmom na zmniejszenie kosztów operacyjnych, czyli poprawę efektywności energetycznej.

– Nic więc dziwnego, że rynek sztucznej inteligencji już jest wart połowę wartości majątku Warrena Buffeta, czyli około 136 miliardów dolarów. Prognozy raportu Techopedia mówią o wzroście do 1,3 biliona dolarów w 2030 r. Raport ten podkreśla również, że 91 proc. wiodących organizacji inwestuje w działania związane ze sztuczną inteligencją, a 92 proc. z nich osiąga już zwroty z tych inwestycji, podsumował Łukasz Rosa.

 

 

Będą szkolić

– Inicjatywa Microsoftu to przełomowy moment dla polskiego rynku pracy – powiedział IT Resellerowi Robert Tomaszewski, Chief Development Officer w Altkom Akademii. – Jesteśmy dumni, że możemy być jej częścią i wspierać rozwój kompetencji SI w Polsce. Wieloletnie doświadczenie w szkoleniach IT pozwala nam skutecznie przekazywać wiedzę z zakresu nowych technologii. Nasza rola nie ogranicza się tylko do przekazywania wiedzy technicznej. Skupiamy się na praktycznym wykorzystaniu SI w codziennej pracy. Pokazujemy, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do zwiększenia efektywności, od prostych zadań biurowych po zaawansowane projekty. W ramach AI National Skills będziemy oferować kompleksowe szkolenia dostosowane do różnych poziomów zaawansowania. Program odpowiada na realne potrzeby rynku. Według Microsoft Work Trend Index, 61 proc. pracowników w Polsce już korzysta ze SI w swojej pracy, podczas gdy na świecie wskaźnik ten wynosi aż 75 proc.

– Microsoft daje konkretne narzędzia do budowania przewagi konkurencyjnej – dodał Michał Antoniak, Senior Key Account Manager w Altkom Akademii, podkreślając praktyczny wymiar inicjatywy i kompleksowe podejście do tematu.

– Wartościowe jest również to, że platforma AI Skills Navigator obejmuje materiały w języku polskim, co pozwoli dotrzeć do szerszego grona odbiorców – uzupełnił Rafał Czerkies, Strategic Account Manager w Altkom Akademii. – Oferuje ona ponad 200 różnorodnych kursów z LinkedIn Learning, Microsoft Learn, GitHub i partnerów w jednym miejscu i będzie regularnie wzbogacana o nowe treści, aby dostosować się do potrzeb użytkowników.