Microsoft Surface dla Biznesu – jakie są i czym się różnią od konsumenckich modeli biznesowe komputery Surface?

Microsoft Surface – na te słowa mam przed oczami konstrukcję 2w1, lekką, smukłą, może z odłączaną klawiaturą, a przy tym pracującą bardziej płynnie i responsywnie niż wynikałoby z suchej specyfikacji. Powód? Producent sprzętu i oprogramowania jest ten sam. 

 

Komputery Microsoft Surface przeszły długą drogę – od technologicznej emanacji kafelkowego Windowsa 8 i narzędzia promocji dla interfejsów dotykowych, po nowoczesne komputery o pełnej funkcjonalności dla szerokiej gamy odbiorców. Zasiedlając jednak głównie segment consumer premium, znajdowały się przez długi czas w dziwnym położeniu – z jednej strony były skierowane do odbiorcy indywidualnego, z drugiej jednak renoma producenta, niezwykła stylistyka i wzorowa jakość wykonania kusiły, i śmiem twierdzić iż nadal kuszą, użytkowników biznesowych i instytucjonalnych. Stąd pewna ewolucja Surface’ów w stronę tej właśnie, wymagającej grupy. Microsoft Surface dla Firm to sub-linia wywodząca się od konsumenckich komputerów giganta z Redmond, ale mająca wszelkie cechy potrzebne w zastosowaniach biznesowych. 

 

Mój pierwszy kontakt z komputerami Microsoft Surface miał miejsce wraz z pierwszym przedstawicielem tej linii, w zamierzchłych czasach Windowsa 8. I chociaż byłem wówczas dość krytyczny wobec kafelkowego systemu, to urządzenie mnie na swój sposób urzekło. Wówczas nie był to z całą pewnością komputer dla mnie. Jednak sprawa ma się zupełnie inaczej z dzisiejszymi Surface’ami – biznesowa odmiana tych urządzeń jest niczym MacBook w świecie Windows – bardziej niż chyba jakikolwiek notebook z systemem Microsoftu obecny na rynku. Czym jednak różnią się od swoich “cywilnych” odpowiedników? 

 

Od kiedy istnieją urządzenia Microsoft Surface for Business?

 

Pierwotną premierę urządzenia Microsoft Surface for Business miały w czwartym kwartale 2018 roku, wraz z pojawieniem się modeli Surface Pro 6 i Surface Laptop 2. Dało to klientom nowe możliwości wyboru urządzeń Surface dostępnych w dwóch opcjach: wersji konsumenckiej z systemem Windows 10 Home lub wersji biznesowej z systemem Windows 10 Pro.

 

Nie tylko system – czym różnią się Surface dla biznesu od konsumenckiego?

 

Oczywiście, system operacyjny to podstawowa, najbardziej widoczna różnica pomiędzy konsumenckim i biznesowym Surface’em. Stąd też wynikają różnice funkcjonalne – oczywiście głównie z obszarów zarządzania zdalnego i bezpieczeństwa. Nie ma co jednak rozpisywać się na temat różnic w samym systemie – doskonale opisuje to na własnej stronie Microsoft, ale sądzę również, że bardziej zaawansowanym użytkownikom cechy te są doskonale znane. 

 

Jednak nie tylko do nich sprowadzają się różnice pomiędzy “cywilnym” i “korporacyjnym” Surface’em. Pierwsza rzecz, która wyróżnia biznesowe i konsumenckie Surface’y to opakowanie. Model dla użytkownika indywidualnego bywa kupowany w dużych sieciach handlowych, a więc musi dobrze prezentować się na półce. Elementem tej prezencji jest opakowanie, które w przypadku modelu konsumenckiego jest dość efektowne. Microsoft należy jednak do tych firm, które starają się racjonalnie dysponować zasobami, także w kontekście środowiskowym. O ile w maszynie konsumenckiej zastosowanie pozbawionego kolorów i lakieru, szarego opakowania, mogłoby wywołać spadek sprzedaży (w końcu “ludzie kupują oczami”), o tyle w przypadku maszyn biznesowych opakowanie nie ma znaczenia – ma dobrze zabezpieczyć komputer w transporcie. I tylko tyle. Opakowania biznesowych produktów Surface zostały więc przeprojektowane i jest wykonane z większej ilości materiałów pochodzących z recyklingu poużytkowego.

 

Kolejna różnica to gwarancja. Oprócz standardowej gwarancji, jaką znajdziemy w zwykłych Surface’ach, klienci biznesowi mają dostęp do usługi Advanced Exchange. Ta usługa gwarancyjna obejmuje przyspieszoną wymianę urządzenia bez dodatkowych kosztów. Odbywa się to tak, że jeśli komputer będzie musiał trafić na serwis producenta, to wystarczy to zgłosić, a Microsoft wyśle identyczną maszynę do użytkownika. Ten natomiast będzie mógł zgrać sobie wszystko, czego potrzebuje ze swojego “starego” laptopa, a dopiero po tym wysłać go do producenta, ciesząc się już nową maszyną – bez jakichkolwiek przestojów w pracy. W przypadku konsumenckiej wersji urządzeń Surface bez zaawansowanej wymiany klienci muszą odesłać uszkodzone urządzenie, zanim będą mogli otrzymać nowe. 

Ktoś może spojrzeć w specyfikację biznesowych Surface’ów i stwierdzić, że brak tu jednej cechy obecnej w wielu maszynach dla odbiorców korporacyjnych – technologii Intel vPro. Jak tłumaczy Microsoft, trudno, aby w ramach jednej linii maszyn obowiązywały różne systemy zdalnego zarządzania flotą komputerową. Wśród Surface dla biznesu znajdziemy bowiem zarówno modele z jednostkami Intela, jak i AMD, a obie te platformy sprzętowe mają własne rozwiązania z zakresu zarządzania. Na szczęście własne rozwiązanie Microsoft Azure Active Directory (Azure AD), które można wdrożyć w firmie, bez względu na to, czy korzystamy z biznesowych Surface’ów na Intelu czy na AMD. 

 

Microsoft Surface w firmie – czy warto? 

 

Biznesowe komputery Surface są nieco droższe od swoich konsumenckich kuzynów. Wynika to jednak z bardzo wymiernych korzyści, które zyskujemy kupując właśnie biznesowego Surface’a. Biznesowy Surface to m.in. system w wersji Pro, zdalne zarządzanie oraz świetna usługa wymiany serwisowej. Z konsumenckiego Surface’a także czerpie to, co najlepsze – niebanalną stylistykę i świetną jakość wykonania.

Czy warto wyposażyć firmę w rozwiązania Microsoft Surface dla Biznesu? Sądzę, że to interesująca perspektywa, bowiem komputery te mają wiele zalet. Miałem okazję zapoznać się z nimi przy okazji sporządzania recenzji dwóch maszyn tego typu – Microsoft Surface Laptop 4 i Microsoft Surface Pro 7+. Zapraszam do przeczytania tychże, może któraś z tych maszyn zagości w Twojej firmie?  

 

RECENZJA Microsoft Surface for Business Laptop 4 – przeczytaj, dlaczego naprawdę chcesz mieć tego laptopa.

 

https://itreseller.pl/recenzja-microsoft-surface-pro-7/